Ouders geven kind te vroeg vast voedsel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 26 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben de jongste in een gezin van 9 kinderen. Ik heb ongeveer 2 weken BV gehad, en daarna had mijn moeder niet genoeg meer - haar woorden.
    Eigenwijs als ik ben, ging ik uitleggen dat schommelingen heel normaal zijn en dat je genoeg aanbod kunt maken als je je baby maar vaak genoeg aanlegt.
    Ik kreeg een liefdevolle blik van mijn moeder, en een superkorte verklaring. Wat ze precies zei weet ik niet meer, maar het kwam erop neer dat het voor haar, met 8 grotere kinderen, echt geen doen was om toe te geven aan mijn ritme. Omdat ik een heel grote baby was had ik ook nog eens flink veel en vaak nodig, dat ging voor haar gewoon niet. Zij had geen hulp in huis, en mijn vader werkte fulltime, haar een-na-jongste kind was net 14 mnd. Ik snap het wel, dat het voor haar niet ging.

Mijn oudere broers en zussen hebben wel langer BV gekregen. Toen woonden ze als expat in Afrika en konden beschikken over een nanny, een chauffeur, een tuinman, en misschien nog wel meer hulp. Maar in haar 'arme jaren' net terug in NL, zat dat er allemaal niet in.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik had dan geen 8 kinderen maar heb ook deze keer bewust voor de fles gekozen hoor ;). Mijn man is de hele week om 8 uur van huis en niet voor half 10 thuis, bv ging bij de andere 2 totaal niet van een leien dakje en kolfde destijds alsof mn leven er vanaf hing. Ik had een keizersnede gehad, een baby van bijna 5kg met veel honger en een dochter van 3 en een zoontje van 1,5 erbij.

Beste keuze ooit want heb ontzettend veel genoten van mn kraamtijd vanwege de rust die de fles gaf in tegenstelling tot mn andere 2 kraamperiode's.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Veel keus hadden ze niet. Interessantere vraag: welke keus hadden ze gemaakt als flesvoeding voedzam en betaalbaar was geweest?

4. Papaver

Papaver Niet meer actief

Mijn oma is vorige week 100 geworden en heeft in 8 jaar 7 kinderen gekregen (die zijn nu 68-60 jaar) had overigens wel een hulp voor het grote werk in huis en een dagmeisje, maar gaf de fles aan alle kinderen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Flesvoeding is nou niet bepaald iets nieuws. Het bestaat al millennia. Als moeder niet zelf kon/wil voeden dan werd er echt niet altijd een min bij gehaald. Zodra mensen vee zijn gaan houden werd er al aan zuigelingen dierenmelk gegeven. Of pap, zelfs bier. En de mensheid bestaat nog steeds. Die keuze, wel of geen borst hebben moeders al gemaakt sinds de mensheid gestopt is met het bestaan als jager/verzamelaar.

6. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik ben van 79, ik kreeg met 6 weken aardbeienfruithap. Heb nog jaren een aardbeienallergie gehad :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#327 Cygnet2, 31 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2013
    DM je moet wel even het geheel lezen... "als flesvoeding VOEDZAAM en betaalbaar" was geweest.
    Als geschiedenis student weet ik heel goed wat er wel en niet beschikbaar was maar pas in de loop van de jaren 70 werd flesvoeding goed. Flesvoeding was daarnaast erg duur en daarom voor heel veel mensen helemaal geen keuze. Op bier, diermelk etc etc was je overlevingskans zeer klein. Niet willen was er vroeger echt niet bij... (behalve als je een min kon veroorloven). Pas na de 2e WW had je een keuze.... maar eigenlijk nog steeds niet.

Mijn grootouders (1904 en 1908) hadden een zgn zuivelfiliaal en alle kinderen hebben bv gekregen (geboren tussen 30-50) om de doodsimpele reden dat DAT het beste was en het goedkoopst. Pas in de jaren 60-70 werd het hip om GEEN bv te geven en dacht men dat flesvoeding beter was (vandaar dat er nu geen reclame meer gemaakt mag worden). Dat beeld blijk hardnekkig te zijn....

Ik snap jouw post dan ook niet.

8. ladygaga

ladygaga Niet meer actief

Bij mijn kindje begon ik pas met 5 maanden met fruit hapje maar hij vond het niks toen weer gewacht tot 6 maanden en ging toen goed hij heeft bv en kv gehad ivm allergie voor koe melk .
    Ken wel iemand die met 6 weken kind al slagroom aan het geven was en dat kind is nu dus veel en veel te dik

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn oma (1914) kreeg 9 kinderen.
    Geen idee of die (lang) bv kregen. Ik zal het eens navragen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn ouders (jaren 30) en grootouders (eind 19e eeuw) hebben nooit borst gehad, betwijfel of mijn overgrootouders het gehad hebben. Borstvoeding was 'volks' zoiets deed een 'dame' niet. Die keuze is gewoon echt veel en veel ouder dan veel mensen nu denken. Net als nu waren er ook 100 jaar wel flinke regionale verschillen. Zo zijn ze in Amsterdam altijd veel beter geweest qua borstvoeding dan Rotterdam bijvoorbeeld.

Taptemelk met meel en boter werd heel lang als een voedzaam en betaalbaar alternatief voor bv gezien.

11. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

De vorige generatie kreeg met 6 weken molenaarskindermeel geloof ik, oudere collega's weten het beter als ik :D

Ik lees overal regelmatig: "Mijn kind kijkt het voedsel van m'n lepel af" :$:(:$:(:$:( Dat snap ik echt niet! Een kind kijkt gewoon nieuwsgierig omdat hij aan het ontdekken is. Alles wat beweegt is leuk en interessant. Ik kan me niet voorstellen dat een kind van 3 maanden denkt: "Ooooooo lekkerrrr!! Wil ik ook!!!" ;)

Mijn dochter is 4,5 maand (bijna) en eet nu sinds een paar dagen pas 100 gram fruit. Meer krijgt ze ook niet anders
    1) spuugt ze de hap uit
    2) drinkt ze minder

FV / BV is t/m 6 maanden de belangrijkste voeding. Daarna is het beginnen met vaste hap introduceren. Alles voor de 6 maanden is proeven en BIJvoeding. Persoonlijk (= EIGEN MENING) vind ik 1 jaar volledige BV niet goed omdat een kind ook moet leren happen en moet proeven. Gewoon een gevoel.

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    De oudste hier na 4 maanden....fruithapje geloof ik.
    En de jongste na 6 maanden ivm eczeem. Gevoelsmatig vond ik het beter om met haar langer te wachten.

13. Papaver

Papaver Niet meer actief

Precies de reden waarom mijn oma geen bv af

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oeps verkeerde topic:)

15. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ja zo voel ik dat ook wel, hier echter wel begonnen met groente en pas als dat goed ging over naar de fruit, ze vinden fruit lekkerder dus eerst even groente goed leren zeg maar, ik zie het ook als bijvoeding de eerste tijd en pas vanaf 6 maanden echt als een voeding zeg maar.

16. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Jij zegt wel zoals het eigenlijk is!

Ik heb zelf 9 maanden BV gegeven, maar heb niets tegen KV. Vind het wel jammer dat er vrouwen zijn die direct met KV beginnen omdat zij er gewoon geen zin in hebben (aldus mijn zusje), of geen gelebber aan hun tieten willen (aldus iemand hier op het forum).. ;) Tsja, het is gewoon een feit dat BV beter is dan FV, ook al willen sommige dames anders beweren.

Mocht BV veel problemen geven geef ik de moeder groot gelijk die overstappen op KV en eindelijk willen genieten van hun prachtige aanwinst. Maar het gewoon geen zin in hebben gaat er bij mij gewoon niet in.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nog even over het verschil tussen bijvoedingsadviezen vroeg er nu: 'Vroeger' kregen babies ook geen supplementen Vitamine D en Vitamine K. Maar niemand geeft het argument 'vroeger kregen we dat ook niet, en wij zijn allemaal gezond' bij het toedienen van deze vitamines. Dat wordt gewoon gedaan.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben het hier zo mee eens. Iedereen moet zijn eigen keuze maken, natuurlijk, en niemand zou daar een oordeel over moeten hebben. Maar het 'geen zin/tijd'-argument, tja. Een kind krijgen betekent nou niet direct lekker veel 'me-time' hebben de komende jaren. Maakt niet uit voor welke soort voeding je kiest.

19. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    effe reageren "op de goede oude tijd".
    mijn vader is van de jaren'30 en die kreeg papflessen.
    Hij vertelde dat de moeders die zelf uitschuurden met de as van de kachel omdat het glas (glazen flessen toen) er mooi van werd.
    Tante is nog ouder en die was stagiaire leraar tijdens WO2 in een weeshuis en die deed hele dagen niets anders dan flessen geven. En als de laatste zijn fles binnen had, kon ze weer bij de eerste beginnen.

Veel vrouwen vonden flessen ook handiger: mijn vader vertelde dat het toen heel gebruikelijk was dat een oudere zus van de baby die moest opvoeden in de grote boerengezinnen.
    Baby werd bij de oudere zus (vanaf dat meisjes een jaar of 13 waren) in bed gelegd en oudere zus moest opstaan voor baby en voor baby zorgen s nachts.
    Tja als je 8 kinderen hebt, een boerderij moet draaiende houden terwijl je man in het leger zit en er nog wel ergens een oude tante/oom of grootmoeder binnenwoont had je niet veel keus denk ik

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dat is dan ook regio gebonden waarschijnlijk want de oma van mijn man had dus wel alle 9 gevoed en was van een hele vooraanstaande familie.

Deel Deze Pagina