Ik schreef toch dat er enorme regionale verschillen waren? Die zijn er trouwens nog steeds. Rotterdam was altijd slecht qua bv, en dat is die regio nog steeds!
Ho, ho, ho. Ik kreeg toch echt in het ziekenhuis te horen dat bv de enige goede voeding was. Alleen jammer de begeleiding nogal wat te wensen overliet. Toen ik aan de verpleegster vroeg wanneer ik mijn kind kon gaan aanleggen kreeg ik te horen; laat dat maar aan ons over. Ik met mijn domme hoofd heb toen nog gewacht ook. Uiteindelijk kreeg hij dus pas om 23.00 de eerste voeding terwijl hij om 18.39 geboren is :x. Ik dacht dat het misschien niet mocht ivm met medicatie van mij ofzo. Vervolgens ''mocht'' ik hem aanleggen en kreeg *zoef* weg was ze en dat was het laatste wat ik hoorde qua bv. En dan vinden ze het gek dat ik er na een week al flesvoeding bij ging geven. Ik had gewoon nergens weet van.
Tuurlijk, het ging mij er meer om dat ik bij voorbaat al voor fv kiezen omdat je 'geen zin/tijd' zou hebben voor bv, niet echt een goed argument vind. Bv kost mij ook veel slaap (dochter komt nog iedere nacht, soms 3 of 4 keer), maar ik vind het er gewoon niet tegen opwegen om te stoppen. Nu begrijp ik dat dat heel anders is als je elke dag moet gaan werken, of nog meer kinderen hebt. Ik werk thuis en heb de luxe dat ik mijn eigen tijd kan indelen, en ik heb maar 1 kind.
Voor wie is dat niet een 'goed' argument dan? Voor jou? Jij hebt toch helemaal niets te schaften met de keuze die een andere moeder maakt?
Dat vind ik ook. Je hebt nou eenmaal de keus om of FV of BV te geven. En dan is het iemand goed recht om direct voor FV te kiezen omdat ze BV niet ziet zitten om wat voor reden dan ook
Gaan we weer... nee ik heb daar inderdaad niets mee te maken, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Maar lees anders de reactie van MissXX op de vorige pagina, waar ik het mee eens ben. Als iemand zo'n argument geeft mag ik toch ook zeggen wat ik daarvan vind?
Niet kunnen, niet willen, het niet zien zitten, allemaal ok, maar het geen tijd-argument begrijp ik gewoon niet. Alsof een kind niet enorm veel tijd kost, welke voeding je ook kiest.
Jij beschrijft nou precies waarom het in de regio Rotterdam zo moeizaam gaat, want vergeet niet, de meeste zorgverleners komen uit de regio zelf he! Dus ze zeggen gewoon even het riedeltje van 'het is het beste' maar hebben vervolgens zelf geen clou over hoe ze nou eens een moeder helpen. Ik heb een kind in een regio met hoge bv-cijfers gebaard en eentje in Rotterdam. Of ik op twee verschillende planeten zat. Ik moest jandorie in het Ikazia als kraamvrouw aan het personeel uitleggen hoe het zat met bv! Er was een lactatiekundige, maar die werkte toen nog parttime en die vertelde me dat ze meer tegenwerking dan medewerking kreeg. Krijg nog sterretjes voor mijn ogen als er aan denk!
Nou ik vind het anders behoorlijk a sociaal om zoiets over een moeder te zeggen. Ten eerste, waar bemoei je je mee? Ten tweede, wat is het nut om zoiets te zeggen? Ga je er mee bereiken dat iemand bv gaat geven? Dacht het niet. Je zal er hoogstwaarschijnlijk mee bereiken dat iemand zich rot daar onder voelt. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde. Of is het om jezelf beter te voelen? Bij mijn zoontje op school hangt een heel mooi plaatje met daarop de tekst 'Als ik niets aardigs te zeggen heb, dan zeg ik niets'. En ik vind dat iedereen recht op zijn/haar mening heeft hoor, maar dat betekend niet dat je alles kan zeggen. En helemaal niet zulke dingen, tegen moeders die zwanger of net bevallen zijn en vol met hormonen zitten.
Omdat je toch het beste voor je kind wil? Daar komt 'geen zin in hebben' niet bij kijken natuurlijk. En jij mag daar natuurlijk anders over denken, net als dat anderen dit geen goed argument mogen vinden. Het is gewoon een feit dat BV beter is, dit is dus voor mij een logische keuze: Ik wil mijn kind namelijk het beste geven dat er is. Om eerlijk te zijn had ik ook verwacht dat dit een logische keuze zal zijn voor anderen. In werkelijkheid blijken er verschillende problemen te kunnen ontstaan, waardoor BV niet zo gemakkelijk gaat als van te voren gedacht wordt. Tsja, dan zal er een andere keuze gemaakt worden, persoonlijk vind ik het niet nodig om ten koste van alles door te gaan met de BV. Maar 'geen zin hebben' in hetgeen wat het beste voor je kind is.. Is dat niet vreemd??
Hier in DH in het ZH ging het precies het zelfde. Ook ik kreeg een kolf voor mn neus en weg liep de verpleegster. Met aanleggen idem hier heeft u uw kind leg maar aan zoef! foetsie was ze. En toen ik idd over wilde stappen naar FV omdat mn productie niet op gang kwam mn tepels open lagen de hele dag aan het bloedde waren zei ze: Jaaa maar het is wel het beste voor je kindje he dus kom op ff doorzetten. Heb haar toen wel ff verteld dat als ik vanaf dag 1 de juiste begeleiding zou krijgen het misschien heel anders was gelopen. Antwoord: Ja maar die heeft u toch gehad folders om door te lezen.
Rotterdam he? Ik zat 6 uur na mijn bevalling al op zaal aan andere moeders uit te leggen hoe dat ding werkte. Lekker extra baantje met kind in couveuse:x Ik lag op zaal met 6 andere moeders, allemaal met kind in koef. Eentje zei binnen paar uur al 'fles alsjeblieft', de rest kreeg meer support van het bezoek (ervaren Marokkaanse oma's, vriendinnen van mij die bv-cursus hadden gedaan en ik-zei-de-gek) dan van het personeel. Je kreeg gewoon een groot apparaat op wielen bij je bed, een kolfsetje dat nog in het plastic zat en 'ga je gang maar'...
Hier in Zwolle ging het net zo. Hij lag op de neo en kreeg van de verpleegkundige een kolf naast mn bed. 'even op je borsten zetten en dan aanzetten' en weg was ze. Leuk, gezien alle verschillende standen erop stonden. Eerste keer aanleggen ging net zo. Kreeg hem in mn armen, voor het eerst na 4 dagen en niemand te zien. Dan is het flink aanklooien. Uiteindelijk wel 5 weken kunnen kolven. Live voeden zat er bij hem niet in helaas, hij was daar te zwak voor en te zwak voor gebleven. Na 5 weken was het ineens klaar. Bij Elise kreeg ik wel de juiste begeleiding van onze vk (tevens lactatiekundige) en van de kraamhulp, maar ik had gewoon geen voeding. Ze bleef maar afvallen ook al was ze totaal niet ontevreden, sliep goed, oogde tevreden. Bleek stille ondervoeding te zijn. Bijgevoed met fv en haar gewicht schoot omhoog, was meer wakker, kreeg meer kleur etc. Wel nog 2x per dag kunnen voeden, ook al was het weinig. Maar na een week was dat ook gebeurd (kolvend kwam er ook niks uit, behalve bloed na een week). In het laatste geval was het niet anders, maar bij onze oudste had het heel anders kunnen lopen.
Er weleens aan gedacht dat er ook meerdere oorzaken te wijzen zijn aan 'geen zin hebben' waardoor BV uiteindelijk helemaal niet de juiste keuze voor het kind blijkt te zijn? Verder hou ik me hier buiten, dat gezanik over BV versus FV kennen we onderhand wel.
En maar raar kijken als moeders kunstvoeding geven...ik had het idee dat ik in een soort mission impossible zat daar in het ziekenhuis. Zonder mijn ervaring met de oudste, mijn opleiding als breastfeeding counsellor, mijn netwerk van bv-maatjes en koppige eigenwijsheid was mijn kind nooit aan de borst gekomen. Ik snap alles van de omstandigeheden, heb er zelf in gezeten.
Wat vervelend hè! Achteraf gezien was ik graag assertiever geweest, maar ik had ook vertrouwen in het personeel. Dochter werd wel direct aangelegd, maar na enkele nachten in het ziekenhuis was een van de verpleegkundigen ineens heel verbaasd dat ze mij nog niet hadden laten kolven, dochter werd in de nacht ook niet naar m'n kamer gebracht. Bij de voeding lag dochter veelal te slapen en had ze niet veel behoefte aan drinken uit de borst. Bleek dat ze haar op haar afdeling gewoon deden voeden, want het was zielig wanneer ze huilde. Ja, breng haar dan bij mij of laat mij die kant op komen.. Ach ja, gelukkig is het goed gekomen. Bij mij verliep de BV eigenlijk direct goed, denk dat het haast niet beter kan. En ook ik was moe, uitgeput af en toe, en had het idee niets anders te doen dan voeden. Ik wilde 9 maanden gaan voeden, maar toen had ik besloten dat 3 maanden genoeg zou zijn, zo moe was ik. Maar na zoveel weken ging het vanzelf en wilde ik eigenlijk zelfs langer dan 9 maanden gaan voeden. Helaas is dit een beetje mis gegaan door vele reizen naar het buitenland en ik moeite had met voeden in het openbaar (stom!).. Maar ook al is het zo vermoeiend, je doet het niet voor jezelf, maar voor je kind. En dat betekent in veel gevallen je er even doorheen te moeten slepen. En natuurlijk heeft iedereen het recht een eigen keuze te maken. Ik denk alleen dat BV moeders het soms niet kunnen begrijpen waarom andere moeders zich niet even door deze periode heen slepen.. En op zich is dat toch ook niet vreemd? Weet je hoe vaak ik voor gek verklaard ben omdat ik BV gaf.. tsja, de meesten maken niet voor niets een bepaalde keuze!
Ja natuurlijk, maar dat gaat niet voor iedereen op die zegt geen zin te hebben om BV te geven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen! Maar zo kan je natuurlijk alle opmerkingen van tafel vegen..
Als je dat snapt waarom ben jij juist altijd zo moeilijk als het gaat als moeders andere keuze.s maken? Als je weet hoe het in de echt wereld er aan toe gaat. En waarom heb je vele moeders hier tegen de haren in gestreken?? En nu niet zeggen dat je dat niet gedaan hebt. Na vele topic.s en uit leg en ruzie.s met andere mede moeders lijkt het er op dat je nu pas begint te beseffen door jou felheid je andere moeders juist niet altijd hielp maar tegen de haren in bleef strijken. Je principes zijn goed. En je hebt ook vele wel geholpen. Als je meer je menselijke kant laat zien! Zal je meer moeders bereiken om bv te geven dan als je met industrieën en zo blijft strooien.