Die richtlijn is veranderd voor baby's met een verhoogde kans op voedselallergie, niet voor baby's bij wie al een allergie is geconstateerd.
Ah ok, dus bij geconstateerde kma nog steeds 6 maanden? Ik vond het ook wel prima hoor. Zijn ze toch iets meer mens. En wij hebben nooit problemen gehad met hongerige baby, te zwaar, eten uit mond kijken of er aan toe zijn etc. Hij was er aan toe toen ik het hem ging geven
Klopt, ons CB zei dat wij mochten starten met 4 maanden. Vriendlief heeft astma, hooikoorts, bronchitis en eczeem (dus verhoogde kans op een allergie). Echter zei men er wel bij, als we met 4 maanden zouden starten, dat je dan een KMA of een andere allergie ermee uit de tent kon gaan lokken.
Over KMA gesproken... Dochter van collega heeft/had ook KMA (weet niet of dat al is opgelost). Haar dochter kon met 8 maanden nog altijd geen bijvoeding verdragen. Weet niet hoe het nu is, spreek haar nauwelijks.
J. kon het ook pas verdragen toen hij bijna 1,5 jaar, toen is het allemaal geprovoceerd in het zkh gedurende 2 weken. Wat de reden is dat hij het eerder niet kon verdragen, weten we (incl. ka) niet maar vermoedelijk wel door de KMA ook een ernstige voedingsallergie. Toen de KMA weg was, kon hij ook ineens eten verdragen...
Mijn moeder hield mij zoet door een speen in honing te dompelen. Uren was ik stil haha. Jaren 70 he...
Pfoe hee dat is ook wat! Hier wel nog steeds een aarbeien en watermeloen allergie (zijn ook eiwitten) maar zuivel is geen probleem meer. Hoewel we regelmatig soja ipv zuivel geven, gewoon omdat ik denk dat koemelk voor kalfjes is en niet voor mensen
En juist die richtlijn is dus veranderd. Zoals jij het schrijft, was ook het advies toen mijn kinderen zo klein waren. Bij ons ben ik degene met astma, hooikoorts en voedselallergie. Zoon heeft het van me geërfd, dochter (tot nu toe) niet. Maar inmiddels heeft nieuw onderzoek ertoe geleid dat nu wordt geadviseerd om de kinderen met die verhoogde kans juist wel met 4 maanden al te gaan bijvoeden, omdat juist het wachten tot 6 maanden de kans op een allergie nog verder zou verhogen.
Elsevier Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Nieuwsberichten - Risico's van te vroeg bijvoeden
Natuur Diëtisten Nederland | Opinie: Start bijvoeding bij 4 maanden? Kopje minder allergie door bijvoeden. Ergens in het topic had ik daar ook al een paar linkjes over neer gezet ( over bijvoeden vanaf 4 mnd ivm ouders die allergieen hebben)
onzin als jij het mag dan mag je baby het ook drinken he, als je het zelf ook niet mag dan is het een ander verhaal.. maar wel grappig feit mijn dochter kon niet tegen spa blauw maar bv wel tegen kraanwater dus flessenwater is ook niet altijd goed blijkbaar (om het nog ingewikkelder te maken) verder maak je het wel erg moeilijk klinken, het is een fles klaarmaken geen "rocketscience" haha water in (evt al warm en anders in de magnetron) kwakt poeder erin, schudden en klaar..
Alle 4 mijn kinderen hebben KV gehad. Bij mijn oudste dochter werd zelfs gezegd dat ik moest beginnen met bijvoeding bij 2,5 maand. Dit omdat zij te snel groeide van de fles....met 6 maanden had ze maat 86.. Ze was mn eerste en heb dit ook gedaan. Ze had er gelukkig geen last van of zo en kreeg al snel ipv 5 flessen per dag, er nog maar 3. Bij de anderen heb ik gewoon mn gevoel gevolgd. Bij Tim pas met 6 maanden met bijvoeding begonnen, ondanks de fles.
Volgens mij heb ik inderdaad het soort artikelen gelezen als waar saja hier naar verwijst. Ik heb mij daar verder niet meer in verdiept, omdat mijn kinderen die leeftijd allang voorbij zijn. Maar ook in het artikel wat zogelukkig plaatste, staan dingen vermeld die je beter al voor 6 maanden kunt introduceren omdat er dan minder kans is om later een allergie te ontwikkelen dan wanneer je er langer mee wacht. Gek genoeg werden groente en fruit daarin niet vermeld terwijl dat toch meestal de dingen zijn waar je mee begint (heb alleen de samenvatting gelezen, dat vond ik wel weer genoeg).