Ouders geven kind te vroeg vast voedsel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 26 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triskele

Triskele Niet meer actief

Kan natuurlijk wel als je buikpijn heb of ergens van krijgt raak je niet gemotiveerd om te eten natuurlijk.

Ik zie wel flink verschil in groei, mijn zoontje was met 2 jaar al meer dan 15 cm langer en 5 kilo zwaarder, andere kindjes andere behoeften natuurlijk, als je een stuk groter ben heb je ook meer nodig, net als je meer doet (denk aan baby die met 4 maanden al staan in vergelijk tot eentje die alleen nog maar ligt)

Persoonlijk zie ik tegenwoordig alleen maar meer allergieen als de tijd waarin eerder werd bijgevoerd dus dat laat mij de (simpele want ik ben geen arts :p) conclusie trekken dat het niet helpt om uit te stellen.. (uitzonderingen zoals hierboven wel daarbuiten gelaten natuurlijk)

Ik denk altijd maar zo als je heel je leven lang zonder bacterieen leeft en je komt er een tegen dan word je er flink ziek van, terwijl als je altijd er in hebt geleefd (dus niet vies ben van een modderplas om in te stampen LOL) dan kan je er beter tegen, hetzelfde zie ik dat met eten, met mate ermee om leren gaan (lichaam en geest) in plaats van zo lang mogelijk uitstellen en dan ineens verwachten dat dat lichaam zich wel aanpast..

2. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Nee, pijn had hij niet, dat weten we wel zeker. Wel bloed in ontlasting (welke verdween 2 a 3 dagen na staken bijvoeding, toen alleen nog banaan) niet meer willen/kunnen slapen, hyperactief worden en groei lengte stopte en gewicht groeide de pan uit. En zo was er nog een lijst aan rare symptomen...

Maar nogmaals mijn zoontje is echt een uitzondering op de regel, in het zkh wisten ze zich ook geen raad meer. ;)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dankje Saja, het ging id niet over het artikel in het British Medical Journal (najaar 2011) maar hierover:

RePub: Early life nutrition and gastrointestinal and allergic outcomes: the Generation R Study

Samenvatting:

n chapter 4.2 we examined whether the timing of introduction of the allergenic foods such as cow’s milk, hen’s egg, peanuts, tree nuts, soy, and gluten was associated with atopic dermatitis and wheezing in children 48 months of age. We found that the timing of introduction of cow’s milk, hen’s egg, peanuts, tree nuts, soy, and gluten before the age of 6 months did not appear to be significantly associated with the development of atopic dermatitis or wheezing in the pre-school period. The effects estimates were also not different between groups of children with and without a history of cow’s milk allergy or parental history of atopic disease. We have concluded that these results do not support the recommendation for delayed introduction of allergenic foods after age 6 months in order to prevent the development of atopic dermatitis and wheezing in pre-school children.

Ziet iemand staan dat je met 4 maanden moet gaan bijvoeden??

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Interessant, alleen zie ik niets over fruit en groenten?

5. Bri

Bri Niet meer actief

Nee, dat staat er inderdaad niet.
    Als ik het goed heb gelezen, zijn er door deze onderzoeker geen aanwijzingen gevonden dat het uitmaakt of je nou met 4 of met 6 mnd begint met bijvoeden. (er staat in het oorspronkelijke document ook een nederlandstalige samenvatting, die is voor sommigen misschien beter leesbaar).

Misschien zijn degenen die de korte nieuwsberichten hebben gemaakt onzorgvuldig geweest, of er zijn toch ook andere onderzoeken gedaan. Zoals gezegd: ik ben er ook niet verder ingedoken na het lezen van die nieuwsberichten. Ik vond het wel enigszins interessant (interessant genoeg dat het is blijven hangen), maar omdat het voor mij niet meer relevant is heb ik me er niet meer in verdiept.

Voor wat betreft de artsen van mijn zoon: die geven aan dat er nog verschrikkelijk weinig bekend is over het ontstaan van voedselallergie. Totale vermijding van allergenen (bijvoorbeeld tijdens zwangerschap en BV-periode, door moeder zelf) lijkt een rol te kunnen spelen, maar ook te ruime blootstelling. Maar meestal hebben ze eigenlijk geen idee waar het nu vandaan komt.
    We moeten het dus maar doen met wat ons het beste lijkt. En dat deden de generaties voor ons ook, en dat zullen die na ons ook wel doen.

6. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Dat is een goede zogelukkig. Kan ook niks vinden erover. Op andere websites kom ik weer wel tegen met groente en fruit met 4 maanden... Wel Nederlandse.

7. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij is de Nederlandse richtlijn ook zo ingestoken. Het wordt niet meer op aangedrongen om te wachten tot 6 maanden, alleen om allergiekans te verlagen. Want dit onderzoek (en er was er nog een) heeft aangetoont dat het voor de allergieprikkel niet zoveel uitmaakt.

Nergens staat inderdaad dat je MOET bijvoeden met 4 maanden, maar er staat dat de kans op allergie niet afneemt als je perse daarvoor wacht tot 6 maanden. (en het laatste wordt nog steeds volop gehamerd hier op zp)

8. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Eindconclusie van dat proefschrift:

Tenslotte beschrijven we in hoofdstuk 5 een algemene discussie over de resultaten beschreven in dit proefschrift in relatie tot andere studies die recent gepubliceerd zijn. Ook worden aanbevelingen gegeven voor praktische- en beleidsmaatregelen en verder vervolgonderzoek. In dit hoofdstuk benadrukken we dat een gestandaardiseerd advies over leeftijd van introductie van bijvoeding eigenlijk niet gegeven kan worden gezien het feit dat de resultaten over de gevolgen van vroege of late introductie van bijvoeding erg uiteenlopend zijn.

Het zal ook wel kindafhankeljk zijn wanneer je het dan moet geven, vermoed ik.

9. Alf

Alf Niet meer actief

Eens. Als ik mijn zoon bij oma of een vriendin te oppassen heb en hij huilt net even te lang naar hun zin, dan zeggen ze steevast: hij heeft honger.
    Hij slaapt 10 uur in de nacht op 180/6 (krijgt er 4 van 180/6).. dus honger drie uur na een fles? Welnee!

En dan vraag ik me wel af? Hoe zit dat dan met bv? Dan leg je ze dus wel meerdere malen per dag aan, ook omdat je niet weet wat ze al binnen hebben en dus (sneller) uitgaat van honger.

Ik denk dat daar het verschil in zit van het moment van bijvoeden.
    Flesgevoede kinderen kun je makkelijker monitioren in hun behoefte en zo wordt er ws sneller de stap naar bijvoeden gemaakt.

Ik blijf met manneke voorlopig op 180/6. Zit ik al vijf weken en hij is er dik tevreden mee.
    Van CB (waarmee ik over het algemeen trouwens dik tevreden ben!) had ik twee weken terug al naar 4x 210/7 gemogen.
    Ik vraag me dan echt af waarom dat wordt geadviseerd.. zo maak je dat een kind sneller toe is aan nog meer.. en bij fv is dat bijvoeding..

10. zogelukkig

En toch is er dus iets misgegaan ergens, want de meeste mensen denken nu dat (wel of geen bestaande kma of verhoogde familiaire allergiekans) het sowieso beter is om met 4 maanden bij te voeden indien geen bv wordt gegeven, maar dat advies heb ik nog nooit ergens gelezen.

11. zogelukkig

Nee, denk ik niet. Er is een leeftijd waarop de gaten in de darmen kleiner worden en minder allergenen doorlaten en die termijn ligt rond de 6 maanden. Dat een kind smekt, kwijlt en jammert is daar geen teken van.

12. zogelukkig

De nieuwe richtlijn stelt dat ten aanzien van het tijdstip van introductie van alle typen voeding wordt uitgegaan van een windowfase van vier tot zes maanden: 'De stand van zaken van de huidige kennis is dat wij denken dat er een optimale periode bestaat op de leeftijd van 4-6 maanden waarin tolerantie voor voedingsmiddelen ontstaat.' De opstellers van de concept-richtlijn baseren hun 'gedachten' op drie studies (Nwaru et al. 2010; Snijders et al. 2008; Zutavern et al. 2004).

Deze gedachte komt echter niet overeen met de resultaten van deze onderzoeken.
    Een voorbeeld: volgens Nwaru et al. is er een vergrote kans op allergieën bij introductie van aardappel boven de 4 maanden, van granen boven de 5,5 maand, van rogge boven de 7 maanden, van vlees boven de 5,5 maand, van vis boven de 8,2 maanden en van ei boven de 10,5 maand.

Tevens toont Sausenthal et al. 2011 aan dat de introductie van meerdere voedselgroepen op een leeftijd van vier maanden een vergrote kans op allergieën veroorzaakt op de leeftijd van twee en zes jaar. Over het werkelijke optimale tijdstip van introductie van specifieke allergene voedingsbronnen is in de nieuwe richtlijn géén advies opgenomen, terwijl uit door de commissie aangehaalde onderzoeken blijkt dat hiermee de kans op ontwikkeling van voedselallergieën wel kan worden verkleind. Het lijkt er op dat introductie van granen en aardappel voor zes maanden voordelig uitpakt. Maar, als je meerdere voedselbronnen tegelijkertijd introduceert (bijvoorbeeld met potjesvoeding), dan is er juist een verhoogde kans op allergieën.
    In de richtlijn komt dit niet naar voren. Die gooit alles op één hoop: alle soorten voedsel mogen gelijk na vier maanden geïntroduceerd worden, het maakt niet uit of je het combineert of niet.
    Als mensen dit onvolledige advies volgen, dan hebben de baby's dus juist een verhoogde kans op allergieën.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Maar ik lees toch in dat onderzoek dat het niets lijkt uit te maken of je nu bij 4, 5 of 6 maanden begint bij te voeden voor het ontwikkelen van een allergie?
    En in dat andere onderzoek (wat in een eerdere post van je staat met de naam Elsevier) dat er een kleinere kans is op allergie als je tussen 5 en 5,5 maand al graanproducten zou geven?

Het is dus in elk geval niet meer zo zwart wit dat wachten tot 6 maanden in alle gevallen het beste is, ook niet voor kinderen met een verhoogde kans op voedselallergie.

14. zogelukkig

Zie hierboven.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Maar het lijkt me ook zot om dan met 4 maanden een kind gelijk maar met de pot mee te laten eten. Logisch toch om verschillende dingen één voor één te introduceren, en om niet te beginnen met zoiets als ei, schaaldieren of noten, maar met groente of fruit?

De verwijzing naar potjesvoeding is onzinnig. Potjes voor 4+ bevatten hier nooit meer dan één soort groente of fruit.

16. zogelukkig

Het lijkt er op dat introductie van granen en aardappel voor zes maanden voordelig uitpakt. Maar, als je meerdere voedselbronnen tegelijkertijd introduceert (bijvoorbeeld met potjesvoeding), dan is er juist een verhoogde kans op allergieën.
    In de richtlijn komt dit niet naar voren. Die gooit alles op één hoop: alle soorten voedsel mogen gelijk na vier maanden geïntroduceerd worden, het maakt niet uit of je het combineert of niet.
    Als mensen dit onvolledige advies volgen, dan hebben de baby's dus juist een verhoogde kans op allergieën.

Het probleem schuilt erin als medewerkers JGZ gaan zeggen: 'Ga maar bijoeden met 4 maanden' en ze er vergeten bij te zeggen dat dit alleen mag met allergeenvrije pure groente- en fruitsoorten tot 6 maanden.

Met 6 maanden pas gaan bijvoeden sluit wat dat betreft veel meer risico's uit.

17. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Als je eerdere posts van mij gelezen hebt, dan vind ik die dingen die jij zegt ook geen tekenen om bijvoeding te starten. ;) Ik bedoel andere factoren zoals evt KMA of "hongerig" kind etc etc. en dat er meer naar een individueel kind gekeken moet worden ipv een standaard richtlijn.

18. Bri

Bri Niet meer actief

ah, nu weet ik ook waar die lap tekst van zogelukkig vandaan kwam.

Weet je, ik ben eigenlijk wel blij dat ik van deze zorgen verlost ben. Ik heb mijn keuzes gemaakt (6 mnd exclusief BV) en de uitkomsten zijn deels bekend (één kind met astma, eczeem en enkele allergieën, en één kind zonder al dat gezelligs).
    Ik wens alle ouders van baby's van nu, die deze keuzes allemaal nog moeten maken, heel veel wijsheid en succes toe!

19. Bri

Bri Niet meer actief

Dat snap ik wel, en ik ben het er deels mee eens. Als we uitgaan van mensen die niet zelf nadenken en voor wie we het lekker simpel willen houden, kun je zeggen óf niet bijvoeden voor 6 maanden, óf alleen geven wat meneer Olvarit in de groentepotjes heeft gestopt. Daarin vind je namelijk ook alleen laag-allergene pure groentes. Voor fruit moet je dan wat anders bedenken, dat zijn bijna altijd mengsels.

Gelukkig hebben de meeste kinderen er geen last van dat het voor hun ouders allemaal te ingewikkeld is geworden...

Deel Deze Pagina