Ouders geven kind te vroeg vast voedsel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 26 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Toch is er een bepaald risico dat als je de bijvoedtermijn met 1/3 verkort, kinderen te vroeg met allergenen in aanraking komen. Want als je kind met 4,5 maand al een heel potje groente en fruit eet, dan mag het ook vast wel een koekje.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is een goede. Bijvoeden met 4 maanden mag, maar dan alleen puur en een groente (of fruit)soort per keer.

Hier raden ze ook 4-6 maanden aan, maar mag er wel gezellig een pletkoekje door de groente of fruit. Daar staat geen leeftijdsgrens bij...

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier dus niet hoor:D

Mijn zoontje was 5 mnd toen we begonnen met hapjes maar zijn eerste koekje kreeg hij toen hij 13 mnd was.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is de keuze van de ouders, om wel of geen koekje te geven en bij welke leeftijd dan (en wat voor koekje). Waarom zou je 6 mnd adviseren voor groente, omdat er mensen zijn die er dan een koekje bij gaan geven? Je kunt toch adviseren: vanaf 4 mnd mogen groentes en fruit (misschien nog lijstje van maken welke dan) en vanaf 6 mnd weer andere dingen.

Er zijn zo veel dingen die pas bij een bepaalde leeftijd 'mogen'. Zoals ei, honing, rauw vlees, alcohol. Laat ze dan eens een handig overzicht maken met wat wanneer 'mag'.

5. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Dat is wel lekker kort door de bocht genomen hoor.
    Hier kreeg hij met zes maanden pas een pletkoekje. Als het niet later was trouwens ;).
    Vanaf de vier maanden kreeg hij pure groenten die ik dikwijls zelf kookte. 4.5 maanden een aardappeltje erbij en met zes maanden kwam derest pas.
    Aan de voedingsoorten heb ik me netjes gehouden hoor. Stond ook allemaal netjes in het CB boekje. Daar hoef je niet geleerd voor te zijn.

6. zogelukkig

Nee, jij bent dus kennelijk slim! Maar heel veel mensen hebben echt geen benul van wat een baby wel en niet mag en dat kan je ze ook niet verwijten! Het punt is dat als er op 4 maanden al gestart wordt met bijvoeding de baby veel te vroeg in aanraking komt met voedingsstoffen die helemaal niet geschikt zijn voor hem.

Ik zag laatst ook een baby van 4,5 maand (jaja, gevraagd) sabbelend op een kaasstengel op de markt, vind ik echt schrikken!

7. zogelukkig

Lees nou eens even goed wat ik schrijf, ik val je toch niet aan!
    Het zijn ook zaken die gezien worden in de praktijk.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Dat zouden zij vast ook gedaan hebben toen het advies nog van alle kanten was om te wachten tot 6 mnd. Sommige mensen hebben inderdaad geen benul, maar daarom hoef je de rest nog geen nuttige informatie te onthouden (zoals: het is prima om je kind van 4 of 5 maanden groente of fruit te geven).

9. zogelukkig

Je zou die vragen: 'Mag mijn baby dit? Nee? Oh, wist ik niet!' eens moeten bundelen, zeg dan maar ciao tropisch regenwoud!

Als cb-medewerkers nu eens wat meer geschoold zouden worden in de voedingshoek.

10. zogelukkig

Onthouden? Nee, liever niet zeg!

11. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Volgens mij ben jij diegene die zich aangevallen voelt. Ik voel mezelf namelijk totaal niet aangevallen, maar heb het hier over mijn eigen ervaring. Niet zo pinnig zogelukkig.

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dat ben ik met je eens hoor!

Ik was/ben vrij makkelijk met eten hij mag van mij een hoop.
    Maar ben wel voorzichtig met koekjes ( hij mag nu 1 volkoren koekje of rijstewafel dan mag hij zelf kiezen vaak kiest ie nog voor de rijstewafel )snoepjes sapjes etc. Fruit mag hij wel.

Maar een vriendin van mij bijv.

Kind werd 1
    Verjaardag:
    Meptaartje helemaal op gegeten bakje chips etc.
    Toen ik zei dat S. van mij geen bakje met chips mocht kreeg ik als antwoord:

Nou wat ben jij een rare moeder dat mag toch wel op verjaardagen? En krijgt hij dat thuis niet? Hier krijgt ze elke dag een bakje of een snoepje of 2 koekjes.
    Ja straks als hij wat ouder is mag hij best een bakje chips op een verjaardag.
    Nu ( hij was toen net 1 ) Niet. En wat een ander doet prima maar die van mij krijgt het niet!

Toen ze vroeg waarom niet en ik vertelde dat S al een behoorlijk mollig ( zeg maar gerust een dikke boedha was ) en heb niet nog dikker wilde maken met dat soort dingen zei ze:

Jaaa maar die van mij loopt al. Ja leuk ze lopen het er misschien wel af maar niet alles! Er blijven ook vetten in je lijf zitten.
    Lekker heb je straks een kind van 15 met een te hoog cholesterol omdat je kind alles maar mag eten.

13. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Sorry, maar vind nu wel dat je overdrijft. Je doet nu net alsof de meeste mensen dom zijn en zelf niet nadenken over wat ze hun kindje moeten/mogen/kunnen geven vanaf 4 maanden. Meeste mensen laten zich echt wel informeren (zeker als het hun 1e kindje is) of via CB of via KA of via internet of via eigen ouders... Tuurlijk heb je altijd uitzonderingen, ik zie ook wel eens kindjes/baby's met eten of drinken, waar ik echt hoofdschuddend naar sta te kijken. Maar nogmaals dat is toch echt meer uitzondering dan regel dat je dat tegenkomt wel eens.

14. zogelukkig

Ik dacht dat jij je aangevallen voelde toen ik het had over een bepaald risico in zijn algemeenheid:
    Hier werd pas .... gegeven bij ..... maand.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou idd zeg ;). Ik heb al bij de eerste in het dossier op laten nemen dat ik geen voedingsadviezen meer wens te ontvangen.

16. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Ter aanvulling: heb het nu alleen over het introduceren van voeding, niet als ze een jaar oud zijn ofzo...

17. zogelukkig

Ben ik het niet mee eens. Heel veel mensen hebben geen idee wat er in voeding zit. Zit er melk in brood, ei in koek, teveel zout in smeerkaas, teveel suiker in vanillevla?
    En zoals ik zei: neem het ze eens kwalijk! We zijn gewoon niet meer gewend puur te eten en door die lange ingredientenlijsten hebben we geen benul meer van de waarde van onze voeding.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Maar of je nou gaat bijvoeden met 4 maanden of met 6 maanden, een baby mag nog niet alles hebben.
    Dus mensen moeten weer wat leren over voeding, dat is duidelijk (heb zelf vast ook nog wat te leren). Maar om dan maar te stellen dat je kinderen beter totaal niets dan melk kunt geven tot ze 6 mnd oud zijn, omdat hun ouders vast niet snappen dat ze hun kind niet alles mogen geven wat ze zelf ook eten, dat gaat mij veel te ver.

19. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    En anders zit er wel paardenvlees of ander spul in je eten wat je zelf niet weet... :cool:

20. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, net als dat ik dat niet met jou hoef te zijn. ;) Maar de voeding die jij opnoemt die geef je niet ter introductie van bijvoeding, maar pas als ze ouder zijn. En in dit topic gaat het erover dat er te vroeg bijvoeding wordt gegeven. En nogmaals het is nog steeds meer uitzondering dan regel dat ouders niet weten wat ze een baby ter introductie gegeven mag worden.

Dat mensen beter begeleid moeten worden als kindjes ouder worden qua voeding, ben ik helemaal met je eens. Want dan kan je het allemaal zelf uitzoeken hoe je dat doet en krijg je alleen te horen dat je het fout doet als je kind te zwaar ofzo is.

Deel Deze Pagina