Nou dat vind ik eigenlijk niet zo'n gek idee.. De extra kosten, tsja, die trekken ze hoe dan ook wel bij ons vandaan. Is het niet op deze manier dan wel op een andere manier, ze hebben nu eenmaal erg hard geld nodig. Daar maak ik me verder dus niet druk om. Waar ik me wel druk om maar is de veiligheid van kinderen. Met eigen reisdocumenten is het veel makkelijker voor vreemden je kind mee naar het buitenland te nemen. Dus ik laat ons graag inschrijven op reisdocument van onze dochter!
Oh, ik ook meteen! Ben het helemaal met je eens. Laat daar geen discussie over bestaan Gewoon voor het idee, weiger ik ook de bijschrijving vna mijn kinderen uit onze paspoorten te halen, want jouw tweede opmerking is dus ook mijn grote zorg. Maar ik vind het zo enorm knullig, los van de geldklopperij en de tijd die het weer kost, dat niemand zich kennelijk eerder heeft afgevraagd hoe men nu aan de grens nog kan zien of het kind wel behoort tot degene met wie het reist. Wat ik begreep van de dame bij ons achter het gemeente loket waren er al drie gezinnen geweest uit onze gemeente die bij de grens een document moesten overleggen waaruit de gezinssituatie bleek. Wel goed natuurlijk dat ze er zo op controleren, want het zal maar blijken dat het kind ongewild door iemand anders over de grens wordt meegenomen. Maar echt, je zal je vliegtuig missen doordat je ineens een uittreksel uit het bevolkingsregister moet zien te krijgen... dan wordt je echt niet vrolijk
Ik snap die hele heisa ook niet zo goed. Maar ik ben wel huiverig voor het feit dat ik wel problemen krijg als ik onverhoopt een keer alleen met mijn eigen kinderen de grens over moet. Mijn man en ik zijn dan wel allebei zo hollands als wat, maar de kinderen lijken beide op hem. En dan heb ik ook nog eens een andere achternaam. (we zijn niet getrouwd, wel alles geregeld verder) Mijn idee mbt paspoorten: In het paspoort van de ouders standaard een foto met alle gegevens van het kind en in het paspoort van het kind een foto van beide ouders/verzorgers met alle gegevens van het de ouders. Daarbij dan ook in beide paspoorten het bij de ander behorende paspoort- en bsn nummer dan kan het bijna niet meer misgaan... Maar ik zal wel te simpel denken....
Ik heb wel 3 (!!!) maal een dezelfde brief ontvangen waarin ze mij erop attenderen voor 26 juni een paspoort aan te vragen voor zoonlief. 1x een brief versturen was voldoende geweest hoor, wij zijn dit jaar toch niet van plan naar het buitenland te reizen. Vond dat wel heel zwaar overdreven 3x dezelfde brief met steeds 2 weken er tussen, zeker een ambtenaar die per ongeluk bleef haken op een verstuur toets ofzo, weet ik het.
Dat bijschrijven van de ouders op het paspoort van het kind lijkt me trouwens een erg goede zaak! Bijv handig in verdwijningszaken/ontvoeringszaken, dat kan hierdoor misschien dalen
Hihi Simone heeft mijn achternaam, dus mijn man is dan degene die problemen zou krijgen als hij de grens over wil met haar Maar ik zou niet weten wat hij zonder mij met haar in het buitenland moet doen haha! Ze heeft trouwens een ID-kaart, maar ze lijkt allang niet meer op de foto. Kan je toch niks aan doen....
Ik zou heel graag willen dat de namen van je ouders standaard in je pas staan. In veel landen is dat heel normaal, en moet je bijvoorbeeld als je aangifte doet bij de politie ook de namen van je ouders opgeven. Het bijschrijven van kinderen in pas van de ouders heb ik altijd raar gevonden. Onze knderen hebben gewoon vanaf de geboorte altijd een eigen pas gehad, moet ook wel als je bijvoorbeeld visa aanvraagt. Nou ja, vroeger was het in Engeland nog gekker: kon je als man hè vrou in je paspoort laten zetten, samen met de kids...had je als vrouw us helemaal geen mogelijkheid om alleen te reizen!
Hoe zit het dan als ik een id kaart aan wil vragen voor onze zoon die nog geboren moet worden rond 17 juni.We willen eind juli naar Duitsland, duurt het dan ook 2 maanden? En kwa naam controleren hoe moet dat dan als mijn ouders(andere achternaam als kids) ze mee naar Duitsland nemen en wij bv een dag later gaan?