Maar enig idee wat zo'n bushokje kost? En een af gefikte prullenbak? Dat zijn geen kleine bedragen hoor.. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen de ouders betalen het maar. En als ouder zijnde zorg je er voor dat je kind niet met verkeerde vrienden om gaat. Weet jij wat je zoon/dochter doet straks als hij of zij 14/15 is en buiten gaat ravotten? Ik vind dat die kinderen zelf gewoon moeten straffen ipv de ouders. Laat ze maar een werkstraf doen en dan ook echt rot werk! Daar leren ze pas van niet als papa of mama dat moet betalen.
Wat denk je wat een kind kost... Het is volgens mij al meerdere keren aangegven dat jij als ouder de boete betaalt...Dan wel betaalt maar daarna is t aan de ouder omte beslissen wat er gebeurt... Betaal je het en laat je het zo en ondervind je kind idd geen straf ofzo.. Of pik je het niet en zorg je dat hij bijv, gaat werken voor het geld... Uiteindelijk kies jij als ouder dus of ze er voor gestraft worden of niet..
Genoeg mensen in je naaste omgeving? Nou dan mag ik hopen dat jij snel je biezen pakt en een stabiele omgeving gaat zoeken voor jou en je kroost. Want ik heb 28 jaar nog nooit meegemaakt, dat er ouders extreem bang zijn voor hun kinderen, behalve in mijn professie. Ik heb altijd in redelijk goede buurten gewoond, daarbij komende dat ik natuurlijk ook altijd excessen heb meegemaakt, maar sociale controle doet toch een hoop. Vroeger had ik ook etter jongens in de buurt, maar dat zijn nu allemaal wel opgeleide heren geworden met fijne gezinnen. Mijn buurjongen heeft ook zijn halfbroer vermoord voor een paar centen, en een leugen. Deze jongen voelde altijd al aantrekking voor het slechte pad. Maar zijn anamnese; Vader en moeder een heftige relatie, Moeder is alcoholist, vdr verlaat rond 10 jaar ouderlijk huis, kinderen moeten voor mdr zorgen. Vader is tevens ook delinquent en klein veelpleger, hij keek hier tegenop. Hij is heel loyaal naar zowel vdr als mdr. Hij komt op een middelbare school in de de getto (for real ja de getto). Hoe staat een moeder dat toe, terwijl er genoeg goede scholen in de buurt zijn? Maarja mdr is er toch niet voor der kroost, dus hij regelt alles zelf. En hij voelde zich op dat moment erg aangetrokken tot de tupacs en de pdaddy's. Ik wil niet zeggen, dat een andere school hem van dit lot had bespaard, maar omgevingsinvloeden zijn vaak ook van belang. Bij ons in de buurt was hij altijd netjes en beleefd. Tot zijn 7de heeft hij best een redelijke opvoeding gehad.
Tuurlijk maar wat als je kind 12 of 13 is en dit doet? Dan mag hij of zij niet werken. Dus dan kunnen de ouders er voor opdraaien. En t glas vervangen in een bushokje kost bijna 5000 euro per glas.. En ja een kind kost ook geld maar dat staat buiten het feit dat je kind dingen vernield toch? Voor een kind kies je en voor het vernielen van een bushokje niet. En dan heb je ook nog kinderen die nar tig ( nu taakstraffen ) het blijven doen. Wat als je zo'n kind hebt? Zitten de ouder straks in de schuld want zoon of dochterlief kan dat niet betalen hoor van t baantje in de supermarkt wat 3 of 4 euro per uur bruto verdiend..
Wat goed uitgelegd ladylola Ik vind ook dat je als ouder zijnde hewoon de grootste verantwoordelijkheid heb... En gebeuren er dingen die niet kunnen.. Zoals regelmatig stelen ofzo...dan zou ik als ouder naar de politie gaan en m aangeven...hoe moeilijk dag ook is.. Een ander doet dt niet... Allemaal eigen keus.. Maar bese wel dat er heeeel veel mensen zijn die idd alleen maar tegen hun kind zegen dat mag je niet meer doen he.. Ja sorry hoor wat verwacht je nou... Dat je kind zegt ja mam is goed en t ook echt niet meer doet dan? Als ouder moet je optreden! En als ze noet willen luisteren dan moeten ze het maar 'voelen'
Helemaal mee eens! Vind het zelf iig belachelijk dat de belastingbetaler hievoor op moet draaien maar dat geldt wel voor meer dingen
Als er stelselmatig zulke dingen zijn moet daar een andere oplossing voor komen, ook als de ouders het niet hoeven te betalen En een kind van 12, 13 kan gewoon een krantenwijk doen en anders dan maar als ie 14 is en kan ie alsnog terug betalen.. En dt hoeft niet perse alles.. Maar welgenoeg zodt ie er wat van leert... Dus ook niet 10 euro en dan is t klaar...
Wie mag er dan voor die kosten opdraaien volgens jou? Het bedrijf waarvan de spullen zijn vernield? Of de overheid? (dus eigenlijk de belastingbetaler die mag betalen voor de vernielzucht van andermans kinderen?) Je hebt altijd nog de verantwoordelijkheid over je eigen kinderen. Ik voorzie wel een nieuwe business, sluit nu alvast een puberschadeverzekering af voor het onheil dat onze kinderen gaan aanrichten in de pubertijd
Zijn we het toch nog ergens over eens... Denk de eerste x niet... Dan zou ik hem meesleuren naar de winkel en eerlijk te vertellen(vinden ze meestal niet zo leuk haha) en terug geven.. Betrap ik em een volgende x jaa dan geef ik m aan.. Lijkt me wel heel moeilijk maar goed ben van mening mag je niet meer doen he niet werkt
Ohh nee niet de belasting betaler of het bedrijf zelf.. Laat die kinderen maar rot klusjes doen op hun vrije dag net zolang tot ze het "afgelost" hebben belast je ook de ouders niet met het financiële stukje. Ik vind dat je zo ook de ouders straft die hun kind misschien wél goed opvoeden.. Want ook die kinderen kunnen iets slopen.
leefomgeving heeft hier niks mee te maken vind ik. ik woon op zich in een goede buurt waar nauwelijks tot nooit wat gebeurd qua hangjeugd ( die is hier niet in de wijk) en vernielingen, in tegenstelling tot de andere kant van de stad. ligt er gewoon aan dat van deze mensen waarover ik het heb,de kinderen een ernstige gedragsstoornis hebben. kun je nog in 't Gooi wonen of op de beste school ter wereld zitten, en als ouders universitair opgeleid zijn,vrijwel niks helpt tegen kinderen met een ernstige gedragsstoornis, alleen zeer goede hulpverlening/uit huis plaatsing, en dan nog vaak niet.
Pfff volgens mij is er ook al 100 x gezegd dat kinderen die zooon stoornis hebben ook echt hulp nodig hebben... Dus snap eigenlijk niet waarom je daar constant over doorgaat? En ik ben wel dgelijk van mening waar je woont... Ik woon in rotterdam oost nou en hier os toch echt heeeel ander volk als rdam zuid hoor! Het gaat over het algemeen nu gewoon over se straatschoffies.. En kinderen die een echte stoornis hebben zijn er in mijn ogen toch degelijk minder dan de 'gewone' straatschoffies
Pff we krijgen nog heel wat te voorduren later denk ik haha Maarja er zijn ook heel veel ouders die straffen niks vinden en dus wel het niet meer doen gebruiken... (pubers he geen hele kleintjes) En dan vraag ik me af tsjaa wat voor kind krijg je dan? Naar mijn mening een 'onhandelbaar' kind want er zitten toch nergens conseqenties aan
Nou ik hoop toch van harte dat ik hem het goed in geprent krijg dat hij dat NOOIT gaat doen.. Maarja het vertellen dat het verboden en strafbaar is is soms helaas niet voldoende.. Neem aan dat de papa's en mama's van de kinderen die dat nu doen dat ook gedaan hebben..
mee eens misschien doen de ouders dan EINDELIJK eens echt wat als het om HUN portemonnee gaat.. opvoeden is niet afgelopen na een bepaalde leeftijd.. Omdat ze het toch niet kunnen betalen komen ze er zoiezo onder uit als de ouders betalen dan voelen ze dat en doen ze er wat meer aan (hulp zoeken!) als dat het hun niet direct "schaad"
Ow hahha lees t net. Maar inderdaad. Ik had een vriendin die dr zoontje zat echt aan ALLES!!! en dan zei ze nee niet doen wel 10/12x ofzo en daarna werd het ergens hoog gezet dan kon hij er niet bij maar dan ging hij wel weer aan andere dingen zitten.. Dat werkt dus ook niet.. Kind maakte er gewoon een spelletje van.. Met als gevolg dat hij bij andere van alles sloopte omdat het daar niet weggezet werd.
Hierdoor belast je alsnog het bedrijf. Die moet een jong (en waarschijnlijk onwillend) pubertje net zo lang werk laten doen tot het bedrag betaald is. Hierdoor moet een betaald medewerker weer tijd vrijmaken om in te werken, als oppasser te dienen etc. En daarbij kan het bedrag zo hoog liggen dat de puber in kwestie misschien wel jaren elk weekend aan het werk moet, terwijl het bedrijf het betreffende bedrag zelf moet ophoesten (of meer verzekeringspremie moet betalen indien van toepassing) Edit: en dan hebben we het nog niet eens over persoonlijke spullen van iemand die worden vernield, bijvoorbeeld een schutting oid.