Onee zo bedoel ik het niet hoor. Niet bij het bedrijf zelf ofzo maar laat ze lekker vuilnis prikken en dus voor niks werken. Beetje t zelfde idee als nu een "taakstraf" Dan leren ze er van niet als papa of mama het betaald ( want geloof me er zijn veel ouders die het betalen en er verder niks mee doen ) Kijk tuurlijk in mijn geval gaat mijn zoon toch echt werken en mij dat bedrag terug betalen in de weekenden vakanties etc! Ik ga niet opdraaien voor iets wat hij gedaan heeft! Maar hoeveel mensen zullen er wel niet zijn die zeggen nja ik betaal t wel klaar.
of als ze ''volwassen'' zijn en werken er automatisch elke maand een deel van hun salaris word ingehouden ( soort beslaglegging op het loon) en dan met rente terugbetalen tot de schuld is afgelost. zelfde als dat je nu een studielening pakt ( als je ouders de studie niet kunnen of willen betalen)en die moet terugbetalen nadat je aan het werk gaat, vind ik dat kids die stelselmatig dingen vernielen het moeten terugbetalen als ze gaan werken. denk dat kinderen er pas van leren als ze het zelf in de portemonnee voelen ipv hun ouders. dan weten ze hoe hard ze ervoor moeten werken om zo'n stomme vernieling terug te betalen ben ook benieuwd hoe het allemaal in de praktijk gaat. veel ouders hebben misschien schulden/geen geld/uitkering, ben benieuwd hoe ze zoiets terug gaan/moeten betalen. vaak kost een bushokje/brievenbus, etc idd klauwen met geld en heeft niet iedere ouder zomaar op hun spaarrekening staan. misschien dat ze het dadelijk ook wel inhouden op het loon of in termijnen moeten betalen?
Ow daar heb ik zoon hekel aan haha je kind moet gewoon leren luisteren... En geef mensen groot elijk hun dingen niet weg te halen.. Respect hebben voor andermans spullen... Ik denk ook als je daar vroeg mee begint het over het algemeen ook later zn vruchten afwerpt
Ik verwacht dan ook echt dat je je hiervoor zult kunnen gaan verzekeren. Gewoon een extra hokje dat je kunt aanvinken naast 'inboedel' en 'autoverzekering'.
Dat hoop ik eigenlijk niet... neem gewoon zelf verantwoordelijkheid en voed je kinderen op en misdragen ze zich (wat gebeurd) dan neem je daar als ouder EN kind verantwoordelijkheid voor...
Ben ik ook wel met je eens hoor! Maar er zijn kinderen bij die de opvoeding die ze gehad hebben aan hun laarslappen en zich laten beïnvloeden door vriendjes/vriendinnetjes en dan kun je als ouder zijnde je kind nog zo goed opvoeden dat verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.. Voorbeeld: Mijn ouders werden gebeld door de AH dat mijn broertje daar zat wegens diefstal of ze wilde komen praten. Dus mijn ouders daarheen en praten die man zou geen aangifte doen want hij was pas 11! Die man vond dat hij dan maar op zaterdag zou komen vakkenvullen. Mijn ouders hebben ons echt altijd bij gebracht dat dat soort dingen niet mochten en dat daar serieuze consequenties aan zouden zitten. Maar wat bleek mijn broertje had een gameboy en die was afgepakt door een jongetje wat bij hem in de klas zat en die zou hem pas terug geven als mijn broertje een zak chips voor hem zou "pikken" En dat heeft ie dus gedaan om de gameboy terug te krijgen dat ding was m heilig en hij dacht dus alleen maar aan de gameboy en niet aan de straf die hij zou krijgen voor het pikken. Moet er wel bij zeggen dat hij ondanks dat toch straf gekregen heeft hoor!
Is allemaal leuk bedacht, maar van een kale kip kun je niet plukken, er zou bij ons dus echt niets te verhalen zijn Zit je dan, als zoonlief besluit om vanalles te slopen. Eng idee hoor. Geen idee hoe dat in dit land werkt eigenlijk, toch maar eens in verdiepen.
Ik weet dat het veel kost. Dat is dan aan mij als ouder om dat weer te verhalen op mijn kind. Maar IK ben verantwoordelijk voor mijn minderjarige kinderen, komop zeg, anders kan ik alles wel af gaan schuiven. Ik ben het met je eens dat de kinderen gestraft moeten worden maar wel door de ouders.
Precies en geloof me dat als ik het zelf in mijn portemonnee voel dat ik zeker weten een straf uit zal delen haha
Ben het er opzich wel mee eens. Als onze zoon later rotzooi gaat trappen en wij moeten de rekening betalen,dan kon hij al zijn verdiende geld direct weer bij ons inleveren. Aan de andere kant is er ook niks mee met een goede taakstraf. Dus dat zouden ze ook nog als alternatief kunnen blijven gebruiken.
Ik wil er nog even bijzetten dat wij ook geen dikke spaarrekening hebben hoor en dat het voor ons ook een groot probleem zou zijn om een bushok te laten repareren! Voor iedereen denkt pff die ratatosk praat lekker makkelijk, die heeft vast geld zat .
Maar weetje ik denk dat "wij" ( meiden hier ) het zouden betalen zoals ik al zei ik zou het ook doen.. Maar misschien zijn er toch heel veel ouders die zeggen ach ik betaal t wel maakt t uit.. En verder doen ze er niks mee want ach zoiets doet elke puber wel een keertje.. En dan lost het dus niks op ( dit bedoelde ik dus ) En dan leren die kinderen er dus helemaal niks van en dat is gewoon jammer..
ja, er zijn genoeg rijkeluiskinderen waarvan de ouders een paar nulletjes op de bankrekening hebben die er niet wakker van liggen, en daarbij is dit wel gevaarlijk.. maar ook al zouden de kinderen het zelf moeten betalen en de ouders hebben veel geld, vaak betalen ze het dan nog voor de kids. een taakstraf/ vrijwilligerswerk is dan een vele betere oplossing voor dit soort kinderen van rijke ouders
Ik vind dat een betere oplossing voor al de kinderen. Vreemde ogen dwingen. Krantjes lopen en dan braaf aan mama of papa afgeven is toch wat anders als met zo'n lullig pakje op straat moeten staan schoffelen waar iedereen je ziet en er dan nog geen cent voor verdienen ook omdat met dat geld wat jij verdient dat bushokje wat waar jij zo nodig het glas uit moest trappen opgeknapt wordt. En geloof me want ik al eerder zei is echt zo. Ik ga ze eigen handig aan geven als ik er OOIT achter kom dat ze zoiets uitgevroten hebben. Maar goed die van mij hangen ook niet na school in winkelcentrums of ergens te hangen. Dat schijnt (als ik soms om me heen kijk in winkelcentrums) al vanaf groep 8 normaal te zijn bij sommige kinderen... Je niet aan de kant laten zetten door je eigen kind? Het lijkt als ze klein zijn allemaal zo simpel dat soort dingen. Tot ze ineens 15 zijn en kop en schouder groter als jij zelf (en elke dag 16 km fietsen). Als mijn oudste bedenkt dat hij mij in elkaar moet slaan blijf ik nergens hoor! Hij zal dit nooit doen en gooit liever zichzelf voor de bus. En ik heb nog een man van 2 meter met XXL spierpower dus zo'n vaartje zal het ook allemaal niet lopen. Maar toen hij laatst uit zijn stekker ging (PDD-nos en ALS hij boos is dan berg je!) en op zijn broer ramde ben ik zo gek geweest hem tegen te houden zoals ik altijd doe ook al haald broer hem het bloed onder de nagels vandaan (en hem niet alleen soms . Dat heeft me een week rugpijn gekost en een ERG schuldig voelende zoon. De volgende keer ben ik dan ook maar even aan de kant gesprongen! Als jou kind geen respect (meer) heeft voor jou als persoon en/of ouder en in staat is jou klappen te gaan verkopen dan denk ik toch echt dat je uiteindelijk het onderspit delft of je moet net als mijn man 30 cm boven iedereen uit tornen zo ongeveer. Dat soort gastjes kent zijn eigen kracht niet en zal er op dat moment ook niets om geven.
Ik denk dat een aantal dames het wat te zwart-wit lezen. Er staat niet dat de kinderen niet meer gestraft worden en dat alleen de ouders ervoor opdraaien. Nu is het zo dat de schade op de jongeren verhaald worden naast de straf die ze krijgen. Ik neem aan at dit hetzelfde blijft. Dus ze jongeren krijgen een (taak-)straf en de schade moet betaald worden. Omdat het vaak lastig is om de schade op de kinderen te verhalen, worden nu de ouders aansprakelijk gesteld. Want anders wordt er niet betaald en dan draait het slachtoffer dus voor de schade op. En dat is zeker niet eerlijk! Het is in mijn ogen terecht dat de schade nu door de ouders betaalt moet worden. Als je gaat kijken naar de kinderen die vandalisme plegen, dan is het echt niet zo dat een grote meerderheid een aangeboren gedragsprobleem heeft dat niet met een strakke opvoeding in de hand te houden zou zijn. In de meeste gevallen gaat het om 'keurig opgevoede' kinderen die een keer uit de band springen. Of juist om kinderen die niet goed opgevoed zijn en al van jongs af aan op straat rondzwerven. De ouders die hun kind wel een goede basis hebben meegegeven maar gewoon een keer 'pech' hebbem, om het zo maar te zeggen, die gaan de schade echt wel op hun kind verhalen. En ouders die hun kind zonder enige controle op straat rond laten zwerven, die worden op deze manier misschien eens geprikkeld zich wat actiever met hun kinderen te gaan bemoeien. Een rechter kan altijd nog beslissen om af te wijken van de norm. Dus als er aantoonbaar gemaakt kan worden dat het gaat om een kind dat gewetenloos is of een andere echte gedragsstoornis heeft en waarbij de ouders (vergeefts) hulp hebben gezocht, dan kan een rechter gewoon beslissen het geld niet bij de ouders weg te halen. Dus voor die uitzonderlijke situaties, is er gewoon een oplossing.