Wens voor derde kindje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lovingmyboy, 11 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovingmyboy

Lovingmyboy Bekend lid

14 jan 2014
    982
    19
    18
    hoi allemaal ,

We hebben een wens voor een derde kindje, we zijn inmiddels gestopt met de pil , maar af en aan steken toch die twijfels de kop op.

En dan vooral over het financiële , praktische gedeelte.

Nu lees is van veel mensen idd , dat je het daar niet van af moet laten hangen, maar wij vinden het wel heel belangrijk .

Ik lees ook in veel fora dat er wordt gezegd financieel is het mogelijk maar ik ben dsm zo benieuwd hoe staan die mensen ervoor

Aangezien dit een anoniem forum is zou ik willen vragen of als je 3 kinderen hebt of de wens hebt hoe jullie situatie is?

- wat versta je onder een ruim inkomen?
    - hoeveel sparen jullie in de maand? Voor jezelf maar ook voor je kinderen?
    - hoe doen jullie het met slaapkamers en auto ?
    - wat lever je in qua vakanties/uitjes?

Onze situatie is als volgt:
    Wij hebben nu ongeveer een bruto inkomen 2600 euro zonder toeslagen die er nog bij komen . Wij sparen iedere maand 50 euro per kind en 250 euro voor de gezamenlijke rekening. We hebben een koophuis met 3 slaapkamers( de oudste / zouden dus voorlopig samen moeten slapen(is geen probleem)
    - toekomst droom is ook nog te verhuizen , man heeft eigen bedrijf en willen dus voor een huis met aanbouw of aparte werkruimte gaan, alleen door de strenge regels qua hypotheek voor eigen ondernemers nu nog niet mogelijk. ( we twijfelen dus ook heel erg of we eerst de huisvesting in orde te willen hebben , maar dat kan nog jaren duren, wil ik zolang wachten?)

Pff een heel verhaal en nog de nodige twijfels zoals jullie zien

Dank jullie voor het lezen en reageren

Liefs

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.177
    113
    Weet je, het is zo persoonlijk.
    En een baby'tje extra kost niet zoveel, maar straks met school en studeren kost een kind natuurlijk veel meer.
    Groter wonen brengt natuurlijk ook weer meer kosten met zich mee.
    Volgens Nibud kost een kind 17% van je inkomen, twee 25% en drie 33%.
    Dus een derde kind kost in verhouding minder, maar kost nog steeds extra geld natuurlijk.

Wij hebben het van het praktische gedeelte inderdaad niet af laten hangen, wij hebben bijv ook een huisje met 3 slaapkamers en straks 4 kinderen, die slapen dus straks 2 aan 2, verhuizen zit er hopelijk wel in de komende jaren, maar wilde niet onze wens daar nog 2-3 jaar voor uitstellen.
    2redenen: omdat ik dit jaar 35 word en leeftijd voor mij wel een belangrijk punt is. Plus onze oudste is 9, ik wilde er het liefst niet meer dan 10 jaar verschil tussen hebben.
    Auto, de derde heeft daar geen invloed op gehad, we hebben een station waar ze met zn drieën op de achterbank kunnen. Nu wordt het wel een ander verhaal met 4 ;)

Financieel aspect vinden wij wel belangrijk, al kan je ook niet in de toekomst kijken. Voor ons is het belangrijk dat we een spaarpotje hebben, voor de kinderen sparen we tot nu toe ook en dat kan straks nog steeds.
    De hoeveelheid waar je je prettig bij voelt is zo persoonlijk. Ik vind het het belangrijkste dat wij een goede buffer hebben, maar die hoeft niet perse te groeien. Alleen weer aangevuld worden als we er aanspraak op gemaakt hebben zeg maar. Ik denk dat we ongeveer net zoveel sparen als jullie.
    We kunnen onze kinderen nu gewoon geven wat ze nodig hebben, maar niet tot in het extreme. Ze zitten bijv gewoon op 1 sport en paardrijden zullen ze waarschijnlijk niet allevier kunnen doen ;)
    Studeren, als ze dat gaan doen, dan helpen we ze echt wel op weg, maar een bijbaan en een evt lening zijn wat mij betreft gewoon een optie. Hebben wij beiden ook gehad en daar zijn we ook goed uitgekomen.

Qua vakantie/ uitjes leveren we niet veel in denk ik. Maar wij gaan ook niet heel veel weg en de Efteling doen we bijv niet elk jaar. Maar dat was al niet zo met 2 kids. Met zn tweeen is helemaal weinig, oppas is beperkt, zeker straks voor 4. Maar dat is voor ons niet echt een probleem. Ook weer persoonlijk ;)

Deel Deze Pagina