Wij hebben fam wel ingelicht maar dat had bepaalde redenen. In eerste instantie wilde we het niet maar er waren wat praktische dingen die we nog niet hadden kunnen regelen en hadden we geen keuze meer. Maar echt, altijd doen wat JIJ wilt! Niet wat je familie wilt. Het is jouw bevalling. Als jij niemand wilt inlichten dan doe je dat dus lekker niet. Daar hebben ze het gewoon mee te doen.
Ik had het wel laten weten behalve aan schoonouders, omdat iedereen onze wensen zou respecteren behalve zij Bij de tweede alleen mijn zus gebeld, want zij mocht erbij zijn oh ja, en mijn ouders natuurlijk want zij pastten op mijn oudste.
Mijn moeder past op mijn zoontje, wanneer ik binnen moet in het ziekenhuis voor een (geplande) keizersnede. Zij zal dus sowieso op de hoogte zijn. Mijn schoonmoeder woont 120km verderop, en zij mag ook op voorhand weten wat de exacte datum is. De rest moet maar even wachten. Na de keizersnede mogen mijn (schoon)ouders even op bezoek komen, max. een half uurtje, de rest moet wachten tot de dag nadien. Mijn (schoon)ouders zijn echt supertrots. Het is nog maar hun 2e kleinkind, dus ze zijn heel enthousiast. Ik vind het niet erg dat ze snel komen kijken, zo lang de duur van het bezoek maar wat beperkt wordt
Bij onze zoon hebben wij niks laten weten. Wel was ik aan het appen met mijn schoonzusje over dat ik het zat was. Op een gegeven moment gezegd dat ik ging douchen. Na 8.5 uur is onze zoon geboren. Toen ik de volgende dag mijn broer belde kreeg ik daarna een appje ik dacht het al. Schoonouders s nachts wel gebeld de rest de volgende dag. Schoonouders kwamen 18 uur later pas om ons eerst tot rust te laten komen. Nu ben ik pril zwanger van de 2e en weet ik nog niet hoe wij het gaan doen met oppassen. In ieder geval niet mijn ouders. Want daar heb ik slecht contact mee een ja mijn moeder zal dan op de gang wachten of proberen naar binnen te komen. Maar doe wat jij zelf wilt. Het is jouw bevalling
Ik zou niet bellen, én ik zou zeggen dat bezoek pas gewenst is als jullie hebben gebeld. In het zkh waar wij gaan bevallen geldt een social media en bezoek verbod van een uur na de bevalling waarin je eerst zelf gaat kennismaken met de baby en de baby bij je wordt aangelegd. Pas daarna is bezoek welkom. Dat is om de binding met de baby goed te laten starten, is namelijk heeeeel belangrijk. Dit hebben we ook gewoon meegedeeld aan onze ouders, pas daarna zijn ze welkom.
Bij ons 1ste kindje werd ik ingeleid. Familie was op de hoogte. Dat doe ik niet meer! Constant sms'en met vragen of ze al geboren was... Omdat het langer duurde dan gedacht, waren mijn ouders ook in paniek. Ik ben bevallen in de namiddag. Pas de volgende dag wilde ik bezoek. Niet enkel omdat ik de eerste uren enkel met dochter en man wilde doorbrengen, maar ook omdat ik zo enorm uitgeput was van de bevalling, dat ik liever eerst rustig wilde douchen, eten en bijslapen. Het eerste bezoek kwam dus pas toen dochter al bijna 1 volledige dag oud was, en dat was een hele goede beslissing geweest! Nu bij ons zoontje ga ik het aan niemand vertellen. Ook niet als ik ingeleid word. Enkel aan de personen die onze dochter zullen opvangen.
Bij de eerste duurde alles erg lang en wisten mijn ouders en so het. Ook mijn zus en zwager wisten het. Ze waren er wel pas toen we hadden gebeld dat ze mochten komen. Bij onze zoon wisten mijn ouders het en mijn zus en zwager ivm oovangen dochter. Ook voelde wij ons verplicht om dan so in te lichten. Tot zo ver ging het goed. Toen onze zoon net genoren was ouders, so, en zus/broer ingelicht, maar duidelijk gemeld dat iedereen pas mocht komen als dochter haar broertje had ontmoet. Schoonmoeder werkte in ziekenhuis en stormde ineens de verloskamers binnen. Zat daar naakt en bebloed (open en bloot) op bed op dat moment. Mijn man heeft haar er op aangesproken en haar weggestuurd. Ze wilde onze zoon vasthouden maar dat is mooi niet gebeurt. Word nog steeds kwaad als ik er aan denk. Al het personeel was ook zo verbaast dat ze er niks aan deden. Ze walsde zo over onze wensen heen, terwijl we zo vaak hadden gezegd dat dochter eerst mocht kennismaken. Geen idee hoe we dat bij de eventuele derde doen, maar gelukkig is schoonmoeder inmiddels met pensioen.
Ik had een ingeleide bevalling en heb het vantevoren tegen alle ouders en schoonzus vertelt. Een greep uit de rituelen van die dag: -in de loop vd ochtend postte mijn schoonzus op Facebook dat ze vandaag tante zou worden en was niet bereikbaar zodat ze het er af kon halen (bedankt ik had die aankondiging ZELF willen doen 's avonds) -om 14u smiddags, 5cm ontsluiting en een verschrikkelijke weeenstorm zegt mijn man "mijn ouders zijn alvast beneden" (dat is echt het laatste wat je wil horen als het einde nog niet in zicht is) -mijn moeder raakte in paniek als ze niet ieder uur wat gehoord had.dan werd mijn man bestookt met appjes, net zolang totdat hij antwoordde. Geen antwoord, dan bel ik wel even.... Wtf... De enige die zich oké gedroeg was mijn vader en zijn vrouw. Misschien maakt het iets uit dat zij al 3 kleinkids hadden en weten wat gepaste afstand is. Bij een evt volgende gaat mijn zoontje dus naar mijn vader, vertel ik verder NIEMAND iets vantevoren, en geef ik mensen wel instructie om die en die week hun telefoon snachts bij zich te houden...
Wij hebben het wel gedaan afgelopen week. Ten eerste omdat mn moeder op de dieren moest letten dan. En daardoor moesten we het natuurlijk ook aan de andere ouders zeggen. Plus ik vond het erg fijn om mn pijn met een ander te delen haha dus mn beste vriendin en mn mmm app groepje waren ook de pisang hahaha. Ik vond het echt fijn. Beetje extra steun ook enzo..
Ik zou niet bellen. Wat een lef van je moeder om zich zo te gedragen. Laat ze maar lekker wachten. Bij mijn dochtertje wist niemand het. Ze is om 4.22 geboren en wij hebben rond half 8 gebeld naar de familie. Mijn moeder en haar man zijn toen even langs geweest. Ik moest die dag nog in het ziekenhuis blijven door bloedverlies en toen we 's avonds thuiskwamen waren mijn zwager en schoonzus er met sushi. Hadden we ook om gevraagd 😜 In de eerste week zijn alleen dichtbije familie en hele goede vrienden geweest. De rest daarna pas.
Haha, sorry maar hier moet ik echt een beetje om lachen hoor! Een verbod? Even serieus zeg, het wordt steeds gekker.... lijkt mij dat iedereen dat prima voor zichzelf kan bepalen en dat een zh dat niet hoeft te doen. Staat er ook een mandje bij de deur waar je je telefoon in moet doen? Hebben jullie hier zelf voor gekozenen in dit ziekenhuis? Zo ja, waarom? Je kunt die keuze zelf toch ook prima maken? Of is dit gewoon het ziekenhuis in jullie regio?
Ik heb wel gelijk gebeld. Bij mij begon het s nachts heb eerst mijn man gebeld want ik lag in het ziekenhuis daarna mijn ouders gebeld. Maar ik heb dan ook een zeer goede relatie met mijn moeder en was super blij dat ze me een eind heeft geholpen alleen het laatste deel zijn mijn ouders weg gegaan en hebben ze ons echt de tijd gegeven. In jouw geval zou ik pas bellen als je er klaar voor bent dat ze komt.
Ik heb mijn moeder verteld dat we ingeleid werden, dat moest ook wel want zij heeft op de oudste gepast. Daarna laten weten toen de baby geboren was, toen was het 23 uur 's avonds dus ze zijn de volgende dag meteen langsgekomen met de grote broer. Grote broer eerst alleen bij ons erbij en daarna mijn ouders en schoonouders.
Wij lichten niemand in als het zover is. Mijn ouders wonen op 1100 km afstand, dus als ik op tijd beval (met 40w of ervoor) kunnen zij er toch niet gelijk zijn, aangezien zij pas in het weekend dat ik 40+4 weken ben aankomen in Frankrijk. Mocht ik overtijd lopen en ze zijn wel in Frankrijk, licht ik ze wel in aangezien we dan veel contact hebben en elkaar elke dag zien. Heb overigens een hele goede band met mijn ouders, maar weet ook van mijn moeder dat ze het liever pas horen als de baby geboren is. Mijn schoonouders/familie lichten we niet in. Ik wil absoluut niet dat er iemand naar het ziekenhuis komt als wij er nog geen behoefte aan hebben of als ik aan het bevallen ben. Daarnaast denk ik dat sommige mensen er alleen maar gestrest van worden als ze weten dat het begonnen is, en denk dat ze dan mocht het wat langer duren misschien denken dat er wat is. Wij willen ook de eerste dag geen bezoek in het ziekenhuis, alleen onze ouders maar geen schoonzussen/zwagers etc. Tenzij ik 's nachts bevalling en alles goed verloopt, misschien dat ik dan wel bezoek toelaat begin van de avond.
Of misschien word je gestraft als je 't wel doet... Hebben ze iemand in dienst die constant alle plaats-tags nakijkt!
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb zelf niemand op de hoogte gesteld en ik zou het in jouw geval al helemaal niet doen, gezien de band met je moeder.
Eventjes offtopic, maar gefeliciteerd met je zoontje. Mijn jongste heeft dezelfde naam en is op dezelfde dag, maar dan 4 jaar eerder geboren als de jouwe. Ik hoop dat jouw Jonamannetje net zo leuk en lief is als de mijne!
Ik moest naar het ziekenhuis en toen het lang bleek te duren, hebben we wel even mn sm gebeld. (mijn moeder leeft niet meer) Dan kon ze de kat even eten geven. Zij heeft het verder aan niemand verteld, was daar ook niet bang voor, is zo'n lief mens. Ze wilde toen we paar uur na de bevalling belden nog snel even langskomen in ziekenhuis voordat ze naar dr werk zou gaan. Dat had ik liever niet en gewoon gezegd. Was kapot van 31 uur bevallen en allerlei toeters en bellen. Mocht eind ochtend naar huis en toen is ze begin middag wel meteen geweest. Maar weer, het is een lief mens, ze heeft niet moeilijk gedaan dat ze niet mocht komen naar zh.
Ik heb mijn ouders wel gebeld maar dat komt doordat ik mijn moeder er van begin tot eind bij wilde hebben. Mijn vader kwam er bij toen mijn zoontje net geboren was. Vond het heel bijzonder en een van mijn mooiste ervaringen ooit. Als jij dat niet wilt dan kan je dit maar het beste aangeven zonder er om heen te draaien, dan is het voor iedereen meteen duidelijk.