Ouders - U of jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Isabel Olivia, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esme66

esme66 Niet meer actief

Hier ook je / jij tegen ouders, ooms, tantes, opa's en oma's.
    Onbekenden U en daarvoor hoeven het geen ouderen te zijn.!
    Zo was het vroeger voor mij en nu ook voor ons kindje.

Wij hadden het vroeger thuis wel over opa en oma (achternaam), en als we dan daar waren was het gewoon opa en oma. Ik wist toen ik nog jonger was niet eens welke voornaam zij hadden.
    Maar mijn moeder wil voor de kleinkinderen absoluut niet oma (achternaam) worden, dat vind ze vreselijk.!!
    Dus is het voor onze zoon oma (voornaam) en opa (voornaam)

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Hier opgevoed met je/jij. Tegen opa's en oma's spreek ik wel met u. Dat geldt ook voor onbekenden.
    Tegen mn schoonvader zeg ik ook u. Schoonmoeder en (stief)s-vader spreken we amper, maar is het ook u.

Mijn man zo opgevoed dat hij tegen zn ouders u moet zeggen, volgens zijn moeder is dit respect tonen. Daar ben ik het niet mee eens. Het woordje u is beleefd tegen ouderen/onbekenden. Als ik zeg: u bent een rotwijf, dan maak dat woordje U het er niet beter op ;)

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#43 Cygnet2, 29 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2012
    Wij worden getutoyeerd en dan willen we ook. Op verzoek van de grootouders worden zij ook getutoyeerd. Dat wilden wij eigenlijk anders maar goed, zij wilden ook graag Oma 'voornaam', Opa 'voornaam' en dat hebben we niet goed gevonden dus dit is water bij de wijn.
    Ik noem mijn eigen oma wel 'u' en wij leren onze kinderen dus om ouderen en onbekenden met 'u' aan te spreken. Tantes en ooms worden met jij aangesproken maar wel met 'tante voornaam' of 'oom voornaam'

Oja, buiten de familie wordt niemand tante of oom (tante of ome) genoemd.. dat vind ik altijd zo raar.

4. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Je en jij, ik zou het vreselijk vinden als mn zoontje u tegen me zou zeggen, zo afstandelijk vind ik dat klinken.
    Tegen mijn ouders en souders dus ook, de opas en omas ook je en jij. Krijg u tegen ze echt niet over mn lippen:)

5. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Hier tegen familie en vrienden gewoon je of jij maar tegen onbekenden U

Ook hier geen ome piet of tante klara ofzo ... Klinkt zo stom

6. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

bij mijn ouders: je/ jij. bij andere u.

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    je en jij bij ons en de familie bij vreemde u en dat gaan we John ook aanleren

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik heb mijn oma 1 keer 'u' genoemd, toen vroeg ze of ik niet zo gek wilde doen, ik was toch geen vreemde haha!

Hier noem ik mijn ouders, schoonouders, ooms, tantes en mijn ouders' vrienden gewoon je/jij en bij hun voornaam. Dit zal onze dochter straks ook gewoon mogen. Onbekenden moet ze wel met 'u' aanspreken.

Mijn man moest zijn ooms, tantes en de vrienden van zijn ouders altijd met 'oom' en 'tante' aanspreken, dat vond hij zo verschrikkelijk dat hij dit onze dochter niet wil aanleren. Toch zeg ik vaak als grapje wel 'Tante ...' tegen mijn zus of vriendin. Maar als ze ouder is zal ik er wel rekening mee houden dat zij dit niet echt gaat doen. Dat willen onze broers en zussen ook helemaal niet dus dat scheelt haha!

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

ik had vroeger iemand op school en die moest ouders ook met u aan spreken.. vond dat altijd zo raar. je creeërt meteen een flinke afstand.
    ik spreek de hele familie aan met je... en ik wil zelf helemaal niet met u aangesproken worden vind dat zo vreselijk klinken :p

10. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    je!! u vind ik zo vervreemd klinken, zo ver weg.....
    maar idd onbekenden wél! En ik deed het trouwens ook wel bij ouderds van vriendinnen en mn oom en tante....

11. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Best grappig, ik denk juist: het is mn moeder, niet mn vriendinnetje ;)

Ik ben opgevoed met u tegen m'n ouders en iedereen die ouder is. Oom Piet noem ik oom Piet.

Hoe we het zelf gaan doen, weet ik eerlijk gezegd nog niet. Heb altijd geroepen dat mijn kinderen me met u aan moeten spreken, maar wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat ze het met respect doen. Of dat nou met je of u is, dat maakt dan eigenlijk niet zoveel uit. Ouderen en vreemden: u.

12. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Bekenden jij/je
    Onbekenden zijn u.. als ze tenminste ouder zijn dan ik,
    En dat zijn er niet heeeeeul veel.

13. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Gewoon je en jij. Kheb niks met U. Tenzij ik tegen iemand spreek die echt al wat op leeftijd is.
    Tis niet alleen je of jij, maar ook de toon waarop je aangesproken word/iemand aanspreekt ermee.

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dit dus.

Net als alsjeblieft, dank je wel, vraag beginnen met Mag ik..., aanspreken met mevrouw of meneer en niet met hey o.i.d. Dat leer ik Lenn nu al en moet zeggen dat hij zich daar netjes aan houdt. Al weet hij ook niet beter eigenlijk. Wij doen dat ook zo. Voor het verschil tussen u en jij is hij nog te klein, maar zodra hij wat ouder is beginnen we daar ook direct mee.

Ik kan me rotergeren aan kinderen vanaf een jaar of 6 die in mijn ogen ronduit onbeleefd mensen aanspreken of geen dank je wel kunnen zeggen.

15. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Tegen mijn ouders en schoonouders zeg ik -je-
    Tegen mijn oma en schoonopaen alle onbekende oudere mensen zeg ik -u-
    Tegen mijn tante en ooms zeg ik -u- en tante en oom (tante Ria/ome Wim) Ik wil dat mijn dochter dat ook bij haar tantes en ooms gaat doen. Ook wil ik dat mijn dochter mijn ouders en schoonouders aanpreekt met u.

Ik ben niet anders gewend.

16. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Ik had jullie beter kunnen quoten. Dit is precies hoe ik erover denk. :D

17. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Gewoon je en jij.

Waar ik wel een hekel aan heb - voor mezelf dan - is als kinderen hun ouders bij de naam noemen, dat accepteer ik dus niet.
    Mama, mam, ma, mams, dat maakt me niet zoveel uit, maar geen Niké. Ik ben hun moeder en ik wil dus ook zo aangesproken worden.

18. Ik moet er niet aan denken dat m'n kind me 'u' zou noemen.. Vreselijk! Ik zeg dat ook niet tegen mijn moeder, wel tegen m'n oma. En mijn moeder ook tegen mijn oma (haar moeder dus).

Oom/tante vind ik juist leuk. Vind het geweldig als Damiën mijn zusje 'tante' noemt, en zou het zelf ook heerlijk vinden om tante genoemd te worden! :D

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tegen ons en bekenden gewoon je, maar tegen onbekenden wil ik dat ze u zeggen.

20. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Mijn man moest vroeger u zeggen tegen zijn moeder.. het heeft bij hun voor een afstandelijke relatie gezorgd.
    Nu mag hij je zeggen ook al vind ze het nog steeds vreselijk, ik moet u zeggen en mevrouw..

Deel Deze Pagina