Ouders - U of jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Isabel Olivia, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.126
    113
    Home
    je en jij
    u klinkt zo afstandelijk

2. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    jij, en tegen oma en opa's en vreemde u

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik zeg tegen mijn ouders je en jij.

Mijn vriend zegt tegen zijn ouders u.
    Ik kan daar niet aan wennen. Ik zeg tegen mijn schoonouders ook gewoon je en jij. Daar zijn ze het mee eens trouwens hoor. Van hun hoeft dat ge-u ook niet, alleen blijven mijn schoonzus en vriend ze met u aanspreken.

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dit, maar dan met het verschil dat IK ben opgegroeid met je/jij en mijn man met U :D Verder precies hetzelfde.

Overigens was bij mij de druppel dat mijn man vertelde dat hij op een leeftijd kwam dat hij soms wel je tegen zijn vader mocht zeggen, maar dan altijd twijfelde wanneer het wel of niet kon. Dat zou ik dus echt vreselijk vinden; als mijn kind moet nadenken over hoe hij me mag aanspreken! Gewoon mama, je en jij. Bevalt me prima :)

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Gewoon met jij......oma spreken ze ook met jij terwijl ik dat weer met u doe:D is dan wel mijn schoonmoeder. Mijn moeder sprak ik gewoon met jij aan hoor
    Familie hoef je niet met u aan te spreken vindt ik;)

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Wat voor mij de belangrijkste reden is waarom mijn kinderen geen u hoeven te zeggen tegen ouderen is omdat ik vind dat ouderen net zoveel respect voor een kind moeten hebben als een kind voor een ouder.
    Ik zie daar geen verschil in.

7. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik spreek mijn ouders met je of jij aan. Dit zullen mijn kinderen ook gewoon tegen mij mogen zeggen.

Ik zeg wel altijd 'u' tegen opa's, oma's en mijn oudtante ( die helemaal niet zo oud is hoor ;) ). Dat vind ik keurig en ook hier zal ik mijn kinderen leren dat dat netjes is.
    Ik zie mijn moeder wel al keihard giegelend voor me als die kleine van ons 'u' tegen haar zegt. Ze is 'pas' 45. :cool:

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Eb tegen vreemde oudere mensen dan?
    IK bedoel...zeker zijn er veel mensen die ook geen respect voor anderen hebben. Maar hey het begint vooral bij jezelf toch?

9. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Hier met je en jij. Alleen bij vreemde zeg ik u. Maar hier in belgie vinden ze het juist raar als je jij of je zegt. De meeste zeggen hier u

10. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Tegen m'n ouders je en jij. Ooms, tantes en grootouders u (tenzij ze zelf aangaven dat jij ook mocht)
    Meestal zei ik trouwens 'tante Monique' bijvoorbeeld. Soort tussenvorm vind ik dat. Wel zo handig!

Ik had wel veel vriendinnetjes die u zeiden tegen hun ouders trouwens.

11. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik heb nog geen kind(eren), maar ik wil gewoon met respect aangesproken worden door mijn kinderen.

Ik zou dus geen u perse willen horen, maar alleen jij jij jij ook niet.
    Dus zoals in het voorbeeld mama eerst wordt genoemd vind ik het prima als daarna je of jij komt :).

Mijn eigen ouders noem ik ook papa of mama wil je/jij :).

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Je en jij. Mijn Ouders en schoonouders ook je en jij. Ouders van mijn vader willen u genoemt worden

13. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Bekenden zoals familie en vrienden met je of jij. Bij onbekenden u, en dit is ook hoe we het ons zoontje aanleren. Ooms en tantes met Ome.. en Tante.. en wij zijn gewoon papa en mama. Ik hou niet van voornamen gebruiken bij ouders, doe ik mijn mijn eigen ouders en schoonouders ook nog steeds niet trouwens...

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dit dus.

15. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    +1 :)

Mijn kids spreken ons als ouders, familie en vrienden met je/jij/jou/w aan. Maar onbekenden leer ik ze met u aan te spreken.

Overigens spreken mijn kinderen ook netjes met 2 woorden, en zijn beleefd en sociaal. Dus idd, kinderen die iedereen met u aanspreken, wil niet zeggen dat zij ook daadwerkelijk nette manieren hebben.

16. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

jij en je.. en bij vage kenissen u. tegen me oud tante zeiden we altijd u.. maar ze wil dat niet meer.. omdat we haar ook bij de voornaam noemen.

van me oma moesten we tegen al hun vrienden oom en tante zeggen..En nog steeds...zo hadden we er wel veel ooms en tantes:D..hahaha...

17. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Zo ben ik ook opgevoed, en zo wil ik het mijn dochtertje ook leren.

18. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Je/jij. Onbekenden zijn u. Zelf van huis uit meegekregen en ik wil dit zelf ook zo. Mijn man moet zijn ouders u noemen, en toen ik dat voor het eerst hoorde vond ik het eigenlijk wel heel raar.
    Het creeƫrt duidelijk een afstand tussen hem en zijn ouders, maar dat doel hadden zij dan ook voor ogen.

19. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Hoe noem jij je schoonouders dan, mevrouw en meneer?
    Ik noem ze gewoon bij hun namen hoor, zou anders niet weten wat ik moest zeggen tegen ze.

20. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ik noem ze gewoon pa en ma :)

Deel Deze Pagina