Wij hebben een probleem met onze dochter van 15 maanden, en willden graag jullie ervaringen of oplossingen weten. Wij zijn namelijk ten einde raad. Onze dochter is altijd een goede slaapster geweest. Nooit veel, 1 slaapje van ongeveer een uurtje per dag, en 's nachts wel altijd doorgeslapen. De laatste paar maanden was dit van 19u tot 7.30u. Maar nu heeft ze sinds vorige week iets nieuws, ze wilt absoluut niet meer slapen. Als we haar 's avonds in bed leggen begint het met huilen (wat voorheen ook was, na 5 minuutjes lag ze lekker te slapen), wat daarna overgaat in keihard krijsen en ook overgeven. Al het avondeten en de laatste fles komt er weer uit. Het lijkt er helemaal niet op dat ze ziek is, want overdag is ze gewoon vrolijk. Waarschijnlijk komt dit overgeven door het keiharde krijsen. We hebben vanalles geprobeert, uit bed gehaald, getroost, laten liggen en krijsen (zelfs 1 uur lang)... Dit gebeurt in de avond. Overdag wilt ze ook niet meer slapen en doet er àlles aan om dit te voorkomen. Ook weer krijsen, in bed blijven staan (met slaapzak) en het is alleen goed als we haar uit bed halen (erbij blijven zitten/staan werkt ook niet). Vanmiddag heeft ze weer zo erg gekrijst, dat ik maar een rondje met haar ben gaan rijden (in de auto) en toen is ze, toen we de straat nog niet eens uitwaren, gewoon gaan slapen... Ze is wel heel moe, maar geeft gewoon niet toe in haar bed. Eergister was het zelfs zo erg dat ze tot 23u is opgebleven, en toen (alsnog met krijsen) pas naar bed is gegaan. Omdat we echt ten einde raad waren, hebben we net de hap gebeld (na een uur in bed krijsen en 2 keer overgeven), die wisten het ook niet en adviseerden om een paracetamol te geven en het daarna nog eens te proberen. Dat hebben we gedaan, en na een half uurtje weer in bed gelegt. Nu slaapt ze gewoon alsof er niks aan de hand is? Ligt het aan de paracetamol? Moeten we nu elke dag een paracetamol geven voordat ze gaat slapen? Moet ik haar morgen door de dokter laten nakijken of ze ergens last van heeft? Zo ja, wat kan het zijn? Overdag heeft ze namelijk echt nergens last van en is ze heel vrolijk... Ik hoor heel graag van jullie wat jullie zouden doen en of jullie hier ervaring mee hebben.
Hier hebben we ook die periodes gehad een paar maandjes geleden. Oplossing voor ons was om dan samen met haar even op ons bed te gaan liggen. Ik hield haar dan wel vast zodat ze niet kon gaan spelen en dan zei ik verder helemaal niks meer. Zo viel ze dan na 15-30 minuten in slaap en dan kon ik haar zonder problemen overleggen. Niet ideaal maar blijkbaar had ze dat gewoon even nodig en inmiddels is ze weer heel makkelijk naar bed te brengen!
Hmm helaas dus hetzelfde probleem gehad. Alleen, Fabienne kan je niet oppakken als ze slaapt. Ze is dan gelijk weer klaarwakker. En ze heeft nog nooit bij ons op bed kunnen slapen. Als ze ziek was, vond ik het ook zo sneu dat ze niet kon slapen, en we hebben haar toen vaker bij ons in bed gelegt, tussen ons in, maar dat ziet ze dan gewoon als spelletje. Dan blijft ze even lekker liggen, en dan begint ze te praten, en wilt ze gaan spelen. Bij vasthouden gaat ze weer huilen. En.. Ik werk in de avond, dus we kunnen niet met z'n tweetjes bij haar gaan liggen, hopelijk heeft ze ook genoeg aan alleen papa (die haar trouwens altijd alleen in bed legt). Ik wil je wel bedanken voor je antwoord, we weten nu dat we niet de enige zijn, en gaan je tip (hoewel we er niet zo veel vertrouwen in hebben (niet om jou maar om Fabienne)) wel proberen.
Wij lagen ook niet met zijn tweetjes bij haar hoor, de ene keer papa en de andere keer ik. Maar ieder kindje is ook anders en zal op een andere manier die fase door moeten (en jullie ook natuurlijk) Het is gewoon erg lastig dat er niet een algemene handleiding voor kindjes is maar dat we allemaal iedere keer weer het wiel moeten uitvinden Veel sterkte en ik hoop dat jullie snel de fijnste manier om hiermee om te gaan vinden!
Wij hadden dit met Chloé ook ineens vorige week, en die slaapt normaal ook altijd goed, word weleens wakker mmaar gaat na een tijdje wel weer slapen. Dit keer was het ook krijsen en ze wilde absoluut niet in bed zijn en als we haar eruit hadden gehaald speelde ze zelfs wel even! Uiteindelijk nadat we naar de hp en ha waren geweest doorgestuurd naar de kinderarts en ja hoor ze had een oorontsteking. Kan het dat bij jullie niet zijn?
Palmie, dat "dachten" (we hebben eraan gedacht) wij ook. Ook omdat ze met een paracetamol gewoon gaat slapen. Ik ga morgen sowieso even met haar naar de huisarts. Nog even een vraagje, was jouw kindje ook gewoon zichzelf overdag (verder geen problemen oid)? En echt alleen met het naar bed gaan huilen? Overdag liggen we ook wel eens bij ons op bed te spelen/stoeien, en dan ligt ze ook, maar dan gaat het allemaal goed. Anyway, ik ga morgen even langs de huisarts.
Nou wij hebben dit gekrijs 1 dag en nacht aangekeken en toen zag de ha die haar liggend onder veel gekrijs probeerde te onderzoeken ook wel in dat dit niet langer kon en stuurde ons door naar de kinderarts die de oorontsteking constatteerde! Het was wel heel erg duidelijk dat ze niet wilde liggen en dan heel veel pijn kreeg, we hebben met haar voor baby tv gezeten en met speeltjes op de vloer gespeeld en dan waren er echt momenten dat je dacht dat er niets aan de hand was, zelfs verlatingsangst is door ons hoofd gegaan! Anyway, het was best moeilijk om erachter te komen wat ze had maar kan je 1 tip geven laat je niet afschepen en breng de oorontsteking maar eens onder de aandacht, anders bel je nu de hp toch even? Succes meid!
Ik zou eens de oortjes na laten kijken. Als mijn zoontje last heeft van de oren merken we dit ook alleen tijdens het slapen. Het doet blijkbaar het pijnst met liggen. Zit ze wel eens aan haar oortjes? Dat kan ook een teken van oorontsteking zijn.