Dysmatuur geboren en nu overgewicht

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door TaraS, 2 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TaraS

    TaraS Lid

    2 sep 2020
    7
    3
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    mijn dochtertje van 7 maanden was geboren met 2,6 kg en heeft een flinke inhaalslag gemaakt. Nu weegt ze met 7 maanden bijna 9 kg en ik maak me best zorgen over mogelijke obesitas later in haar leven. We hebben maandag een afspraak met de kinderarts maar ik was benieuwd of er anderen zijn met zo’n ervaring? Ze kruipt overigens nog niet maar rolt wel veel en ligt continu op haar buik te draaien.
     
  2. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Hoe zit ze met haar gewicht op de groeicurve?

    Mijn zoontje is ook met 2,6 kilo geboren en woog iets meer als 8 kilo toen hij 7 maanden was. Hij is inmiddels 21 maanden en weegt nu ongeveer 10,5 kilo.
    Hij zit qua gewicht op de +1 lijn en dat vindt de kinderarts helemaal prima.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En zodra ze gaat kruipen en optrekken tot staan etc, gaat het meestal ook weer rap. Ik zou me er nu echt geen zorgen over maken op deze leeftijd. Mijn oudste (niet dysmatuur geboren) woog met 7 mnd ook 9kg (9030g volgens mijn grafiekje ;) ), en 4 maanden daarna woog ze 9,4kg - in die periode is ze énorm veel actiever geworden.
    Tussen 3 mnd en 7 mnd kwam ze 3kg aan, en tussen 7 mnd en 13 mnd dus maar 400 gram. Zo snel kan dat gaan.
    Ze ging toen van +2 (in verhouding met lengte) naar mooi de 0-lijn, die is ze blijven volgen. Nu is ze 8,5 en heeft ze een gemiddelde lengte met een prima gewicht (precies in het midden van de groene zone in de groei-grafiek).

    Mijn nichtje was wel dysmatuur en die vond rond de 6 maanden haar lijntje op de curve - die is de +1 blijven volgen. Volgens de kinderarts helemaal normaal, sommige kindjes maken echt een inhaalslag die eerste maanden en gaan dan dus hun lijn volgen.
     
  4. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind het behoorlijk heftig dat je het woord “overgewicht” gebruikt voor een baby van zeven maanden. Totaal ongepast als je het mij vraagt.

    9 kg bij 7 mndn zit op de +1 lijn in de curves. Volstrekt normaal dus en heel wat baby’s die meer wegen dan die van jou op deze leeftijd.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  5. TaraS

    TaraS Lid

    2 sep 2020
    7
    3
    3
    Vrouw
    Wat fijn jullie reacties, bedankt zeg!
    Ze zit nu overigens op +1,5 lijn en vorige keer was dat +0,5. Ik ben ook benieuwd wat de kinderarts erover gaat zeggen.

    Betreft het woord overgewicht vind ik ook heel heftig, het is wat het consultatiebureau tegen me had gezegd en schrok daar enorm van :(. ik ben daarna ook heel bezorgd geworden daarvoor dacht ik vooral dat ze stevig was maar dat het met actief worden wel goed zou komen. Ze rolt nu pas ook goed dus qua actief zijn begint het nu te komen. Ergens ook bang dat het te maken heeft met haar gewicht en hoop ik dat het verdere motorische ontwikkeling niet moeilijk zal maken voor haar.
    Maar goed misschien moet ik het ook gewoon even afwachten en kijken hoe ze zich gaat ontwikkelen de komende tijd.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  6. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Wat een onzin van het consultatiebureau! Maakt je alleen maar onzeker. Een baby eet wat hij/zij nodig heeft en als je gezonde opties aanbied mag die daar lekker van eten (uiteraard niet de hele dag sap en koekjes dan ;)).

    Ik weet niet of je borst of flesvoeding geeft, maar borstkindjes komen in de eerste tijd sneller aan dan fleskindjes. De grafiek van het consultatiebureau is daar niet op gemaakt. Gewoon lekker blijven geven wat ze nodig heeft en daarnaast oefenhapjes.

    Als ze straks meer gaat kruipen en lopen dan gaat het babyvet er echt wel af. In het eerste jaar moeten ze het meeste groeien en aankomen. Na het eerste jaar gaat dit steeds langzamer.

    Volg je moedergevoel!
     
  7. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje was geboren met 3010 gram en was met 7 maanden ook net 9 kilo. De eerste weken/maanden was hij bij elk meetmoment een lijn op de curve omhoog gegaan. Ik was super blij dat hij zo goed groeide op de borstvoeding en ik me geen zorgen hoefde te maken of hij wel genoeg binnen kreeg.
    Daarna ging hij meer bewegen en ging het duidelijk minder hard:
    Met 12 maanden was hij nog net geen 10 kilo, en nu is hij 2,5 en weegt iets minder dan 14. Een slanke jongen dus.
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Zoon geboren met net geen 3 kg, was 8,5 kg bij 6 maanden. Bij 1 jaar woog hij 9,5 kg en bij 2 jaar 11,5 kg. Niks zwaars meer aan. En 6 jaar later nog steeds op -1 lijn.

    Dochter geboren met 2500 gram, weegt 3 jaar later 11 kg. Bij haar blijft het gewicht op de -1 lijn steken. Lengte helaas onder de -2 lijn. Geen inhaalgroei
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    ik vind het juist heel goed dat je er bewust mee bezig bent. gezonde voeding begint op het moment dat je iets anders dan borstvoeding geeft (dus flesvoeding of hapjes/tussendoortjes) en dat is dus al heel vroeg.

    misschien kun je aangeven wat haar voedingschema op dit moment is?
     
  10. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.686
    1.611
    113
    Vrouw
    Ik had echt twee hele volle baby’s. Denk zelfs net iets zwaarder en ik gaf ze echt niets geks te eten. Zijn nu 7 en 9 en er zit echt nergens vet aan. Heb onze dochter zelfs volle producten moeten geven om überhaupt op gewicht te blijven, omdat ze ver onder de curve zakte. Overigens droogden ze pas goed op met 1,5 hier.
     

Deel Deze Pagina