Ouders van kinderen die naar het SBO gaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wachtend, 11 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.647
    1.252
    113
    randstad
    Ook al hoef je je kind niet te vertellen dat het anders is dan nog is het loslaten van je kind naar speciaal onderwijs emotioneel voor een ouder. Met name omdat het niet past in het plaatje waar je voor je kinderen kreeg vanuit ging. Dat je niet zelf je kind in de klas kunt brengen maar ze met een taxi naar een school een half uur verderop moet. Zien dat ze wordt ingehaald door kindjes van dezelfde leeftijd. Nagekeken worden als je met haar buiten loopt omdat ze loopt met rollator. Dingen niet kunnen doen omdat je kind het niet trekt. Je kind moeten achterlaten bij een juf die je niet kent maar van je kind geen feedback kunnen krijgen (ivm communicatieprobleem communicatieproblee) en je dus ook niet weet wat ze ervan vind etc. Het is zo anders dan je ooit had gedacht dat dat zeker veel met je emoties doet omdat we allemaal iets anders hadden gedroomd voor ons kind.

2. lady89

lady89 Actief lid

1 feb 2013
    472
    118
    43
    gelderland
    Ja hier mijn zoontje.al n hele weg gemaakt.vind zo sneu.van pzs na kentalis .ivb verdenking autisme. Was het uiteindelijk niet.nu dam niet.hij heeft taal achterstand.en is flink vooruit gegaan op kentalis.(super school)
    Zoon zat op de vroegbe handeling.
    Hij is in dec 4 geworden en was klaar voor basisschool.
    Dus in overleg wat is het beste voor hem
    Kwa taal.is die op niveau. Alleen hij kan niet tegen drukke klassen en heeft regelmaat nodig.en vaste geid.anders is die helemaal van z n padje
    Dus gekozen voor bso. Daar ingeschreven.woensdag n toelatings gesprek.vind heel.spannend.
    En er spookt weer alles door me hooft .
    Zal die daar op z n gemak hebben en zo.pff.we wachten af .
    We komen helaas niet in aanmerking voor vervoer. Dus word zelf steeds wegbrengen. Je krijg na zoveel kilometers pas regt op.helaas.dus kom n beetje in problemen met werk.maar hopelijk valt dat op te lossen.

3. wachtend

wachtend Niet meer actief

Heel herkenbaar verhaal hoor! Hier ook geen recht op vervoer! Maar gelukkig echt geweldige collega's die mij hebben gezegd je komt maar nadat je hem naar school hebt gebracht! Zo onwijs lief!

lady89 vindt dit leuk.
  4. wachtend

Herkenbaar verhaal! Wij zeiden toen zoon geboren was hij word dokter! Geen idee waarom maar dat riepen we.
    Later zeiden we hij word manager omdat hij altijd een beetje commanderend kan zijn.

Tja en nu hopen we alleen maar dat hij gelukkig word in wat hij ook wil worden.

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.647
    1.252
    113
    randstad
    Dat zeggen wij idd ook. enige voodeel van een verstandelijke beperking id dat ze nu nog weinig door heeft dat ze anders is.

Maar geen vervoer? Woon je binnen 6km dan? Ik dacht dat je anders daar wel recht op had

6. wachtend

Ja het is inderdaad binnen 6 km. Normaliter zou ik het ook makkelijk kunnen fietsen maar omdat ik een ziekte heb kan ik niet zo ver fietsen en moet er dus een auto komen om zoon weg te brengen.

Gelukkig heeft onze zoon geen verstandelijke beperking maar wel een stoornis waardoor hij gewoon niet op het regulier kan blijven.

Nog 2 weken op zijn oude school en dan gaat het beginnen.

Zoon heeft het nu van ons gehoord en hij heeft het ook in de klas zelf verteld. Hij heeft het zo goed verteld dat zelfs een aantal kinderen wel mee wilde met hem haha.

Hier hebben we 26 mensen in de klas en daar heb ik maar 12 kinderen in de klas en 2 juffen dus dan kan ik beter gaan leren.

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.647
    1.252
    113
    randstad
    Ja dat maakt het idd wel lastig dan. Eerste passende school is hier 30km vandaan dus verwacht geen problemen met vervoervergoeding hier.
    Wat goed dat hij het zelf verteld heeft en zo goed kon uitleggen!

8. wachtend

Zoon is woordelijk erg goed! Hij kan ook dingen uitleggen. 1 nadeel zijn snater staat nooit stil. Overdag/ snachts zoon blijft kwekken of geluidjes maken.
    Juf kwam eergisteren naar mij toe met de woorden "hij blijft maar geluidjes maken de hele dag door! Hij is gewoon niet stil te krijgen!" Dus ik keek haar heel verbouwereerd aan en zei alleen maar. "Joh dat doet ie al maanden!"

Nu moet ik zeggen dat ik een heel selectief gehoor heb gekregen. Ook op mijn werk. Ik werk met dementerenden en die zijn er ook erg goed in, geluidjes maken. Soms vragen ze weleens aan mij of ik niet knetter word van al die geluiden. Maar ik heb echt een selectief gehoor gekregen.
    Ik reageer amper ergens op behalve als het een gerichte vraag is of als het foute boel is.

Maar ik kan dus s'avonds serieus genieten van RUST! gewoon even niets horen!

De afgelopen dagen was zoon ook wel van slag na het nieuws. Veel huilen, driftig worden, fysiek worden (dit laatste gebeurt meestal alleen als hij zijn veilige gevoel kwijt is)
    Nu sinds gisteren gaat het weer redelijk. Denk dat de aankomende weken wel heel pittig zullen worden voor ons allemaal want zoon moet weer even samen met ons zijn veiligheid garanderen.

9. maliro

maliro Niet meer actief

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik heb een zoon op het sbo

Hij heeft een half jaar in een reguliere groep 1 gezeten. Toen hij daar begon ging hij ook 2 dagen per week naar een mkd en was het eigenlijk al bekend dat hij naar het sbo zou gaan. Maar dit moet wel via de juiste wegen dus we moesten er even op wachten.
    Het voordeel op het sbo vind ik de structuur. Vanaf de kleuterklasjes is er zoveel meer structuur geboden dan op het regulier. En de klassen zijn kleiner en altijd minimaal 2 juffen.
    Ik vind het lastig om te zeggen of zoonlief is opgebloeid omdat hij zo jong was toen hij erheen ging. Inmiddels zit hij in groep 3 en durf ik te zeggen dat hij echt niet op het regulier past. Dat is veel te druk voor hem. Zoon is zeer prikkelgevoelig. Heeft ook moeite met klassikale uitleg en zo zijn er meer dingen. Cognitief gaat hij als een speer. Na de kerstvakantie mocht hij naar groep 4 maar vanwege zn gedrag hebben we dit niet gedaan. De overgang zou te groot zijn. Hij wordt nu wel versneld in groep 3 en na elke periode kijken we wat voor zoonlief het beste is.
    De lijntjes met de juffen vind ik op het sbo veel korter. Ze nemen je ook serieus en kijken verder dan wat ze in de klas zien (dit kan overigens ook mijn frustratie richting de reguliere school van mijn dochter zijn. Juf moeilijk bereikbaar, alleen gedrag in de klas telt etc).

Het nadeel vind ik wel dat er op het sbo kinderen uit alle windstreken komen. Zoonlief heeft geen vriendjes in de buurt en zit vaak binnen. Zijn beste vriendje woont 20 km verderop.

10. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.226
    1.876
    113
    Dit gaat een lang bericht worden ben ik bang.
    Maar ook ik wil even van ij afschrijven.

In oktober 2015 begon ze met 2 dag delen.
    Wij hebben al van af het begin problemen gehad op school.
    Dochter luisterde niet hielp wel erg veel anderen.
    Had geen zin wilde niets afmaken en was snel afgeleid.
    In die periode merkte school op dat ze nog maar 1 jaartje moest kleuteren.
    Dus over naar groep 2 deden ze niet, na de zomervakantie.
    Dat vonden wij toen prima, misschien kon ze in januari over na 2.
    Dit was het jaar daarvoor wel gebeurd, de outste naar 2 halvewege.
    Helaas niet dus, juffen ziek drukke klas in groep 2.

Dus al met al anderhalfjaar in groep 1.
    Na 1 volle jaar in groep 1 begonnen de problemen heel erg te worden.
    Niet luisteren niet stil zitten driftbuien.
    Maar de juf kon het aan (achteraf kunnen we ons wel voor onze kop slaan later meer)
    IBer er bij en die stelde een observatie voor in de klas.
    Prima zo gezegt zo gedaan.
    Wat daar uit kwam jeejtje.
    Maar haar advies was geef haar een a5 papier en laat haar schilderen en bewegen.
    En toen kwam de zomervakantie in zicht.

Nou wat ze ons toen vertelde op school.
    Dat we nu hulp moesten acepteren ander zouden ze het via veilig t.huis gaan spelen.
    En wij als ouders hadden zoiets van wtf julie konden haar toch aan.
    Nou niet dus het was onder hand al zover gekomen dat ze als een probleem werd bestempeld.
    Na de zomer mocht ze wel naar groep 2 maar eingelijk vond de school dat ze nog maar in 1 moest maar dit kon niet na anderhalf jaar in groep 1.

In de zomer vakantie zijn wij gestard met gesprekken.
    Maar omdat het vakantie was ging het niet soepel.
    Pas toen de school weer begon konden ze starten met observeren en onderzoeken.
    Onze eis was wel klaar voor de kerstvakantie zo dat ze dit jaar konden starten op een andere school.

En ons meisje voelde zich niet lekker.
    Veel driftbuien als gevolg, nog meer elende met niet luisteren.
    De school was al zover dat ze maatregelen namen met straf.
    1e x gang 2e x met iemand mee en de 3e x naar huis.
    Het is zover gekomen dat ze dus 4x thuis zat voor straf.
    Ze werd ook agressief slaat schoppen etc.
    En toen kwam de diagnose.
    En alle papieren thuis nou wat we daar in lazen viel onze monden open.
    Sito uitslag was schrikken.
    Ze had een leer achterstand.
    Wij werden nooid gelooft ook niet door school.
    Wij wisten namelijk dat ze veel verder was is der kopie.
    Ze wilde leren ze zat hier thuis al simpele dingen uit te rekenen.
    Tellen tot vervelends toe het werd een obsesie.
    Elke dag tellen en letters herkennen en proberen te schrijven.
    Dit werd niet aangeboden vaak kregen wij tekeningen terug met gekalk.
    Dus school vond haar er niet klaar voor.
    DE time ouds werden 10 min op de gang ze was nog geen 6 jaar.
    Dat ging ze mee met de iber dan de directeur dan weer met een andere juf.
    Zelfs werd ze een dag naar groep 1 gestuurd.
    ECht te erg om te horen hoe ze behandeld werd.
    6 jaar en na de klote.

Toen eindelijk het verlozende word ze mag naar een so school.
    Iemand vroeg hier hoe dit voelde.
    Nou wij vonden het niet leuk na alles wat wij mee hebben gemaakt als ouder.
    Wij hadden een zoon die overleden was aan een ziekete.
    Onze dochter was gezond verklaard en dan krijg je te horen dat ze wel wat heeft.
    En ook nog een gedrag probleem.
    Het was echt even omschakelen.
    School dacht dat we het een groot probleem vonden dat ze naar een speciaal onderwijs ging.
    Ze keken ons dan ook raar aan dat we nog net geen feest vierde je had die koppen moeten zien.

Na de kerstvakantie is ze dan ook gestart op de so en wat een verademing.
    Structuur en niet meer dan 12 in de klas.
    Aandacht voor haar en ja ze heeft de juffen gek gemaakt.
    Maar hun hebben tijd en het geduld de juf leest kinderen, en prikt er doorheen.
    Regels leren en onhouden was de eerste weken haar doel.
    2 weken na starten kwan er een juf zeggen het limkt wel of ze hier al veel langer zit dan die 2 weken, mooi complimend.
    Ze kreeg een mooi positief raport al mee na 4 weken.
    Ook kregen wij die week een gesorek.
    Dit was nog meer schrikken ze kan en wil leren maar ze heeft wel een achterstand.
    WIl ze door moet ze nu bikkelen.
    DIt is haar doel nu leren leren voor over te gaan naar groep 3.

ZE heeft het reuze naar der zin en ik voel mij niet meer alleen.
    OK dit klinkt raar maar als ze klaar was met school en ze was zwaar over de zeik.
    Dan was het hier je kind en doei.
    Vaak nog met een mededeling ze heeft dit en dat gedaan en ze heeft straf gehad.
    Dit was zo zwaar negatief vertelt dat je nog net niet huilend naar huis ging.
    Ouders gingen je raar aankijken bleek er ook nog geroddeld te worden.
    Elke woensdag waren er ouders op school.
    Die dus alles zagen wat dochter deed.
    Kan je zeggen dit was niet leuk.

NU is het zo het word opgelost mocht dochter een bui krijgen, gaat ze weer de klas in om rustig te worden.
    Zo wil ze vaak na schooltijd spelen maar soms is er iets bezet nou de eerste keer ging ze door het lint.
    Want ik wil nu punt. dit was huilen schreeuwen en geweld.
    juf heeft haar dus mee genomen en een half uur na schooltijd gingen wij rustig naar huis.
    Na een paar minuten thuis te zijn werden wij gebeld door de juf.
    Is de reis goed gegaan?

En dochter is rustiger liever en leert zoveel dat ze thuis lekker speeld en niet meer telt.
    Luisteren is nog een ding.
    Fietsen naar school is minder maar al met al lukt het aardig.
    Ben vaak moe hoor maar t is even niet anders.

11. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.647
    1.252
    113
    randstad
    Haha die rust heel herkenbaar. Ze heeft best veel aandacht nodig overdag en dan die rust in de avond heerlijk. Ben ook heel blij dat ik nog gewoon akn werken. Even een paar dagen wat anders.

Hoop echt dat je zoon straks de rust krijt die hij nodig heeft en lekker kan gaan ontwikkelen.

En als ik alle andere verhalen lees ben ik toch wel enorm blij dat we gelijk op speciaal onderwijs kunnen starten. Zijn er al 10 maanden mee bezig maar van de week tlv in de bus gekregen dus na de meivakantie starten.

12. lady89

lady89 Actief lid

1 feb 2013
    472
    118
    43
    gelderland
    Hi ja is net te dicht bij de school helaas.
    School begint om 8.45.moet zelf beginnen om half 9.ik mag van de baas gelukkig ook later beginnen.werk ik langer door.en ja ik m na t werk zo weer ophalen . 3 uur uit.maar waarschijnlijk komt er dadelijk continu rooster .tot 14 uur.dan heb ik weer n probleem idd.maar alles komt goed

13. wachtend

Vandaag de dag dat zoon mag gaan kijken op zijn nieuwe school. De afgelopen week was hij erg nerveus en tegendraads en wat meer grote monden. Maar dat hoort erbij! Zijn hele veilige haventje word maar even omgegooid en hij moet er maar mee dealen als 5-jarige maar bovenal doet hij het super goed.

Doordat we in een dorp wonen kom je steeds meer mensen tegen die de school ook kennen en ook de kwaliteit van de school en eigenlijk is iedereen erover te spreken.
    Zo sprak ik met iemand vanuit mijn werk en die bleek er jarenlang gewerkt te hebben. Daar kon ik mooi wat vragen aan kwijt.
    Zoon heeft heel veel een vriendin van mij gebeld die haar zoon zit ook op die school en kon veel antwoorden geven waardoor zoon gerustgesteld werd.

Gister kwam ik bij hem op school en was hij rekensommen aan het maken op groep 3/4 niveau (zeg ik dat goed rekenen + en - tot 20)
    Hij is gek op cijfers!

Als de school echt zo goed is voor zoon zal hij ineens als een speer gaan en zou hij eindelijk zijn gevoel erin kwijt kunnen en zoveel frustratie weg nemen!

14. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Hoe zit dat dan op de Sbo scholen met het niveau? Ik heb ooit eens een gesprek gevoerd op een Sbo school toen mijn oudste vastliep en zijn school daar heel slecht en negatief mee om ging. Zij gaven toen aan dat alle kinderen uitstromen naar VMBO en hoger geen optie was. Niet dat er wat mis is met vmbo, maar als je havo of vwo wil en kan doen, toch erg jammer. Dus wat moet je dan als je een slim kind hebt met een gedragsprobleem?

15. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.647
    1.252
    113
    randstad
    Bij ons niet van toepassing ivm verstandelijke beperking maar evt satellietklas op gewone school. En denk dat een heel aantal kinderen ook op voortgezet onderwijs ondersteuning nodig heeft en daar hebben ze op vmbo wel meer ervaring mee maar er is vast wel school te vinden die je hierin kan helpen.

16. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nou voor mij zelf is het gelukkig verleden tijd. Mijn zoon is naar een andere reguliere basisschool gegaan en is gestart met Ritalin. Binnen afzienbare tijd had hij alle achterstanden ingehaald. Hij doet nu VWO.

Maar ik heb me wel vaak afgevraagd wat er was gebeurd als hij naar die school was gegaan. Dan was hij nu een ongelukkige VMBO leerling denk ik. Dat was toch zonde geweest. Dus vandaar mijn vraag of dat overal zo is, en hoe men daar over denkt.

17. wachtend

Even eerst! Zoon heeft op zijn nieuwe school gekeken en hij is helemaal weg van die school! Ik vroeg hem wat hij het leukst vind en hij zei ALLES!
    We hebben dus een goede stap gezet!

Op deze school waar zoon naar toe gaat kan hij doorstromen. Ze gaan erg kijken ook doormiddel van een psycholoog, speltherapeut, sensorische therapie wat onze zoon nodig heeft.
    Nu weet ik ook waar ze zoon van "verdenken" ze verdenken hem van ADHD en autisme. (Zoon moet weer dubbel hebben) maar onze zoon heeft wel een hoog IQ en als ze hem op deze school niet meer kunnen bij benen gaan ze kijken wat voor zoon dan nog passender is als zijn "stoornissen" onder de duim is. Dan kan het zijn dat zoon doorstroomt naar het Leonardo onderwijs (zoon heeft een bovengemiddeld IQ)
    Maar al zou hij naar het VMBO gaan, als zoon maar gelukkig word en hij met plezier naar school gaat!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Wat fijn dat het zo beviel!
    Moet een goed gevoel geven.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben het ook ter sprake gebracht tijdens ons gesprek op school, maar nu blijkt dat door de wet passend onderwijs onze dochter echt tussen wal en schip valt. Ze komt niet in aanmerking voor SBO, dan moet er gedragsmatig echt veel meer aan de hand zijn. Maar regulier zoals nu is ook lastig.
    Wel een goed gesprek gehad en de leerstof wordt nu op haar aangepast en dan kijken hoe we de laatste 3 schooljaren doorkomen.

20. wachtend

Ik kon wel janken van blijdschap. Je zag hem gewoon opgelucht adem halen en eerlijk gezegd wilde hij al gewoon niet meer weg!
    We moeten er alleen wel bovenop blijven zitten dat zoon uitgedaagd blijft worden want anders gaat hij lopen muiten ;)

Er zitten maar 10 kinderen in de klas en je zag zoon gewoon kijken van wauw! Ik zei hem is dit rustiger? Ja mama wat een rust!

Hopelijk kan en mag zoon hier opbloeien! Hij zei al op deze school ga ik wel rustiger zijn dus ik zei hem al dat hou je een weekend vol liefje en dan ben je weer onze eigen lieve kwebbel! En die mag er ook zijn!

Ik kan wel een rondedans maken van geluk. Heb meteen ook zijn oude school gebeld en die zeiden ook al wauw wat fijn! Wat een opluchting en wat fijn dat jullie zoon nu kan opbloeien!

Deel Deze Pagina