Bij veel banken kan je bij de rekening als je de nota's laat zien zodat de uitvaart betaald kan worden
Heeft mijn moeder ook niet, die zegt ook heel duidelijk , 'je verkoopt het huis maar' . Maar ja, zo simpel is het natuurlijk niet.
ik probeer hierover ook met mijn ouders te praten. Ik vermoed wel dat ze een uitvaartverzekering hebben omdat ze er toentertijd ook 1 voor mij hebben afgesloten (heb me wel bij moeten verzekeren) Maar als ik ernaar vraag dan krijg ik als antwoord dat alles in het geheime vakje ligt. Volgens hun weet ik waar het geheime vakje is en willen ze het dus niet weer vertellen. Ik vrees dus dat ik ter zijner tijd het hele huis overhoop moet halen op zoek naar het geheime vakje
Hahaha, wat is dat toch met ouders he? Ze doen ook altijd zo geheimzinnig nog over hun financiën bij ons thuis. Mijn schoonmoeder heeft ook zo'n geheime plek.
Je hebt gelijk, zal het even weghalen (al is de band met schoonouders ook nog wel zo, dat het mij niet zoveel uitmaakt).
Ik heb er gelukkig nog geen ervaring mee gehad, maar als je ouders genoeg geld opzij hebben gezet hiervoor zou ik me er niet al te druk over maken. Mijn ouders hebben ook geen uitvaartverzekering, maar hebben ondertussen genoeg geld opzij gezet. En zij weten inmiddels wel wat een beetje uitvaart kost. Ik vertrouw er dus op dat het tegen die tijd wel goed komt.
De ouders van mijn vriend hebben niets aan geld/spullen. En meerdere kinderen met schulden op me vriend na. Maar willen wel zo duur en uitgebreid mogelijk omdat het toch maar ons geld is. Ik heb het dus uitgezocht: Erfenis; je kan een erfenis verwerpen, toch blijf je dan aansprakelijk voor de begrafenis kosten. Begrafenis; je mag geld van overleden persoon rekening gebruiken. Voor ze overgaan op erfenis uitbetalen. Hebben ze geen geld draaien jullie ten alle tijden uit op kosten. Dus dat houd in dat de gene met het meeste geld de lul is. In jullie geval niemand want ouders hebben geld om zelf te betalen. maar wat betreft het huis. Als je zussen de erfenis verwerpen dan zijn jullie alleen aansprakelijk. Als ze dat niet doen, dan zijn jullie mede aansprakelijk. Dat weet je nu nog waarschijnlijk nog niet. Wat ik zou doen in jullie geval; elke maand een x bedrag sparen. Voor eventuele hypotheek/ begrafenis kosten. Dan kan het dan alleen maar meevallen.
Ze zouden evt ook nog kunnen denken aan een uitvaartverzekering met een koopsomstorting. Dan betaal je als het ware de premie in 1 keer. Voorbeeld: je legt nu in 1x 4500,- euro in en hebt meteen 8000,- verzekerd. Dan zijn ze nu misschien de helft kwijt van wat ze apart hebben gezet, zijn ze goed verzekerd en kunnen ze het geld wat overblijft aan leuke dingen uitgeven.
Mijn man heeft een paar jaar geleden een erfenis van een niet-familielid beneficiair aanvaard. Hij en zijn zus waren in het testament benoemd tot erfgenamen (financieel bleef er een paar honderd euro over). Zijn zus zat in de schuldsanering en moest dus beneficiair aanvaarden, toen hebben wij dat ook maar gedaan. De kosten waren toch al gemaakt. Het duurde even voor het allemaal afgehandeld was, maar de rekeningen konden we opsturen naar de bank en konden meteen worden betaald. Nadat we alle benodigde papieren hadden ingeleverd. Verder konden wij eerst niet bij de rekening.
In het geval van schoonouders die geen geld en verzekering hebben, en geen schoonzus en zwager om de kosten mee te delen zou ik mooi zeggen toedeledoe goedkoopste begrafenis zonder dienst en daarna koffie met cake van de Aldi bij een buurt huis (cake koste bij m'n oma 28,- per cake! Bij het uitvaart centrum) Geen geld dan ook geen groot afscheidsfeest.
Ik moet eigenlijk een beetje lachen om je laatste zin. Een beetje van: eigen schuld, dikke bult. Alsof het voor degene die overleden is nog maar iets uitmaakt of het een klein en sober of groots "afscheidsfeest" wordt.
ik ben het helemaal met je eens. Maar het zijn mijn vriend zijn ouders en hij moet afscheid nemen. Niet ik of hunzelf helaas.
Tja, ik kijk er dan net iets anders naar: ik wil graag een afscheid van mijn ouders waar ik met een 'goed' gevoel op terugkijk. Ik zou het helemaal niet vervelend vinden als mij dat geld kost. Ik snap dat als je het zelf niet hebt, het vervelend is, maar ik snap niet dat het wordt gezien als opzadelen met. Mijn ouders hebben altijd voor mij klaargestaan en wel meer dan 10.000 euro aan mij uitgegeven. Dus waarom zou ik dat niet voor hen over hebben?
ik begrijp heel goed wat je bedoelt. En kan in gezinnen waar alles goed gaat het ook voorstellen dat je er zo overdenkt. Maar als je het expres doet omdat het jouw niet interesseerd waar je kinderen terecht komen. Als jij je zin maar heb. Is het toch een beetje een ander verhaal Daarbuiten zorg ik ook dat wij goed verzekerd zijn of dat er genoeg geld is voor als wij overlijden. Zodat ons dochter zonder gezeur een waardevol afscheid van ons kan nemen. Het is namelijk al zwaar genoeg als je van elkaar houd maar dat is mijn gevoel... moeilijk uitleggen maar snap je het een beetje?
Een bankrekening wordt niet altijd geblokkeerd na een overlijden, althans dat is mijn persoonlijke ervaring bij de ING. Na het overlijden van mijn moeder ben ik samen met mijn vader naar het ING kantoor geweest. Overlijden netjes gemeld en mijn vader heeft niet te maken gehad met een blokkade van de bankrekening. De en/of rekening is wel omgezet alleen op naam van mijn vader. Na het overlijden van mijn vader heb ik vrij snel zelf een nieuwe rekening geopend waar ik wat geld op had gezet van mijn vaders rekening zodat ten alle tijden rekeningen betaald zouden kunnen worden. Achteraf gezien was dit niet nodig geweest. Een paar keer op het ING-kantoor geweest en medegedeeld dat mijn vader overleden was. Zolang zij geen officieel bericht van overlijden krijgen zullen zij geen rekening blokkeren. Mijn broer zou het overlijden doorgeven, maar na 2,5 jaar heb ik dit zelf maar geregeld. Ik zou me dus niet te druk maken dat je alles zelf moet voorschieten.
Ja dat snap ik helemaal, mijn ouders zouden het uit zichzelf ook nooit van mij verlangen, zo van, je regelt het maar. En mijn ouders hebben zelf ook wel geld hiervoor, maar mochten ze dat niet (meer) hebben wanneer zij komen te overlijden is dat ook goed. Dus maak me ook niet druk over of ze verzekerd zijn of niet. En ik ben op dit moment de enige van de 3 die het financieel kan dragen. Maar ik weet ook dat als mijn broer of zus de enige zou zijn die het zou kunnen betalen,hij/zij dit ook zou doen. Ik denk inderdaad dat de band die je hebt met ouders en broers/zussen hierin alles uitmaakt, beetje naïef van mij misschien om te denken dat dit voor de meesten geldt. Lekker vanuit mijn eigen hokje gedacht
haha geeft niet. Maar daarom wil ik het graag uitleggen dus fijn dat je het snapt. Ik snap jouw ook erg goed!
ja vreselijk he. Mijn schoonmoeder is dit dus totaal niet maar ja die heeft haar 1ste en 2de man al naar het graf moeten brengen dus die ziet het belang van goed georganiseerd zijn op dit gebied wel in.