ouderschaps/zwangerschaspsverlof regelen + minder werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Druif78, 25 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb net verteld op mn werk dat ik zwanger ben. Nu komen bijna automatisch ook de vragen zoals wat ik wil na mn verlof qua aantal uren werk etc.
    Nu heb ik een hoop te willen ;) maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan aanpakken om het meeste succes te behalen. Ik stel het gesprek steeds uit omdat ik nog niet weet wat het slimste is. Alles in een keer vragen zodat ze tijdig iets kunnen regelen of in etappes?
    De dingen die ik zou willen:
    - na mn verlof 3 dagen ipv 4
    - tijdje fulltime ouderschapsverlof
    - daarna een restant 1 dag per week ( weet nog geeneens hoe ze uberhaupt tegenover ouderschapsverlof aankijken)
    - en liefst ook 1 vaste vrije dag in de week ivm de opvang. ( werk in de zorg en heb nu de privilege 4 vaste dagen te werken, dan wil ik 3 onregelmatig maar wel een vaste vrije dag...)
    Daarnaast kampen we best met een personeelstekort wegens langdurig zieken en ik weet dat het UWV vervanging kan bekostigen tijdens mijn zwangerschapsverlof maar dat geld denk ik niet voor het ouderschapsverlof? Dus denk zeker dat ze niet staan te springen.
    kan iemand mij meer info geven zodat ik me niet onder de tafel laat lullen??

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt wettelijk gezien recht op onbetaald ouderschapsverlof (26x de arbeidsduur per week), na je zwangerschaps- en bevallingsverlof. Hoe je dit opneemt bepaal je in overleg met je werkgever. Hier vind je overigens meer informatie: Ouderschapsverlof | Rijksoverheid.nl

Je ouderschapsverlof is onbetaald (in principe, tenzij er in de CAO andere afspraken gemaakt zijn). Dus van dat geld kan jouw werkgever iemand anders bekostigen.

Wat jij wilt is dus:
    - een paar weken/maanden (?) ouderschapsverlof na je bevallingsverlof
    - daarna één dag per week ouderschapsverlof (wat er dan nog over is, moet je even berekenen) op een vaste dag
    - drie dagen werken, onregelmatig

Toch? Ik zou het even overleggen met je werkgever wat hij er van vind!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.561
    534
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Omdat je aangeeft dat je van 4 naar 3 dagen wilt, kun je twee dingen doen.... Je neemt die ene dag op als ouderschapsverlof, of in ieder geval het restant wat er nog is na je deel fulltime verlof. Of je laat je contract aanpassen naar 3 dagen en neemt daarvan dan een dag verlof op....

Ik zou wel alles ineens aangeven, dan kunnen ze er rekening mee houden qua planning en vervanging. Ik bedoel ze kunnen je evt vervang(st)er dan voor een langere periode aannemen dan alleen die vier maanden verlof. Stel dat je nog 2 maanden fulltime op wilt nemen dan kan je vervang(st)er voor 6 maanden worden aangenomen.

Je kunt OV in delen opnemen (max 6, maar is ook afhankelijk van CAO) dus dan zou je bij je aanvraag aangeven... Deel 1 X-weken fulltime, deel 2 1 dag of zoveel uur.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor de reacties so far!
    4 dagen waarvan 1 ouderschapsverlof, wat is daar het voordeel van? Het is toch onbetaald en wil er sowieso 3?
    Denk dat ik inderdaad voor 2 dagen ga met 1 dag verlof op een vaste dag. Tegen de tijd dat dat afloopt kan de gastouder die we willen misschien wel die dag opvangen? Ook even uitzoeken wat het financieel gaat betekenen.
    Alles in 1 keer aangeven is dan denk ik toch het handigste? Ivm het regelen van vervanging.
    Weten jullie of zij het ouderschapsverlof of minder willen werken mogen weigeren? Dacht altijd van niet....??

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.025
    901
    113
    als je ouderschapsverlof opneemt, dan krijg je geld van de belastingt terug. Voor elk opgenomen uur krijg je zo rond de 4 euro terug.

De wettelijke regeling voor ouderschapsverlof mogen ze niet weigeren. Wel als je langer wilt opnemen dan de periode die aangegeven staat, maar daar zijn vaak zwaarwegende bedrijfsbelangen voor nodig en die zijn er niet zo snel.

Succes en geniet van je zwangerschap!

ps; vaak weten ze op de afdeling P&O veel over deze regelingen!

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Als je ouderschapsverlof opneemt krijg je wel belastingvoordeel van het deel dat jij van je baas niet betaald krijgt. Er zijn overigens ook cao's waarbij ouderschapsverlof wel (gedeeltelijk) betaald is.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bij ons is het onbetaald. maar wist niet dat het belastingvoordeel nog dusdanig is! Dat maakt t toch best aantrekkelijk.
    Ik weet inmiddels dat je het ca 2 maanden van te voren moet aanvragen. Weten jullie ook of je het belasting voordeel ook per maand terug gestort kan krijgen? Als een soort van "loon"?
    Ik ga denk ik binnenkort contact opnemen met P&O voor een gesprek.

8. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.025
    901
    113
    ja je kan het bij de voorlopige teruggave al aangeven.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedoel je de voorlopige teruggave over 2011 die we in 2012 moeten invullen? heb het ouderschapsverlof vanaf december/ januari nodig.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.561
    534
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja daarin kun je dan aangeven vanaf wanneer je OV opneemt. Het belastingvoordeel was over 2010 € 4,10 geloof ik per uur. Maar dat is wel maximaal. Wanneer je bijvoorbeeld een leuke loonsverhoging krijgt in het nieuwe jaar, dan wordt dat als het ware weer afgetrokken. Ze kijken uiteindelijk naar het verschil in bruto-inkomen over het laatste jaar voorafgaand aan je OV en het jaar waarover je OV opneemt.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok! Bedankt! Ik vind het al leuk dat je er iets voor terug krijgt, had ik niet eens op gerekend. ik dacht dat ouderschapsverlof alleen pensioen voordelen en contractvoordelen etc had.
    Maar als ik het in december van dit jaar al nodig heb, is het invullen van de voorlopige teruggave in 2012 toch veel te laat? Ik weet wel dat je het ouderschapsverlof 2 maanden van te voren moet aanvragen, maar kan je dan ook al de belastingteruggave regelen? En zo ja, weten ze bij P&O hoe en wat of moet je dat zelf regelen? ( en zo ja: HOE?!)

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.561
    534
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wanneer je bijvoorbeeld al in november 2011 je OV opneemt, dan geef je in september/oktober door, aan de belastingdienst dat je per 1-11 OV opneemt, zij kunnen het dan voor het restant van 2011 nog meenemen. Mocht je het zonder die bijdrage ook kunnen redden, dan kun je er voor kiezen om het stukje november/december gewoon mee te nemen bij je jaaraangifte 2011. En vraag je per januari 2012 de voorlopige toeslag aan voor je opgenomen OV.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Op zich zou ik november/december 2011 wel kunnen opvangen met mn zwangerschaspverlof en eindejaarsuitkering. Maar als ik het in januari 2012 dan pas aanvraag, hoe lang duurt t dan voor je de teruggave krijgt? Als het dan nog zo'n 3 maanden duurt dan vraag ik het liever wel al in 2011 aan!

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vandaag aangegeven op mn werk wat mn wensen zijn. Ze stonden overal open voor en verwachtten dat t allemaal mogelijk zal zijn! Ben erg opgelucht.
    Wel kwamen ze met het idee om ipv van 4 naar 3 dagen waarvan 1 ouderschapsverlof naar 4 dagen waarvan 2 ouderschaps verlof te gaan. Ik wil tijdelijk 2 dagen werken en kom van 4.
    Voor hun/ de afdeling, makkelijker omdat ze dan voor 2 dagen vervanging kunnen regelen, en anders maar voor 1.
    Voor mij beter ivm pensioen opbouw? Of zitten er meer voordelen. nadelen aan vast waar ik geen weet van heb?
    Toch eens een gesprek plannen met P&O...

15. moon81

moon81 Actief lid

22 apr 2010
    230
    0
    0
    Utrecht
    Wat eventueel wel een nadeel kan zijn als je 3 dagen blijft werken en een dag ouderschapsverlof opneemt, dat je als dit verlof stopt 3 maanden wel weer je oude uren moet werken. Anders moet je een gedeelte terug betalen. Dit heb ik ergens gelezen.. Dus check even of dit zo is.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.561
    534
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Voor je pensioenopbouw maakt het niet uit. Of je nu 2 dagen OV neemt of 4 dagen.... je pensioenopbouw loopt over je "contracturen" Bij OV blijft immers je "oude" contract bestaan en dat blijft bestaan tot einde OV.
    Fijn omte horen dat ze overal voor open stonden!

Of je evt voor 3 maanden weer naar je oude uren terug "moet"(zoals mn voorgangster hier net noemt) dat is geheel afhankelijk van je CAO. Dus idd goed nalezen.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.561
    534
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je kunt volgens mij vanaf oktober of november 2011 de aanvraag indienen voor 2012, in principe krijg je dat dan vanaf januari 2012 uitbetaald. Krijgen jullie nu al altijd een voorlopige teruggave (bijv ivm hypotheek) dan hoef je alleen de wijziging door te geven mbt het op te nemen OV.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, super! Dat terug werken hoeven wij niet, dus dat scheelt!
    pensioen opbouw is idd over contracturen, dat bedoel ik ook. hun opperden om de contracturen dus nog even op 4 dagen te laten staan en dan 2 dagen OV op te nemen. ipv al naar 3 dagen te gaan in contract en dan tijdelijk 1 dag OV. Zo had ik het nog niet bekeken!
    Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
    Vandaag wrs even met P&O bellen.
    Hoe ver van te voren hebben jullie alles geregeld? Ik weet minimaal 2 maanden van te voren. is het overdreven om het nu al te regelen of niet nodig??

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.561
    534
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hmmm.... advocaat van de duivel..... je bent nog maar 13 weken zwanger.... ik zou toch nog eventjes wachten.
    Je moet het twee maanden voor ingang geregeld hebben (da's dus tijdens je verlof) Volgens mij heb ik het toen in februari aangevraagd, maart met verlof, vanaf juli ingang OV.

Deel Deze Pagina