Ouderschapsplan opnieuw maken. Wat moet er zeker in

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Juffrouwminoes, 23 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.416
    770
    113
    Goedemorgen allemaal,

Mijn excuses als dit topic verkeerd staat.

Maar... mijn ex en ik gaan binnenkort een nieuwe ouderschapsplan maken. Het vorige is al 5 jaar geleden.
    Ik zie door de bomen het bos niet meer. Onze kinderen zijn allemaal al 10+.
    Wat moet er volgens jou zeker in zo'n ouderschapsplan ?

Liefs M.

2. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Die van mij was 3 jaar oud. Maar met hulpverlening is er besloten dat hij moest aangepast.

Wat ik fijn vond was al een opzet met de kosten voor studies die de kinderen gaan doen. In ieder hoe je die wil betalen met elkaar.

Ook gekeken naar verdeling vakanties hadden we nooit echt gedaan.:oops:

Het zijn geen lastige gesprekken als je met elkaar op goed voet bent maar ergens ook weer wel ik weet nooit goed wat mijn ex denkt. Nu kan die ja is goed zeggen en 3 weken later zeggen ja maar zo bedoelde ik dat niet.:cry:

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    De zakelijke afspraken mbt verdeling zorg taken en hoge kosten van bijv studie en ortho etc.

De rol vd kinderen zelf. Mogen ze ook iets zelf beslissen? Gaan keuzes gemaakt worden in overleg en is er ruimte voor flexibiliteit?
    Ik heb een zoon van 12,en die gaat er erg goed op als hij ook wat te zeggen heeft. Of dat er eens iets gewisseld wordt omdat dat voor zoon beter uitkomt met sport/school oid. Zonder dat dat gedoe onderling brengt.
    Idem extra vakantie's/invulling studiedagen etc.

Al snap ik dat je dan wel enigszins op goede voet met elkaar moet staan.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    De aanschaf van bepaalde zaken, wie betaalt wat...
    Mijn oudste ging aan de beugel en toen het budget van de verzekering op was, vond de ex dat de rekening vanuit de kinderalimentatie betaald moest worden.
    Maar ja dat was natuurlijk bij lange na niet voldoende dus uiteindelijk was ik degene die de rekeningen kon betalen
    Toen kind 2 en 3 een beugel moesten heb ik ook gezegd: je gaat mee betalen anders geen beugel.
    Ook de school bijdrage moet uit de alimentatie
    Reken maar uit hoeveel dat is voor 3 kinderen op de middelbare school
    Meneer stelt dat dit "niet verplicht is" en betaald dus niet mee.

Kortom. Denk goed na over grote uitgaves. Ook bijvoorbeeld fietsen.
    Een laptop voor school.
    Dat soort zaken

owly en cosdy vinden dit leuk.
  5. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.416
    770
    113
    Dankjewel voor jullie reactie. Ex en ik staan niet op goede voet.
    Hij is van mening dat de alimentatie voldoende is en weiger aan alle andere dingen mee te betalen.
    Fiets/beugel/laptop heb ik voor de kinderen zelf aan moeten schaffen....

De zorg verdeling zijn we voor naar de rechter geweest die doet een dezer dagen uitspraak.

Maar de vorige keer was ik naïef om hem op zijn woord te geloven. Nu ben ik bang dat ik dadelijk wat vergeet
    De kinderen zijn 16, 14 en 12.

6. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    School/studiereizen, wie betaalt wat
    Schoolkosten (ook de extra kosten en spullen)
    Sportcontributie en -spullen
    Laptop/telefoon+abo
    Verdeling zak/kleedgeld (en evt wat de kinderen er mee mogen/moeten doen)
    Vervoerskosten als een kind naar een school moet reizen en nog geen ov kaart heeft
    Studiekosten en boekengeld
    Rijbewijs/fiets/scooter
    Feestdagenverdeling
    Beugel
    Bril of lenzen
    Studiekeuze: hoe gaan jullie de kinderen daarin begeleiden?
    Sportkeuze: ik heb bijvoorbeeld vast laten leggen dat de kinderen een bepaalde sport niet mogen doen.
    Wedstrijden of andere sport/vereniging gerelateerde zaken in het weekend of vakantie (als kind bij de andere ouder is)
    Wat als een kind op kamers gaat?
    Wat als een kind met vrienden op vakantie wil? Hoe staan jullie daarin?
    Veranderingen in omgang als dat nodig is voor bijv school/vereniging/sport

Bij ons werd er een berekening gemaakt van de "behoefte" per kind. Alleen.. toen waren mijn kinderen onder de 8 ofzo, dan zijn de kosten nou eenmaal heel anders dan bij pubers. Destijds betaalde ik misschien 40 euro voor een broek en nu 90. En 40 euro voor schoenen en nu 120. Heel verstandig dus om daar opnieuw naar te kijken.

Aan de andere kant: de regels voor kgb zijn verruimd. Misschien is daar nu recht op en voorheen niet. Zoek ook even goed na wat de bedragen van kinderbijslag zijn. Je kunt afspraken maken over wie dat krijgt of bijv een gezamenlijke rekening hanteren waaruit kosten voor de kinderen betaald worden.

7. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Als jij alimentatie krijgt is het ook logisch dat je daar alles van betaald voor de kinderen. Tenzij jullie dat anders hebben vastgelegd. En niet continu met grote kosten bij hem komt. Daarnaast ontvang je waarschijnlijk kgb en kinderbijslag.

Het lijkt mij erg ingewikkeld om na jaren weer een plan op te stellen. Zeker als jullie niet op goede voet staan. Dan zal alles een discussiepunt worden. Vraag een mediator om mee te denken.

Oudere kinderen trekken over het algemeen hun eigen plan. Iemand van 16 of 14 heeft een eigen leven (bijbaan, sport, vrienden) en zal waarschijnlijk niet continu van huis willen wisselen. Dat is heel lastig vastleggen. Zeker als jullie niet in dezelfde woonplaats wonen.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.304
    113
    noord holland
    Wanneer je niets apart vastlegt vallen álle kosten onder de alimentatie (verblijfskosten, verblijfsoverstijgende kosten, buitengewone kosten). Daarom is het belangrijk om wél dingen vast te leggen, zeker als de alimentatie niet zo hoog is. Zeker dingen als een bril, beugel, studiekosten, een fiets, enzovoorts zijn enorme kosten. Of de alimentatie moet dus ruim zijn zodat je daar geld voor apart kan zetten óf er moeten afspraken zijn vastgelegd wat je wel van de alimentatie betaald en waar je samen nog voor opdraait als extra kosten.

Deel Deze Pagina