Ouderschapsplan: wat was voor jou belangrijk?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door merah, 27 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Dit bedoel ik dus. Je kunt dit wel afspreken maar er zitten geen consequenties aan als ex daar niets mee doet. En het is totaal subjectief wat een serieuze relatie is en wanneer je dan mag voorstellen. Als jullie een goede band blijven houden kan je dit zelf met je ex communiceren. En bij een slechte band trekt iemand zich er toch niets van aan.

    Ik zou er echt niet aan moeten denken mijn liefdesleven met een ex te moeten delen. En een soort van toestemming te moeten krijgen hoe en wanneer ik de kinderen daarbij zou betrekken. Iemand is je ex met redenen. En als goede ouder kan ik zelf mijn eigen afwegingen maken.

    Helaas kan je kinderen toch niet beschermen tegen alle vervelende zaken die bij een scheiding komen.

    Ik begrijp overigens ook wel dat iemand niet continu tal van extra zaken wil of kan betalen als er daarnaast gewoon alimentatie wordt betaald. Normaal is dat voor alle kosten van levensonderhoud. Daar kan je alleen van afwijken als dat ook is vastgelegd. En ik ken een situatie waarbij moeder iedere keer extra geld wil voor dure zaken (een elektrische fiets want kind wil niet zo ver fietsen, een dure laptop terwijl school gebruikte en opgeknapte modellen te koop heeft, alles nieuw willen terwijl school een jaarlijkse ruilbeurs heeft voor boeken etc).

    Als je uit elkaar gaat moet je accepteren dat je niet meer de volledige controle en toezicht hebt op de kinderen. En zeker niet meer op je ex.
     
    Juul75 en Iertje81 vinden dit leuk.
  2. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Bij mijn man staan ook de afspraken over tattoos en piercings/ oorbellen er in.
     
    Kolibrie2 en Relax vinden dit leuk.
  3. Miirte

    Miirte Lid

    14 dec 2019
    35
    11
    8
    Vrouw
    Afspraken over nieuwe partners lijkt me een uitstekend idee. Te vaak gezien dat kinderen voor worden gesteld aan de zoveelste nieuwe liefde omdat pa/ma het niet kan laten.
     
  4. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw

    Je mag iedereen naaien, elke dag 3 andere alleen niet waar je kind bij is..



    Wat je al zei allemaal leuk en aardig z'n papier maar als ex zich er niet aan houdt sta je alsnog tegen de muur. Want puntje bij paaltje moet je het grote deels gewoon accepteren en sta je met je rug tegen de muur
     
  5. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw

    Ook dan. Mijn ex zou gewoon moeten betalen.
     
  6. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Heb(ben) jij(jullie) hier zelf al ideeën over?

    Ik zou 50/50 een goed idee vinden.
    Eventueel met bepaalde feestdagen om het jaar.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn partner wil vooralsnog geen medewerking verlenen aan een scheiding. Dus het enige dat ik kan doen is mijn ideeen en wensen op papier zetten en hem dit voorleggen. Wil hij dan nog niet mee denken, dan is een goede advocaat de enige optie.
    Het liefst geef ik hem de kinderen zo min mogelijk (sorry, geen details), maar zal toch iets moeten. Dus ik zoek naar de grens wat redelijk is.
     
  8. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Ligt er ook aan welke feestdagen je belangrijk vindt. Pinksteren en Pasen ed zijn ook "van mij" maar dat maakt me niet zoveel uit. Kerst, oud&nieuw, moederdag enz wel. Wij hebben ze daarom echt gespecificeerd.
    Er zijn ook ouders die kerst opsplitsen. Bijv 1e kerstdag vanaf 10.00u bij de één en 2e kerstdag bij de ander. En dan het jaar erna andersom. Oudjaar kun je afwisselen.

    Probeer iig in het belang van de kinderen te blijven denken, teveel wisselen (bijv voor 1 dag naar mama terwijl ze dat weekend bij papa zijn) is ook niet fijn maar je papa of mama helemaal niet zien op n dag waarop iedereen bij familie is, is ook niet tof.
     
  9. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Dan kan ik alleen maar aanraden om n goede mediator te contacten en de mediator te laten proberen om tot overeenstemming te komen buiten de rechtszaal. Niet teveel zelf proberen te klooien.
     
    Kolibrie2 en Juul75 vinden dit leuk.
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Daar kan ik in meevoelen. Pasen en Pinksteren hecht ik ook niet zo aan. Voor mijn gevoel zou ik dit gewoon volgens het normale schema laten lopen. Dus net daar waar de kinderen het weekend al zijn. Kerst ligt voor mij wel anders. Ik heb nu iets van oneven jaren vader 1e keus, even jaren moeder 1e keus voor eerste dan wel tweede kerstdag.

    Het belang van de kinderen staat idd voorop.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Hoe bedoel je dat? Dat hij het van jou zou moeten in zo’n situatie, ondanks dat het misschien niet kan? Dus als een soort van jouw mening hierover? Of bedoel je dat je ex jou nu, omdat je in de situatie zit, moet betalen maar dat niet doet?
     
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Kom het dagelijks tegen: ‘ja ex betaalt niet mee aan levensonderhoud zoals afgesproken’
    Als je dan doorvraagt waar het precies over gaat, dan hoor je vaak zaken als rijbewijs halen, een zeilkamp van 300 euro extra in de zomer, een nieuwe smartphone, een extra sport, etc.
    Dan zeg ik dat ook tegen die ouders: zo is het ook allemaal niet vastgesteld of afgesproken in jullie plan. Dat is gebaseerd op de leefwijze van de kinderen toen en toen en toen. En ja, als moeder (ja het zijn vaak moeders) dan heeft bedacht dat vader wel even mee zal betalen aan dat soort zaken terwijl vader dat helemaal niet kan opbrengen, dan is het wel ‘makkelijk’ om te beweren dat vader niet meegaat in ouderschapsplannen.
    Maar als je terugkijkt zie je dus ook dat ouders helemaal niet om de tafel zijn gegaan om het plan bij te stellen; er zijn alleen maar verwachtingen van de ander mbt het plan. Zo werkt het dus niet. Ook als zaken duurder zijn geworden (en dat is gewoon een feit), gaat het om de communicatie die ouders hierover met elkaar voeren. Een vader kan bijvoorbeeld niet ruiken als hij er niet dagelijks mee te maken heeft, dat de kosten van bepaalde spullen elke keer weer omhoog gaan. Dat moet hem, liefst door de andere ouder, worden verteld. En daarmee dus worden overlegd.
     
    Relax, juf1987, Juul75 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Wat bedoel je precies met ‘als je ex samenwoont met iemand anders’?
     
  14. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.487
    1.087
    113
    Ik lees het nog bij niemand,
    Maar ik zou u het plan opnemen dat er maar 1 papa en mama zijn, hoe nieuwe partners genoemd worden zal mij weinig schelen maar nieuwe vriendin van papa zal nooit een mama genoemd worden, en andersom natuurlijk.
    En verder de verdeling van dagen inderdaad, zomervakantie, de een de eerste 3 weken en ander de laatste 3 weken. Kerst en oud en nieuw en andere school vakanties.
     
    merah vindt dit leuk.
  15. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dat klinkt als een lastige en frustrerende situatie.
    Goed dat jij verdwenen gaat met het proces door jouw ideeën en wensen op papier te zetten.
    En dat je daarin probeert zo redelijk mogelijk te zijn binnen jouw grenzen.
    Zonder dat je verder in details hoeft te treden...denk je dat het psychisch en of fysiek onveilig is als jullie kinderen bij je partner zijn? (Ja/nee/vermoedelijk/....)

    Denk je dat je partner expres niet mee wil werken om je dwars te zitten of zou het kunnen zijn dat het nog niet "echt" genoeg is voor je partner en er vast wordt gehouden aan hoop dat het weer goed komt? Hoe dan ook lijkt het me lood zwaar.
     
  16. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Waardevolle informatie!
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #37 merah, 28 dec 2021
    Laatst bewerkt: 28 dec 2021
    Op je vraag: misschien. In het verleden ‘ja’, ook voor mijzelf,maar nu ik dreig met scheiding heeft hij opeens het licht gezien en belooft hij anders.

    Hij leek het idee van een advocaat wel grappig te vinden, want ‘dan had ik straks helemaal alleen nog maar een houtje om op te bijten.’
    Op het moment is hij poeslief, maar gezien het verleden vind ik het heel lastig inschatten of dit echt (de wil tot) verandering is of dat het een dun vliesje is dat vandaag of morgen knapt
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb morgen trouwens ook een afspraak bij de huisarts. In een standaard ouderschapsplan staat namelijk ook iets over de zorg voor de kinderen als 1 van de ouders overlijdt. Ik krijg nu al maagpijn dat mijn kinderen fulltime bij hun vader zullen moeten wonen als ik er niet meer ben. Er moet iemand zijn die dan een oogje in het zeil houdt…
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  19. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    @merah
    :( dat maakt het extra moeilijk.
    Lijkt me bijna onmogelijk om een goede inschatting te maken of zijn gedrag oprecht is of een façade (gezien de complexiteit van de mens zou het zelf een combinatie van de 2 kunnen zijn). Eerdere ervaringen zou ik daarom als leidraad nemen.

    Goed idee om met de huisarts in gesprek te gaan. Zijn er verder nog familieleden die heel dicht bij je staan en die je je kinderen en hun welzijn toevertrouwd?
    Is er een mogelijkheid om daarover iets op te nemen in het ouderschapsplan, een testament of ander rechtsgeldig document?! @Iertje81 weet jij dat?

    Het lijkt me echt hels als mijn kinderen voor mijn gevoel niet veilig zijn bij hun vader en ik ze toch daarheen moet laten gaan. Lijkt me ook heel lastig om die angst niet aan de kinderen te laten voelen. Het is zo'n sterke emotie en kinderen pikken veel op. Terwijl dat het laatste is wat je wil....je kinderen belasten met jouw gevoelens met alle gevolgen van dien.
    Dit is overigens puur mijn hersenspinsel aan de hand van dit onderwerp en slaat niet op jou.
     
  20. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.294
    477
    83
    near rotterdam
    Dit klinkt op papier leuk maar is niet werkbaar. Stel jouw kind vind het niet leuk bij papa en jij krijgt een nieuwe partner. Jullie gaan samen wonen en jouw kind hangt er naar jouw nieuwe partner. Geloof mij dat jouw kind automatisch op een punt komt dat hij jouw partner papa gaat noemen. Ga jij hem dan elke keer verbeteren dat hij dat niet mag zeggen?

    Een vriendin van mij heeft dit in haar plan laten zetten en heeft er megaspijt van want het is niet te doen helaas.
     
    nicole18 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina