hi, Even een nare ervaring met jullie delen........ Ik heb ouderschapsverlof aangevraagd voor de helft van mijn uren )nml 18 uur per week werken en 18 uur per week verlof' Mijn werkgever heeft dit nu afgewezen, hun optie is dat ik 1 dag in de week verlof mag nemen, dit is dan tot juni 2012!!!. Ik ben dus van plan om 2 dagen te werken en de overige dagen zelf voor mijn kind te zorgen omdat ik niet wil dat ze naar de creche gaat, dus ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ga en dat ik eventueel mijn rechtsbijstand ga inschakelen. Mijn werkgever vindt dat ik van mijn kant ook flexibel moet zijn en dat ik fuck you tegen mijn werk zeg als ik dit in gang zou zetten. Ik voel me zo klote en gestresst nu hierdoor!!!! Ben zo bang dat ik dus tijdens mijn verlof en daarna hiermee bezig ga moeten zijn in plaats van rustig genieten en uitrusten..... Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe opgelost Liefs Ruby
Je werkgever hoeft niet 100% flexibel te zijn en kan inderdaad ook afwijzen. Hij staat dus ook in z'n recht, hoe lullig voor jou dit ook is. Misschien rond de tafel gaan zitten en kijken wat voor optes er nog meer zijn?
volgens mij vraag jij de standaardregeling aan en heb je daar dus wel recht op. Wat jij vraagt is volgens mij helemaal niet teveel gevraagd. zie verder op deze site SZW – Ouderschapsverlof – Ouderschapsverlof: informatie voor werknemers Helemaal onderaan staat een telefoonnummer wat je eens zou kunnen bellen. Misschien hebben zij tips voor jou.
bedankt voor jullie reacties, Brenda, ik dacht dat dus ook dat ik er recht op had, ga denk ik toch maar mijn rechtsbijstand inschakelen. Wel ontzettend jammer dat het nou zo moet, hoe kan dat dat mijn werkgever oftewel HRM niet op de hoogte is van deze standaardregeling.....
je werkgever moet wel aantonen dat jouw aanvraag niet gehonoreerd kan worden, omdat het de doorgang van het normale werk in de weg zit. Dus zou dat nog even navragen bij je werkgever.
Bij de oude regeling was dit het standaard ouderschapsverlof en alle andere variaties moesten besproken worden of de werksituatie dat toeliet. Maar de helft van je werkuren per week ouderschapsverlof opnemen mocht niet geweigerd worden.
Hij mag de standaard regeling niet weigeren: Kan uw werkgever ouderschapsverlof weigeren? Uw werkgever kan u nooit weigeren ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling. In een periode van twaalf maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen. je hebt dus gewoon gelijk. Misschien eerst de informatie van de website van het ministerie laten lezen aan je baas.
Dit stukje heb ik gekopieerd uit de link die ik hierboven al neerzette. Kan uw werkgever ouderschapsverlof weigeren? Uw werkgever kan u nooit weigeren ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling. In een periode van twaalf maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen. Als u voor een kind al vóór 1 januari 2009 (gedeeltelijk) verlof hebt opgenomen, gelden de oude regels: volgens de standaardregeling mag u ten minste maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen in een periode van zes maanden.
haha tegelijk Jammer dat er nog steeds werkgevers zijn die de rechten van jonge ouders proberen tegen te werken naar wat voor hun goed uitkomt
Hoi Ruby, Volgens mij kan je werkgever juist deze niet weigeren. Standaard is voor één jaar lang 50% werken, dit kan je werkgever niet weigeren. Alle andere constructies moeten in overleg en kunnen worden geweigerd. Dit heb ik van een gelijke link als Brenda adviseert, ik zou het nog maar even goed gaan bekijken en onderzoeken. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat jouw vraag juist wel mag en niet kan worden geweigerd! Succes... Groeten Lieve.
ik werk op een afdeling P&O, dus ken het uit de praktijk. Wij zeggen altijd het volgende: Je werkgever kan jouw verzoek niet zomaar afwijzen. Je werkgever moet aannemelijk maken dat het gevraagde verlof onoverkomelijke organisatorische problemen veroorzaakt binnen het bedrijf. Samen moet je dan zoeken naar een oplossing die niet schadelijk is voor het bedrijf, maar ook jouw belang als ouder niet schaadt. Dus als je werkgever dit niet kan aantonen, moet je aanvraag gehonoreerd worden.
Ik denk ook dat je gewoon in je recht staat, maar zou zelf proberen het onderling in goed overleg voor elkaar te krijgen ipv gelijk rechtsbijstand in te schakelen. Dat lijkt me beter voor de relatie met je werkgever. Dus: print de tekst van de site, stuur ze het linkje naar de tekst of vraag de brochure aan en geef die aan je baas en aan P&O. Onder het motto: jullie kunnen ook niet alles precies weten, dat snap ik, maar ik heb het even voor je uitgezocht. En probeer of je samen tot een oplossing kunt komen die voor jou en voor je werkgever werkt - bijvoorbeeld door in gesprek te gaan over welke dagen je wel en niet werkt. Succes!
Ik zou ook eerst proberen er samen uit te komen. Snap ook niet zo goed waarom je gelijk gezegd hebt om rechtsbijstand in te schakelen.... dit geeft toch voor beide partijen geen goed gevoel? Jouw baas zegt naar jouw idee 'Fuck you' tegen jou maar andersom vindt hij dat jij 'Fuck you' tegen hem zegt. Snap zijn standpunt ook wel, er even vanuit gaande dat je functie niet in 18 uur te doen is. Misschien kunnen jullie een middenweg vinden? Dat je 20 uur gaat werken ipv 18 of zo? En anders sta je inderdaad in je recht maar ouderschapsverlof loopt ook weer een keer af... en dan is het nu maar de vraag of je dan ook nog 18 uur kunt gaan werken.. Of wil je zo lang niet bij deze werkgever blijven? Vervelende situatie! Ik hoop dat je voor je verlof nog weet waar je aan toe bent en dat het naar je zin is!
Hi, Ik was al heel erg geirriteerd op mijn werk tijdens dat gesprek over ouderschapsverlof omdat ze mij ook al in mijn functie hebben teruggezet nav reorganisatie omdat ik toch bijna met zwangerschapsverlof ga, daarnaast de werkdruk en de hormonen!! het was gewoon de bekende druppel.-. Daarnaast heb ik er gewoon recht op dus om zo onder druk gezet te worden door mijn teamleider op dat moment werd me even te veel en was ik zo BOOS dat ik gelijk met de RB aankwam. Heb inmiddels wel een reactie van de advocaat van de RB gehad. Hij zegt dat ik gewoon in mijn recht sta omdat ik alleen maar de standaardregeling aanvraag. Hij gaat een adviesbrief naar mij sturen zodat ik toch nog kan proberen met de werkgever eruit te komen want ik zit ook niet op die extra stress te wachten! Ik krijg die brief hopenlijk volgende week en dan ga ik proberen om het onderling op te lossen, maar gezien de reactie van mijn werkgever ben ik bang dat dit niet lukt en ja sorry dan maar FUCK YOU want mijn kind gaat nu toch echt voor.:x Ik hou jullie op de hoogte liefs
ruby wat een gezeur zeg ze mogen echt niet weigeren hoor gewoon je recht nemen en ja het zal de verstandhouding verstoren maar de zorg van je kindje gaat voor en anders heb ik op wo of vr nog wel plek hoor thuis voor jullie prinsesje
Ik dacht ook dat je erg sterk in je recht staat bij het aanvragen van ouderschapsverlof. ... maar ... als je een dag in de week neemt, heb je dan zo lang ouderschapsverlof ? Ik vind het ongelooflijk ... mensen die in het onderwijs werken zoals ik hebben een eigen CAO en ons ouderschapsverlof is niet verlengd (verdubbeld). Ik baal daar enorm van. Mijn ouderschapsverlof gaat in begin februari 2010 en loopt dan tot en met januari 2011, en dan neem ik de woensdagen op, die tellen voor 6 uur en niet voor 8 ... gggrrrrr Groetjes, Nikki F
Sh*t zeg dat je werk zo doet. Jammer als jullie er niet samen uit zouden komen. Kan je partner misschien ook wat betekenen mbv ouderschapsverlof? Ik heb tot nu toe geen gebruik gemaakt van de ouderschapsverlof regeling. Ik weet wel dat je bij ons (ziekenhuis cao) normaal gesproken de helft van de uren kan opnemen mits de afdeling niet in het gedrang komt. Mijn man maakt wel gebruik van de regeling. Hij begint smorgens drie kwartier later zodat hij de dames naar school kan brengen. Zijn bedrijf is accoord gegaan dat hij dat doet tot de jongste ook naar de kleuterschool gaat. Dus 2012. Kwebbel
@nikki, is dat zo? hmm ik werk in het vo en ik dacht dat voor ons ook gewoon de nieuwe regeling geldt... Ik ben in april uitgerekend en hoef pas na de zomervakantie weer echt aan het werk (mijn verlof loopt 1 week voor de zomervakantie af) en wilde dan ouderschapsverlof opnemen.
Ik heb het bij de vakbond nagevraagd omdat mijn bestuur alle wensen zwart op wit wil hebben. Ik wilde daarom zelf graag weten op hoeveel woensdagen ik recht had en het zijn er 38, net zo veel als 3 jaar geleden. Ik werk wel in het basisonderwijs, misschien hebben jullie in het VO weer een andere CAO. Maar balen is het wel ... maak het vak maar aantrekkelijk voor vrouwen ... ahum ...