ouderschapsverlof afgewezen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ruby82, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Bij een verlofaanvraag en bij verlof krijgt je werkgever toch geld voor jou om je te vervangen??
    In ieder geval bij verlof. Hierdoor kunnen ze je vervangen en dus is er in mijn ogen geen nood aan de man.
    Als je dan na je verlof minder wilt werken, of door dagen in te leveren-dan kies je er zelf voor, of door verlof aan te vragen voor een aantal uur, dan heb je daar recht op omdat ouderschapsverlof wettelijk is vastgelegd.
    Een bedrijf met vrouwen weet dit, hoort dit te weten.
    Ik werk op een school, 95%is vrouw, maar ze weten werkelijk niets. Geen wetten, geen rechten, niets.

    Maar van het aanbieden van een andere functie als je verlof aanvraagt.... volgens mij mag dat niet.
    Puur omdat je vanuit de functie die je nu beoefent, verlof aanvraagt en dus ook in die functie verlof krijgt.

    In welke functie dan ook, je hebt het recht om ouderschapsverlof op te nemen, die uitspraak is dus 'onzin'. Wellicht om je op een verkeerd spoor te zetten?

    Het is namelijk niet kiezen van 37u zonder verlof, of 24u zonder verlof. Want dan verdien je ook 'maar' die 24u, terwijl je bij die 37u met ouderschapsverlof, je inkomen kan behouden bij betaald ouderschapsverlof. In jou geval, zoals je jou voorschrijven, ga je er altijd op achteruit. Erg vaag!

    Maar ja, bij mij zal het idem gaan. Ze kunnen nu niets zeggen, dus ik regel van alles, met hele grote kans dat ze tegen de tijd dat ze het nieuwe formatieplan bekend maken, ze 'sorry, maar...' gaan zeggen. en ja, daar heb ik dus niets aan.
    Ik zie nu soms echt niet meer wat ik moet doen, welke stap ik moet nemen, want ik verwacht dat ze mijn verlof voor die ene dag zullen afwijzen.
    Waarschijnlijk gaan we akkoord met 4 dagen kinderdagverblijf, ipv 3, om zo maar zekerheid achter de hand te hebben.
    En dan maar hopen dat ik het op tijd weet en dat wij een dag kunnen opzeggen, op tijd.

    Ik vind het jammer dat dit zoveel tijd in beslag kan nemen, terwijl ik wil genieten en me niet druk wil maken.
    Voor sommigen word het soms onmogelijk gemaakt om te blijven werken, of je nu moet of wilt.
    Bij ons is het dat ik wil, wij hebben best een luxe positie, maar we weten allemaal dat dit zo kan veranderen.

    Groetjes, mex
     
  2. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @liqueske: Iemand anders gaf aan dat een werkgever wel mag weigeren bij zwaarwegende belangen, maar zo staat het niet op de website van het SZW...

    (het was al een keer geschreven, maar ik doe het nog maar een keer)
    Je kunt bellen met Postbus 51, misschien dat zij je verder kunnen helpen.
    Ook wil ik nog even zeggen dat je goed moet nadenken wat je wil doen. Als je werkgever halsstarrig blijft weigeren aan de regels te voldoen, kun je het aanvechten. Alleen word daar je werkrelatie vaak niet beter van... Misschien moet je dat wel even meenemen in je overwegingen...

    Succes!
     
  3. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Bluesky, volgens mij klopt dat ja, je werkgever mag alleen weigeren bij heel zwaar wegende belangen, als de organisatie hierdoor ontregeld wordt.
    Maar als ik jou stukje lees, mag er dus nooit geweigerd worden.
    Ik ga ook eens kijken op die site, omdat ik mezelf goed wil voorbereiden op een eventuele 'nee'.
     
  4. liqueske

    liqueske Actief lid

    7 aug 2009
    165
    0
    0
    is ook erg interessant! haha!

    nee ik heb niks zwart op wit gekregen, de argumenten zijn vrij kort, haha.. om een filiaal aan te sturen met een man of twintig personeel is het toch wel belangrijk om er meer dan 3 dagen te zijn. en daar ben ik het ook wel ergens mee eens hoor, dat wel. maar toch vind ik dat je recht hebt op het opnemen van verlof, je hebt er al die tijd hard voor gewerkt en de functie is ook aan te vullen met een ander. want dat is nu ook de functie die ze mij aanbieden. ik zie niet in waarom een filiaalmanager geen verlof op zou kunnen nemen en een verkoopster wel. vraag me af hoe ze dit bij andere bedrijven doen met leidinggevende functies, of zou ik de enige zijn die zich hier druk om maakt?
     
  5. liqueske

    liqueske Actief lid

    7 aug 2009
    165
    0
    0
    nou heb net gebeld met de personeelsadviseur, maar hij weigert gewoon alles. de enige mogelijkheid die je hebt als fm is 32 uur werken en 5 uur verlof, en dan moet je ook nog aan een hele hoop voorwaarden voldoen. niet van toepassing dus voor mij.

    zelfs de standaardregeling wordt geweigerd! zou toch denken dat een groot bedrijf als dit weet wat ze wel of niet mogen doen. belachelijk zeg! maar ja nu heb ik dus totaal geen keuze meer....

    rechtsbijstand lijkt me ook geen optie aangezien dat de hele werksfeer verpest. dus ik heb me er maar bij neer te leggen, en moet ik dus mijn ik doe vrolijk maar ben t niet gezicht uit de kast gaan trekken..... zal niet meevallen
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Uw werkgever kan u nooit weigeren ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling.

    Even op bovenstaande reageren. Er staat volgens de standaardregeling zoals die wettelijk is vast gelegd. Daarnaast kan en mag natuurlijk elk bedrijf zijn eigen cao aanpassen en kan er dus van de standaardregeling worden afgeweken.
    I.p kan ouderschapsverlof niet geweigerd worden, maar als het bedrijf / afdeling in de "knoei" zou komen mag er dus wel geweigerd worden. MAAR dan moet de werkgever wel duidelijk kunnen aantonen waarom het dus niet kan.

    kwebbel
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In het geval van TS komt het er gewoon op neer dat ze zich erbij moet neerleggen dat ze gewoon parttime gaat werken in een lagere functie en NIKS ouderschapsverlof. Dat lijkt mij dus echt niet de gedachte achter OV!!!!
    En de gedachte achter ouderschapsverlof was toch oorspronkelijk ook dat je na je OV je oude functie in principe weer fulltime op moet kunnen nemen?!?!? Dat je oude functie wordt gegarandeerd bij terugkomst. En dat je pensioenopbouw gewoon doorloopt.

    Dus wat dat betreft mag TS dr personeelsfunctionaris echt wel eens een cursus OV gaan volgen!!!!

    TS: je kunt wel je rechtsbijstand of de vakbond eens vragen wat nu je rechten cq plichten zijn bij OV. Je hoeft er natuurlijk niet meteen een zaak van te maken (zodat de werksfeer wordt verpest oa) maar dan weet je gewoon wel wat je rechten en plichten zijn. Laat je werkgever de weigering maar op papier zetten.... dan heb jij in ieder geval de bewijslast van hun kant. Komt er dan een zaak van, dan sta jij in ieder geval sterk.
     
  8. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Liqueske, is er een mogelijkheid dat je de bond vraagt hoe het zit bij jullie cao? Of dat je een cao-boekje kan inzien?
    Want het wordt je pertinent geweigerd, er is geen overleg of discussie mogelijk.
    Ik zou het in ieder geval zwart op wit laten zetten wat de reden is dat jou ouderschapsverlof wordt geweigerd.

    Zijn er op jou werk al vrouwen die hiermee te maken hebben gehad en hoe is dat bij hun gegaan? je zou eens kunnen polsen.
    Dat heb ik wel gedaan, aan het begin, en toen kwam ik er achter wat ik al dacht....ze doen maar wat bij mij op het werk.
    Iedere zwangere vrouw moet bij mij op het werk zelf het wiel uitvinden, alles vragen, er staat niets vast. Terwijl volgens de wet bedrijven een RI&E horen te hebben, met daarin ook aandacht voor zwangere vrouwen, de risico's op het werk en wat het werk kan bieden.
    Zo heb ik dus dat ik echt tegen het verlof aanvragen loop. Ze leggen het niet goed uit, doen nu al vaag enz enz.

    Toch Liqueske, ik snap echt dat het de werksfeer niet ten goede komt, maar iedere vrouw die toegeeft bij jullie, is er 1. En zo zullen zij altijd wegkomen met hun regels en hun mening en nooit eens verder willen kijken. Als er niemand met haar vuist op tafel slaat, vinden hun het wel best.

    En ja, de gedachte achter OV verlof is inderdaad dat je tijdelijk minder werkt in je functie die je hebt en dan weer terug kan komen in de functie met behoud van uren.

    Ook dit wordt voor mij nog een heel gedoe....

    Gr, mex
     
  9. liqueske

    liqueske Actief lid

    7 aug 2009
    165
    0
    0
    ja het is inderdaad belachelijk dat je altijd maar zelf achter dingen aan moet gaan en alles uit moet zoeken om er erachter te komen of je ergens recht op hebt... geldt niet alleen voor ouderschapsverlof, maar ook voor oppas subsidie, ouderschapsverlofkorting, kindgebonden budget, i.a.c.k. enzovoort.... en als je niet goed uitkijkt kun je nog terug gaan betalen ook.

    ik ga straks even bellen met postbus 51 en eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

    ik wordt gek van al het geregel en regeltjes en wetten, daar boven op komt nog dat ik nu al helemaal geen zin meer heb om te gaan werken en dat mijn kleine manneke nu ook al stik verkouden is.
    hij hoest als een oud manneke.

    vanochtend om 6 uur opgestaan en stront gaan ruimen van de kat...
    vervolgens de kleine een fles die hij helemaal uitspuugde op hemzelf mij en de bank......aaaaaahhhhhhhhh!!!!!!!

    ik ben toe aan vakantie!!!!! wij moeders hebben het echt zwaar soms, het is maar goed dat we ook nog kunnen genieten van het mooie van de babytjes....
     
  10. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Hihihi, liqueske, zo te lezen echt aan vakantie toe ;)
    Maar snap het hoor! Het genieten word je zo wel moeilijk gemaakt he?
    Ik zit in soortgelijke siuatie,ik moet alles zelf uitvinden. Zelfs het aanvragen van zwangerschapsverlof was een hele weg. Bizar!
    Nou kreeg ik daar heel snel antwoord op, dat was fijn, maar toch.
    Ik kreeg al vroeg in de zwangerschap rugklachten(9 wkn) en heb een baan met veel staan en lopen. Ik trok die 8u op een gegeven moment even niet meer en heb een verzoek ingediend om gebruik te maken van mijn recht op extra pauze. Want ja, dat hebben we nou eenmaal en ik redde het niet met soms maar een kwartier pauze op een dag. (werkgever vond het nodig om dit jr de pauzes aan te passen...)
    Dus ik dien verzoek in, teamleidster wist van niets, dus moest de directeur erachteraan,bij de arbo. Het duurde en duurde, met als gevolg dat ik mij heb ziekgemeld en ben thuisgebleven tot ik een afspraak met de arbo had. En deze heeft mij teruggezet in uren, want zij vond mijn gezondheid EN die van de baby vele malen belangrijker dan mijn werk.
    Zelf had dit voorkomen kunnen worden als ze zouden weten wat de rechten zijn van een zwangere vrouw, hun werknemer.
    Wat ik al eerder zei, ik ben niet de eerste, 95% is vrouw bij ons, van wie denk 80% kinderen heeft. Vorig jaar nog waren er in 1 jr tijd 9 zwangeren!!! Dan zorg je toch dat je alles in orde hebt als leiding??

    Dus ja Liqueske, het plezier in werk neemt hard af als het zo gaat!

    Sterkte vandaag, rustig aan zover het gaat!

    Gr, mex
     
  11. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Hoe is het hier nu?
     
  12. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    3Mijn werkgever heeft het helemaal afgewezen. Ben er 4 maanden mee bezig geweest en nu heb ik het opgegeven. Snap dus wat je voelt en hoop dat het bij jou beter afloopt. Was het helemaal zat en ga nu maar gewoon 2 dagen minder werken en geen verlof opvragen. Gebruik t misschien later dan nog wel als ik ergens anders zou werken...

    Succes ermee
     
  13. ruby82

    ruby82 Actief lid

    30 dec 2008
    238
    0
    0
    amsterdam
    Lotte, schandalig zeg die werkgever van jou! Ik zou het er niet bij laten zitten, maar weet ook dat het inderdaad veel extra stress en gedoe oplevert waar je nu ECHT niet op zit te wachten!!

    Ik heb nogmaals een brief geschreven vorige week met mijn argumenten dat ze het niet kunnen afwijzen en dat ik er niet mee akkoord ga. Morgen heb ik weer een gesprek met teamleider en p_o. Waarnschijnlijk komt het goed want teamleider heeft laten doorschemeren dat we het toch maar wel onderling kunnen regelen. Oftewel, geen rb inschakelen. Ze weten het dus gewoon maar proberen je echt te naaien!! :xIk laat het nog weten wat er morgen uitkomt.!

    liefs
     
  14. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Succes Ruby!

    En wat je zegt.... ze weten het wel,maar proberen het toch he?
    Zo van 'zij is onwetend!", alsof wij ons er niet in verdiepen....
     
  15. liqueske

    liqueske Actief lid

    7 aug 2009
    165
    0
    0
    hoi hoi,

    ben ik ook weer ff. ik heb vorige week op aanraden van het juridisch loket, een brief gestuurd aan onze PA met daarin de letterlijke tekst van de wet zorg en arbeid en onze cao, die eigenlijk niet eens van toepassing is. heb daarin gevraagd of hij nogmaals mijn verzoek wil bekijken na het lezen van de wetteksten en mij dan een schriftelijke reactie wil sturen. tot nu toe nog niets gehoord van hem.

    wel heb ik begrepen dat tot nader order wekelijks 13 uur verlof geboekt gaat worden en mijn functie nog niet word aangepast......
    gaat de goede kant op?????

    ook kregen we stom toevallig een brief van de bond binnen op het werk, waarin dus staat dat elke werknemer ongeacht de functie recht heeft op werken in deeltijd... en dat mijn werkgever zich beter aan de regeltjes moet houden als het gaat om combineren van werk en zorg...

    dus.....

    als ze nu maar niet denken dat ik erachter zit.... ben niet eens lid haha

    dus wij wachten nu in spanning af.....!!!!

    interesse in de wetteksten zorg en arbeid? laat t ff weten dan mail ik ze wel, hoop dat iemand anders er ook bij gebaat kan zijn.
    sommige werkgevers schrikken daar namelijk wel van.

    nou ik houd jullie op de hoogte!

    groetjes
     
  16. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    ik zou die teksten graag ontvangen! Mijn baas weigert namelijk.
     
  17. liqueske

    liqueske Actief lid

    7 aug 2009
    165
    0
    0
    pb me maar ff je mail adres

    stuur ik je ze door
     
  18. ruby82

    ruby82 Actief lid

    30 dec 2008
    238
    0
    0
    amsterdam
    He meiden,´

    Ik heb mijn ouderschapsverlof geregeld!!:) Ik ga 16 uur werken per week voor iets korter dan een jaar. (precies zoals ik wettelijk gezien recht op heb en zoals ik in eerste instantie had verzocht.) Ze waren wel een beetje slechte verliezers, kreeg een kopie van een brief dat het goedgekeurd was vrijdag van mijn teamleider, verders zij hij eigenlijk niks..... LOSER!!

    In ieder geval, ga WEL in bezwaar (zag dat enkelen dat ook al gedaan hebben nu) want we hebben er recht op en dat ze het niet leuk vinden jammer dan!! Veel succes iedereen en laat weten hoe het afloopt!

    Liefs
     
  19. liqueske

    liqueske Actief lid

    7 aug 2009
    165
    0
    0
    hey wat goed! you go girl! whahaha weer een vrouw niet af kunnen poeieren!! goed bezig!

    ik kreeg een brief thuis dat ik dinsdag op gesprek moet komen bij mn baas en de personeelsadviseur.... om het een en ander uit te leggen..

    ik had om een schriftelijke reactie gevraagd..... close enough....

    ben benieuwd wat ze me uit willen gaan leggen dan... volgens mij heb ik hun alles al uitgelegd en is het een kwestie van akkoord geven voor hun, maar ja het zal ook eens makkelijk gaan...

    misschien een laatste poging om mij onder tafel te gaan lullen met twee personen, oneerlijk gevecht lijkt me, maar wedden dat het ze niet gaat lukken! hoop dat het mee valt, want ik wil wel een beetje de goede orde bewaren en tot nu toe heb ik het erg netjes kunnen houden.

    wel vreemd dat mijn baas me nog helemaal niet heeft gebeld... ben nu net een week aan het werk, eigenlijk had ik wel een belletje verwacht van goh hoe gaat het, bevalt het weer een beetje...

    denk dat ze niet meer durft...

    nou ik hou jullie op de hoogte!

    groetjes
     
  20. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Super dat het toch gelukt is. Ga je na je ouderschapsverlof gewoon weer je oude uren werken?
     

Deel Deze Pagina