net zwanger,nu al in ziektewet..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MoederK, 7 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo dames,

wie heeft dit nog meer?
    Ik ben "pas" 10.2 weken zwanger en zit nu al een aantal weken ziek thuis..
    Ik ben namelijk de hele dag door misselijk (kan eten nog redelijk goed binnenhouden maar er is niet veel wat ik kan eten..) en daardoor ook enorm zwakjes en ontzettend moe.. Doe eigenlijk de hele dan zo goed als niets thuis..

Ik zit nu dus in de ziektewet (manager staat erachter) en probeer naar het werk te gaan als dat kan.. Ik loop er alleen rond als een zombie zeg maar.. Ben gewoon enorm zwakjes en er met mijn hoofd totaal niet bij.. Kom er meer op bezoek zeg maar..

Waar ik mee zit is dat het toch niet normaal is om al zo vroeg in de ziektewet te zitten??!! Ik hoop natuurlijk dat over een paar weekjes de meeste kwaaltjes weg zijn en dat ik dan weer kan gaan werken maar zelfs dan vraag ik me af in hoeverre ik weer "normaal" kan functioneren tot mijn verlof..

Werk nl in de gehandicaptenzorg (AB) waarin het lichamelijk gewoon zwaar is maar heb ook met agressie te maken.. En ik merk dat ik alleen maar met mijn zwangerschap bezig ben en me niet meer op werk kan concentreren (hoe leuk ik mijn werk ook vind, is nl mijn droombaan)

Ik voel me nu vooral schuldig dat ik in de ziektewet zit al zegt iedereen (collega's) dat ik aan mezelf moet denken..

Nog meer mensen die dit hebben (gehad) ??

Groetjes!

2. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Hier kun je nu eenmaal niets aan doen, meid.
    Het wordt waarschijnlijk (in veel gevallen!) stukken beter over een paar weken en wie weet, blaak je dan van de energie. Zo niet, dan niet.

Vooral als je baas en collega's je zo steunen zou ik zeggen: probeer je erbij neer te leggen. Die baan loopt niet weg ;)

Sterkte!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb ook een collega gehad die tot 16 weken door misselijkheid niet kon werken...

tsja niets aan te doen! Rustig aan doen en hopen dat je snel weer aan de slag kunt

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Meid, ik weet wat je doormaakt.

Ik ben ook de hele dag door misselijk en brak, moe et cetera.

Ik werk niet maar als ik wel had gewerkt zat ik ook vanaf week 6 in de ziektewet. Echt niet te doen om te werken.

Het gaat straks beter en dan kun je gewoon weer lekker aan de slag. Voel je niet bezwaard hoor want zo ziek als je je voelt is ook echt niet fijn.

5. krissie2712

krissie2712 Actief lid

2 sep 2009
    225
    0
    0
    Noord-Holland
    Ook ik weet helaas hoe je je voelt...
    Ik zit ook al een tijdje thuis omdat ik zo ontzettend misselijk ben en moe! Ik heb het wel een aantal keren geprobeerd om te werken omdat ik me zo ontzettend schuldig voel tegen over mijn werk, maar het ging gewoon niet. Gelukkig vinden mijn collega's het niet erg en ook zei zeggen dat ik even aan mezelf en de kleine moet denken.
    Sinds dat ik de 12 weken heb bereikt, moet ik wel zeggen dat de misselijkheid ietsjes minder geworden is, het is nu niet meer zo dat als ik me omdraai, dat ook gelijk mijn hele maag meedraait zeg maar.
    Aankomende donderdag ga ik het weer proberen op mijn werk, in overleg met de arbo arts, mag ik kijken hoe het gaat, gaat het niet dan moet ik gewoon weer naar huis en gaat het wel dan mag ik :)natuurlijk gewoon doorwerken maar voorlopig niet langer dan een halve dag.
    Meid, leuk is anders, maar het is voor een heeeeeel goed doel, dat hou ik maar in mijn achterhoofd
    Ik hoop dat je je heel snel weer wat beter voelt!!!
    Liefs Krissie

6. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Dankjewel dames! Blij dat ik niet de enige ben..al gun ik het jullie natuurlijk ook niet..;)
    Ach ja, we rommelen maar wat aan voorlopig..

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Helaas gebeurt het veel vaker dan je zou denken. Kijk maar eens in het Hyperemesis topic (extreme zwangerschapsmisselijkheid). Ik ben zelf vanaf 7,5 week niet meer aan het werk geweest en kon ook de hele zwangerschap niet meer werken. Ook wegens de misselijkheid. Moest veel overgeven en raakte uitgedroogd. Maar ook zonder overgeven kun je er behoorlijk naar van zijn. Het beste werkt het om veel rust te nemen en rustig aan te doen, dus heel goed dat je thuis bent nu! Je doet echt het beste voor jezelf en voor je kindje!!!
    Hoop dat je er snel vanaf bent!

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik was ook heel mijn zw in de ziektewet. In week 6 opgenomen geweest ivm uitdroging. Misselijkheid en overgeven had ik tot week 26 van de zwangerschap. En veel harde buiken gehad, verkorte baarmoedermond waardoor ze dachten dat de kleine eerder zou komen. En ik moest volledig rusten.

Dus het is helemaal niet zo gek dat het gewoon niet meer gaat. Belangrijkste is dat je naar je lichaam luistert. Hopelijk voel je je gauw beter.

9. marbeertje

marbeertje Nieuw lid

14 dec 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #9 marbeertje, 14 dec 2009
    Laatst bewerkt: 14 dec 2009
    Oh wat ben ik blij om dit te lezen. Ben nu net 9 weken zwanger en heb me afgelopen weekend ziek gemeld. Ik ben zo moe! Tot het weeked lukte het me nog om mijn diensten uit te zingen, maar afgelopen weekend was ik een zombie en stond ik te tollen op mijn benen. Werk ook in de gehandicaptenzorg en heb ook te maken met agressie. Vond het niet verantwoord om door te werken voor de clienten, collega's en mezelf. Heb net de arbo geprobeerd te bellen, maar die was in gesprek. Hoop dat het met wat aanpassingen lukt om gewoon weer aan de slag te gaan. Heb ook de verloskundige gebeld maar die zei dat het gewoon was en dat ik de huisarts moest bellen om hb te laten prikken.
    Voelde me eigenlijk wel schuldig omdat ik op zich niet ziek ben. ben erg blij om te lezen dat anderen hier ook last van hebben!

groetjes

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb de eerste 16 weken alleen op mijn werk 'gezeten'. Ik ben bezig met mijn proefschrift en meer dan 'er zijn' was er bijna niet bij, ik was zo belabberd. Ik ben niet ziekgemeld geweest omdat ik het toch probeerde, en af en toe kon ik wel wat schrijven... achteraf vind ik dat dom van mezelf. Ik was geen lor waard gewoon. Ik weet niet of het abnormaal is, ik ken er zoveel die de eerste maanden hondsberoerd zijn. Het hangt van je baan af of je dan kunt werken of niet, ook van jezelf denk ik. Ik ben nogal een workaholic en ga ook nu op het eind veel te erg over mijn grenzen heen om toch veel te werken. Ik zou het je niet aanraden. De ziektewet is er niet voor niks. Gewoon hopen dat het snel beter gaat.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zat met 6 weken al in de ziektewet. Rond 9/10 weken heb ik 3 uurtjes per dag gewerkt, toen vakantie en met 13 weken volledig aan het werk. Maar pas vanaf een week of 18 voel ik me weer helemaal prima.

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik ben ook met 6 weken ziekgemeld eerst een week voor 50 % en daarna voor 100%.
    Inmiddels ben ik 22 weken en volledig arbeidsongeschikt tot ingang van verlof.
    Probeer je niet al teveel vast te pinnen op dat de kwaaltjes straks minder worden want hier maakte het ene plek voor het andere!
    Gelukkig werken wij voor onszelf (ik sta dan wel op de loonlijst, maar ik heb geen echte baas zeg maar) dus dat maakt het wel wat makkelijker... En met 19 weken dus al volledig arbeidsongeschikt verklaart door de bedrijfsarts door extreme bekkeninstabiliteit. Maar hier heeft echt het ene kwaaltje plek gemaakt voor het volgende...
    Héél erg vervelend, ik heb me er heel rot om gevoelt, maar je kunt het maar beter accepteren zoals het is...

Als ik straks weer aan het werk ga, heb ik zowat een jaar thuis gezeten....!

13. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik heb ook twee weken thuisgezeten i.v.m. harde buiken met 13 weken en ben nu weer voor 18 uur per week aan het werk. Vervelend maar het is niet anders.

Wist je trouwens dat je werkgever je loon vergoed kan krijgen van het UWV als je klachten zwangerschapsgerelateerd zijn? Onze afdeling heeft nogal een krap budget dus die kunnen nu voor de uren dat ik niet kan werken iemand anders inhuren. Dat helpt misschien ook met het je niet schuldig voelen.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Idd het UWV betaald alle uren uit die je niet kan werken. Bij mij is dat 100% maar al werk je 90% niet dan krijgt je baas nog 90% uitgekeerd. Dat is wel erg fijn en zorgt er idd voor dat je je snel minder schuldig voelt!! Want het kost ze niets dat jij er niet bent. ;)

15. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ken die tijd nog wel hoor... alleen maar willen slapen, lusteloos, slapjes, misselijk. getverderrie. bij mij was het rond de 13 a 14de week over. heb ook vaak gedacht aan ziekmelden maar had een tijdelijk contract. achteraf kansloos want die werd toch niet verlengd maar ik weet precies hoe je je voelt. wordt echt wel beter hoor

16. MamaT

MamaT Fanatiek lid

7 mrt 2009
    1.766
    0
    0
    Hier nog eentje. Ik ben echter nog wel aan het werk, maar moet vaak gesprekken tijdelijk onderbreken omdat ik naar het toilet moet sprinten om over te geven. Mijn strot is nu ook wat geirriteerd dus vaak gaat het overgeven gepaard met wat bloedverlies. We zetten gewoon door, maar weet nie in hoeverre het verantwoord is.. Ik weet niet hoelang ik het nog volhoud.

liefs,
    mamaT

17. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Zit al vanaf 1 dec voor 50% in de ziektewet...Bij mij gelukkig niet door misselijkheid. Maar door mijn bekken, ik ben bakker en het gaat gewoon weg niet meer. Doe ik het wel kan ik daarna 2 dagen niks meer. Zit 2 dagen in de week bij de fysio en moet luisteren naar mijn lijf...

Jij dus ook.

En inderdaad je werkgever krijgt gewoon uitbetaald door het uwv, dus daar moet je je geen zorgen over maken.

Succes en rustig aan he?!

18. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik zat met 16 weken in de ziektewet. Niet vanwege misselijkheid, maar vanwege enorme hoofdpijnen (aanvallen). Ik heb het nog wel even een paar uur per dag geprobeerd, maar al snel zei iedereen om mij heen als arts,vk en man dat dit niet zo kon en ben ik door de bedrijfsarts volledig ziek gemeld.
    Werkgever krijgt bij ziekte door zwangerschap alles vergoed door het uwv, bij mij dan.
    Schuldig heb ik mij wel even gevoeld, maar al snel naast me neergelegd, er zijn uiteindelijk nu veel belangrijkere dingen!!
    En, eenmaal me erbij neergelegd, voel ik me zoveel beter! Ik geniet van het thuis zijn, ben rustig, heb alle tijd voor mezelf en kan rusten wanneer ik wil.
    Dus als het lukt...leg je erbij neer en probeer ervan te genieten ;)!
    Succes!

Deel Deze Pagina