1 dag ouderschapsverlies: voordelig ivm aftrekbaar?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bunchy, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Hallo,

Ik werk nu 35 uur. IN september verwacht ik ons kindje en vanaf die tijd wil ik 32 uur gaan werken. De eerste maanden en misschien zelfs het eerste jaar wil ik liever niet meer dan 24 uur werken; lastig nu om in te schatten maar wil mijn 32 uur niet kwijt. Ik denk dan ook om elke week in eht begin 8 uur ouderschapsverlof op te nemen. Mijn werkgever (ik werk in de zorg) betaalt hieraan niks. Dit is dus geheel onbetaald. Nu heb ik begrepen dat je deze uren wel kan aftrekken aan het eind vh jaar bij de belastingdienst. Krijg je veel terug? hebben jullie ervaringen hiermee of tips voor mij?
    ook krijg ik mogelijkheid om aan mijn verlof 1 maand onbetaald verlof te plakken. Zo lastig om nu in te schatten of ik tegen die tijd aan het werk wil of nog een maand langer thuis wil blijven...

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je krijgt van de Belastingdienst € 4,07 per uur opgenomen ouderschapsverlof terug, in 2009 was dat € 3,99
    Laat een proefberekening maken bij PZ met verschillende mogelijkheden, dan zie je in een oogopslag wat je dan uiteindelijk per maand ontvangt en wat je dan nog van de BD terug krijgt.

Je kunt trouwens je ouderschapsverlof in drie periodes splitsen, dus misschien is het voor jou bijvoorbeeld aantrekkelijk om na je bevallingsverlof een hele maand ouderschapsverlof op te nemen en daarna bijvoorbeeld de rest van de tijd die 11 uur opnemen???

3. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    ok en die 4,07 is niet inkomensafhankelijk?
    dus 8 uur per week x 52 weken zeg maar..
    niet onaantrekkelijk dus!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Het is gemaximeerd op je uiteindelijke "loonverlies". Dus stel je gaat er in inkomen 100 euro pm op achteruit en je zou bijvoorbeeld recht hebben op 125 euro (qua uren en bedrag) dan nog krijg je maar 100 pm van de BD terug.

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    ik ga er alleen honderden euros erop achteruit per maand...
    maar krijg dus 4,07 per uur terug; iets is beter dan niets!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik weet niet of je al een proefberekening hebt laten maken, maar soms kan het wel meevallen. Het kan nl zijn dat je bijvoorbeeld in een andere belastingschijf terecht komt, waardoor je dus minder belasting betaalt en daarom dus "meer" overhoudt.

Ja het is wel even doorbijten, bij ons gaat het om iets van 200 euro p/m minder en ik krijg ongeveer 70 euro p/m van de BD terug. Dus uiteindelijk "kost" het 130 euro. (4 uur p/w)
    Maar ja, je hebt wel de zekerheid dat je baan er nog steeds is na je verlof en je pensioenopbouw gaat ook door alsof je die 35 uur werkt. En dat zijn op de lange termijn natuurlijk ook weer mooie voordelen.

7. mmuisje

mmuisje Bekend lid

23 dec 2008
    589
    0
    0
    Wel een hoop duidelijke antwoorden moet ik zeggen.
    Zelf werk ik ook in de zorg en zit een beetje te dubben over wel / geen ouderschapsverlof opnemen (en gewoon op contract minder uur gaan werken).
    Maar als ik dit zo lees dan is het juist wel handig om de ouderschapsverlof op te nemen. Wat zijn de eventuele nadelen?

En als je nu weer zwanger zou zijn, krijg je dan voor dat kindje weer opnieuw ouderschapsverlof?

(sorry dat ik je topic even gebruik voor m'n eigen vragen hoor Brunchy :) )

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Jep, je krijgt voor ieder kind recht op ouderschapsverlof (totdat het betreffende kind 8 jaar oud is)

Nadelen: je WW-uitkering wordt gebaseerd op daadwerkelijk gewerkte uren (mocht je onverhoopt worden ontslagen)
    * pensioenpremie is relatief hoog (mits van toepassing) omdat die dus wordt gebaseerd op je oorspronkelijke contracturen

9. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    let wel op hewt is gemaximeerd op je terugval in loon maar dan pakken ze het voorgaande jaar als referentiejaar!
    Dus als je dit jaar meer bent gaan verdienen door promotie of doordat je er een functiejaar of iets erbij hebt gekregen dan kan het wel eens zijn dan je terugval veel minder is dan gedacht..
    Wij dachten ook dat je je terugval in loon van het jaar waarin je het vraagt terugkrijgt maar wij moeten voor 2009 kijken wat het loon was in 2008 ... aangezien mijn partner loonsverhoging heeft gehad komt hij niet in aanmerking voor de teruggave en hadden wij onszelf dus ook iets te rijk gerekend helaas.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh meen je dat echt?
    Ik heb de eerste helft van 2009 nog 4 dagen gewerkt, maar nu werk ik 3 dagen en verdien dus minder. Ik ga volledig ouderschapsverlof opnemen. Krijg ik dan dat bedrag wel terug van de belastingdienst?

11. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    ik vind het 1 grote wasseneus die aftrek. Het zijn voornamelijk jonge mensen die er gebruik van maken en die jaarlijks nog met hun loon stijgen en er uiteindelijk net buiten vallen.
    Ik had eerst berekend wat mijn partner per maand minder kreeg en kwam toch op een aardig bedragje uit totdat een collega mij erop wees dat je het belastbaar inkomen van 2008 moet aftrekken van 2009 ja dan kom je dus niet op + uit wij iig niet..

Ouderschapsverlofkorting

12. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    hmm, mijn vriend en ik werken dit jaar 40 uur en 36 uur beiden en verdienen ver boven modaal (mogelijk hoogste belastingschijf door inkomen vriend). oudrschapsverlof gaat vanaf half december dit jaar in en in 2011 dus.

is dit dan juist positief voor ons ivm teruggaaf of niet?

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou er, als ik jouw was vanuit gaan dat je een maandje langer thuis wil blijven. ;) Dat heb ik ook gedaan en ik was er maar wat blij mee! Nu hoefde ik Jitte pas naar het kdv te brengen toen ze bijna 5 maanden was, ipv met 12 weken. (ik had ook nog 3 weken vakantie, ben een half jaar thuis geweest) Voor mijn gevoel was 12 weken nog zo klein.

En over dat ouderschapsverlof: Vraag het even goed na bij je werkgever. Ik werk ook in de zorg en ik heb een maand volledig ouderschapsverlof opgenomen (ipv die maand langer zwangerschapsverlof) omdat ik dan 25% doorbetaling van loon kreeg. Ik weet alleen niet of dat via de CAO is, of dat dat iets is van mijn werkgever.

14. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Mijn werkgever betaalt geheel niks aan ouderschapsverlof!

Collega's hier zeggen nooit gehoord te hebben van het gegeven dat je ouderschapsverlof kunt aftrekken..... en dat overheid dus gedeelte meebetaald.
    waar kan ik dit vinden zodat ik het ook aan hen kan aantonen?

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
  16. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    dank je wel! heel informatief.
    het is dus echt zonde als je (tijdelijk) minder wilt werken om dan geen gebruik te maken van zwangerschapsverlof.. nu krijg je tenmisnte nog iets betaald. als je in contract minder uren gaat werken helemaal niks..

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik denk dat je ouderschapsverlof bedoelt ;) Zwangerschapsverlof krijg je sowieso betaald. Maar inderdaad gelukkig hebben we zoiets als ouderschapsverlof!

18. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Je moet wel even uitkijken want die €4.07 is een korting op je belastbaar inkomen. Het is dus niet zo dat je die 4,07 zo op je rekening gestort krijgt.
    Maar ouderschapsverlof is ideaal als je je contracturen wilt behouden en toch het eerste jaar meer thuis wilt zijn.

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja ik zou altijd wel ouderschapsverlof opnemen!

20. Faith83

Faith83 Lid

13 jan 2010
    95
    1
    0
    #20 Faith83, 30 apr 2010
    Laatst bewerkt: 30 apr 2010
    Ik heb ook even een vraagje betreffende het ouderschapsverlof.
    Het mag in max. 6 delen worden opgenomen, maar hoe werkt dat precies?

Na mijn verlof wordt mijn contract omgezet naar 4 dagen. Ik wil iig daarna 1 jaar lang 1 dag per week verlof opnemen. Misschien zelfs ook het 2e jaar, of misschien het 2e en 3e jaar 0,5 dag per week.
    Ik vind het moeilijk om dat nu al te beslissen.

Als je het in delen opneemt, moet je dat dan allemaal meteen opgeven? Of mag je bijvoorbeeld ook zeggen het 1e jaar 1 dag verlof per week en daarna beslis ik hoe verder? En moeten die delen dan ook aansluitend aan elkaar zijn?

Verder heb ik nog wat vakantiedagen over waarschijnlijk van dit jaar die ik het liefst meteen aan mijn zwangerschapsverlof plak en daarna aansluitend beginnen met 1 dag per week ouderschapsverlof.
    Maar wordt mijn contract meteen na mijn zwangerschapsverlof omgezet naar 4 dagen of dan pas na mijn vakantiedagen?
    Ik heb het natuurlijk liever meteen na mijn zwangerschapsverlof want dan hoef ik maar 4 dgn op te nemen om een week vrij te zijn ipv 5. Of kan een werkgever zeggen dat dat niet mag en dat mijn nieuwe contract pas na mijn opgenomen vakantiedagen ingaat?
    Hoe kan ik dit het best aanpakken??

Deel Deze Pagina