Hallo Wij hebben een dochtertje van bijna 19 maanden en ik wil nu heel graag een 2e kindje. Hoe duur is een 2e kindje? Merk je dat erg inde beurs? Ik vind tot nu toe dat het met 1kindje wel mee valt. De eerste dingen moesten aangeschaft worden maar nu we alles hebben valt het mee! Mijn man heeft een vaste baan, maar ik niet. Op één of andere manier lukt het niet om een vaste baan te vinden. Op het moment werk ik 10 uurtjes inde week. Nu ben ik bang dat als ik wel zwanger ben, ik dan geen verlof betaald krijg omdat ik geen vaste uren heb. Graag zou ik willen weten hoe jullie erover denken! Moet ik wachten tot ik vast werk heb? Of er nu gewoon voor gaan en dan maar zien hoe het komt?
ik denk eerlijk gezegd dat het in elke situatie weer anders is of het financieel kan ... waar er 2 eten kunnen er ook 3 eten zeggen wij altijd als ik naar mijn eigen situatie kijk kan het bij ons makkelijk mijn man werkt fulltime en en ben fulltime mama van een dochtertje van 3 wij zijn nu zwanger van de 2de en volgens onze berekening kan het makkelijk uit dus ik zal ook niet te werk hoeven gaan als ik dat niet zou willen nu is het bij ons dan wel zo dat mijn dochtertje van 3 helemaal zindelijk is en dus geen pampers meer draagt dus dat geld kunnen we mooi voor de 2de gebruiken dusja ik denk dat het een kwestie is van hoeveel er elke maand binnen komt
Dat lijkt mij ook helemaal super om fulltime mama te zijn. Maar als ik alle vaste lasten optel word het wel krap. Mijn man werk ook fulltime en heeft een gemiddeld loon. Dat ik ga werken is dus wel nodig. Kunnen we ook wat extra's doen. Je kan de dingen ook zo duur maken als ze zelf wil natuurlijk. Hou oud moet je kindje zijn voor ze uit t ledikantje kan? Zulke dingen moeten natuurlijk wel opnieuw aangeschaft worden. een nieuw kinderkamertje? of een nieuw bedje?
toen mijn dochtertje overging op een normaal bedje was ze vrij vroeg ze was toen net 2 geworden maar dat kwam ook omdat ze toch al zelf uit haar bedje klom en dus een ledikantje niet meer nodig voor haar was nu moet ik er wel bij zeggen dat ze met alles heel vroeg was kruipen heeft ze nooit gedaan ze liep al met 8 maanden maar toen we haar een ander bedje hadden gegeven hebben we gelijk de kamer een beetje aangepast en de baby kamer op zolder neergezet .... dus nu voor de aankomende baby gebruiken wij dus ook gewoon weer het baby kamertje van onze eerste omdat de kleur licht eiken is kan het zowel voor jongen als voor meisje
Ook zonder vast contract of vaste uren heb je recht op een zwangerschapsuitkering hoor, mits je maar in de 10 weken voor je uitgerekende datum een werkgever had of een WW-uitkering. Het UWV berekent je uitkering dan over je inkomsten in de laatste maand voorafgaand aan je verlof. Dat is dus al een zorg minder voor je. Uiteindelijk valt het denk ik best mee mbt de kosten het is niet zo dat al je kosten meteen een kwart hoger worden, omdat je ineens met zn vieren bent. Ik bedoel de kachel brandt toch wel in de winter of er nu drie of vier mensen aanwezig zijn. Etc Mbt bedje.... tussen onze kinderen zit 25 maanden. De jongste heeft eerst nog een maand of vijf, zes in de wieg gelegen en daarna is alles doorgeschoven. De oudste naar een groot bed, ze was toen dus 29,30 maanden oud. De jongste naar het ledikantje en de wieg naar mn zusje ivm de komst van ons neefje.
dankje wel voor jullie reacties! ik vind het leuk om te lezen! Mijn man maakt zich nog al zorgen dat het heel erg duur word met 2 kinderen en ik vind het ook niet. mijn dochter haar kamer is ook gewoon uni gebleven met roze accessoires. dus daar zou ook een jongentje in kunnen slapen. mij dochter word in juni 2 jaar. zou dan mooi zijn als ze in een gewoon bedje kunnen. bij haar heb ik een wieg geleend, die zal ik nu ook wel denk ik kunnen lenen. zelf liep zij ook snel, voor jaar 1e verjaardag. en ik vind haar ook al best 'slim' voor haar leeftijd. ze helpt al met aankleden en trap oplopen. ( eraf absoluut nog niet!) maar ik ga me dan ook zeker even in verdiepen hoe het prc zit met het betaald krijgen van mijn verlof. dat zou wel erg super zijn! tot nu toe passen de beide oma's op dus heb ik geen ko-kosten! daar hoor ik veel moeders over dat ko zo duur is! vonden jullie je 2e zwangerschap ook heel anders dan je 1e? ( hele andere vraag!)
Hier gaan de maandlasten met nummer 2 wel flink omhoog, maar dat komt omdat we beiden werken en we straks dus 2 kindjes op het kdv hebben. En tja, het zal wel iets meer kosten in de luiers en in voeding, maar dat zijn de grootste kostenposten niet. De hele babykamer kunnen we gewoon weer hergebruiken (dochterlief is rond haar tweede verjaardag al over gegaan naar een juniorkamertje).
Het enige wat ik duur vond is de kinderopvang kosten. Als je die niet hebt zou ik er gewoon voor gaan. Je krijgt gewoon een gemiddelde van wat je gewerkt hebt tijdens je verlof. Het maakt niet uit wat voor soort contract je hebt. Als je gewoon werkt is er niets aan de hand. Natuurlijk moet je luiers en een nieuw bedje etc. Maar als je dat van marktplaats haalt hoeft dat niet veel te kostten (nou ja, de luiers dan niet, ha ha). Ik krijg bijna mijn derde en de jongste heb ik dus net uit het ledikantje naar een juniorbedje gedaan. Ze wordt in mei twee en het gaat helemaal prima.
Ik heb laatst een berekening gedaan omdat ik wel benieuwd was naar de kosten voor 2 kinderen gastouderopvang en dat viel me echt reuze mee. Voor 1 kind zijn wij 500 euro kwijt netto (3 dagen in de week)en voor 2 kinderen zou dat 690 euro zijn. Je krijgt namelijk flink meer terug van de belasting voor je 2e kind.
vind het echt fijn dat je dan wel geld krijgt!! dat scheelt een hele hoop. bij mijn dochtertje heb ik mijn opleiding net afgerond dus kreeg is niets. terwijl ik daarvoor jaren gewerkt heb. maar ik meende dat het inde ko veranderd is met je 2e kindje? dat je dan meer moet betalen? dus minder voor je 2e kindje terug krijgt. en al moet ik zeggen: 690 euro per maand?? dat is dan toch best wel veel??? en indd ik kan marktplaats dan goed in de gaten houden, dat scheelt ook weer. en luiers koop ik vaak bij de aldi. ik vind ze super! of gewoon supermarkt merk. pampers zijn wel de beste vind ik, en als ze in de aanbieding zijn koop ik ze welles maar verder nooit. en dan hopen op het zelfde geslacht, haha scheelt ook weer! toch? als zou ik een jongetje wel super vinden! bij mijn dochtertje heb ik ook veel kleren gekregen van mensen om mij heen. ook bijna onbekenden hangen een tas met kleren aan de deur, echt lief!
Ik ben fulltime thuis, dus geen extra opvangkosten voor ons straks. Mijn zoontje is met 20 maanden overgegaan naar een juniorbed. Vanaf nacht 1 gaat dat hartstikke goed (er zit straks ongeveer twee jaar tussen de kinderen, dus we wilden op tijd gaan oefenen, maar dat bleek dus niet nodig te zijn!) De grootste kostenstijging verwacht ik in de luiers, maar dat is dan een euro of 10 per week. Verder wil ik weer zo lang mogelijk borstvoeding gaan geven, dus dat kost ook niks. Ik verwacht het eerste jaar maximaal 100 euro aan extra kosten per maand te hebben (inclusief kleertjes e.d.). Geen idee of dat straks blijkt te kloppen, haha!
Je krijgt inderdaad minder terug voor zowel eerste als tweede kindje, maar het bedrag dat je voor het tweede kindje krijgt ligt wel nog een flink stuk hoger dan voor het eerste kindje.
wat ik een beetje mis in de reacties is dat je het kindje ook moet groot brengen en dat de kosten zeker later gewoon 2x zo hoog zijn met 2 kindjes. Denk aan schooluitjkes, kleding, vakantie etc. Ik vind het altijd een beetje en dooddoener waar twee kunnen eten kunnen er ook drie eten. Het gaat niet enkel om primaire verzorging. Wij hebben 3 kids en je hebt gewoon echt een heel stuk meer kosten bij elk kind dat erbij komt. NB ik zeg dus niet dat je het niet moet doen ()heerlijk hoor al die kids hahahah), maar ik zeg wel dat er toch altijd erg makkelijk wordt gezegd dat het allemaal wel goed komt met de financien. Daarbij moet je jezelf ook de vraag stellen of je wilt dat ze beide kunnen studeren etc.
tja ik vind vooral de opvangkosten echt hoop geld geworden en denk dat het nog erger wordt. Ik ben daar ook al aan het schrappen. Verder vind ik de 2e wel meevallen. Heb ik wel 2 jongens, dus dat scheelt! Denk als we meisje hadden gekregen dat ik wel falliet geweest was hahahaha. gr brenda
Klopt inderdaad. Maar voor ons geldt dat we daar niet één op één rekening mee houden in de maandelijkse uitgaven. Wat we wel doen is het opbouwen van een flinke financiële buffer van alle extraatjes (13e maand, belastingteruggave, vakantiegeld etc.) zodat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken.
Me2: ik ben het helemaal met je eens. Een baby erbij hoeft bijna niks te kosten, maar een schoolgaand kind erbij zal een stuk prijziger zijn. Je bent er zo'n 20 jaar financieel verantwoordelijk voor, dus kijk wat verder dan alleen dat eerste jaar. Blijft ook lastig hoor, je weet nooit wat de toekomst brengt, maar de vraag is of je voldoende vertrouwen hebt in jullie gezamenlijke vermogen om inkomen te verwerven, nu en over 15 jaar. Succes met de afwegingen!
Ellesing ja het is inderdaad veel geld, maar als je het verschil ziet tussen kind 1 en 2 dan vind ik het wel weer meevallen. Het is heel erg inkomens afhankelijk wat je terug krijgt... Weetje wat het ook is? Je weet toch nooit hoe je leven gaat lopen...misschien word jjij of je man wel werkloos en dan moet je ook van een ww rondkomen. Ikdenk altijd maar...wij hadden het vroeger ook niet breed met 3 kinderen en mijn ouders hebben het ook gered en uiteindelijk komt het wel goed.
ik kijk telkens op de site maar geen reacties.. nu zag ik dat er al een 2e pagina was!! oeps. maar ik weet dat al kinderen ouder worden ze ook duurder worden. maar ik heb ook niet een smak geld mee gehad om te studeren, en ik heb het ook gered, door erbij te werken. natuurlijk moeten we voor onze kinderen sparen. dat wil ik tm wel! maar ik heb geen geld van huis mee gekregen, het was altijd zo: wil je wat, moet je werken! brommer, rijbewijs, auto, school e.d., ik heb het zelf verdient! dat wil ik mijn kinderen toch ook graag leren. maar ik vind het mooi om te lezen dat jullie toch vinden dat een 2e kindje niet direct heel veel duurder word. dat stimuleert mij wel,!!
Precies...ik liep ook nooit in dure kleding...heb nooit brommer gereden. Zelf gewerkt voor mn rijbewijs en alles wat ik wilde moest ik zelf regelen....Kreeg vrij weinig van mijn ouders...Nou ik ben echt niets tekort gekomen hoor! Daar word je zelfstandig van!En tegenwoordig heb je marktplaats hartstikke handig...