Hoihoi. Ik heb een vraag over ouderschapsverlof.. zoals de titel al aangeeft Ik heb een 36 uur contract en pak 8 uur verlof per week.. maar ooit zijn mijn verlofuren natuurlijk op. Heeft iemand enig idee hoe het zit met ouderschapsverlof? is dat geheel onbetaald? gedeeltelijk betaald? betaald? Ik heb werkelijk geen idee en de verhalen hier lopen nogal uiteen. Wie heeft het antwoord? alvast bedankt [/i]
Verschilt per cao. Ik heb de cao gehandicaptenzorg en dan krijg je voor 25% vergoed. Ik zou dat even aan p&o vragen waar je werkt of googlen op jouw cao
Jasper heeft 1 dag in de week en moest hiervoor zijn atv uren inleveren eenmalig 40 euro betalen... Nu heeft hij 15 maanden lang 1 dag in de week verlof. Dit zijn alleen de uren van Lindsey die van Jayden neemt hij na deze periode op.
Bij mij is het onbetaald, bij mijn man ook. Ik neem nu ook 8 uur per week op (heb een contract voor 32cuur). Mijn ouderschapsverlof is in novmber op, dan wordt mijn contract omgezet in 24 uur.
Zoals gezegd, is het inderdaad per CAO verschillend. Dus vraag het na bij jullie P&O afdeling, of pak zelf het CAO boek erbij op je werk. Bij ons worden de verlofuren die je opneemt voor 40% doorbetaald (als je het verlof binnen een jaar opmaakt tenminste). Ik kan straks na mijn zwangerschapsverlof een jaar lang 2 dagen per week werken, en daar verdien ik dan toch nog redelijk mee. Ik vind het een uitkomst! Maar wat ik me afvraag...je schrijft dat je nu ook al verlof hebt. Wat voor verlof is dat dan?
Bij sommige bedrijven 0%, bij ons 75% dus heb vreselijk mazzel. even bij HRM of P&O langslopen die weten het precies
Dat is verschillend, die van mij zit bij Defensie en krijgt 75% doorbetaald. Zelf krijg ik niks doorbetaald maar het kost ook geen vakantie uren of wat dan ook.
Verschilt echt per CAO. Ook over hoe zo'n lange periode je je uren mag opgebruiken enz. Ik val onder de CAO Jeugdzorg en krijg 50% vergoed. Ik mag in totaal 3 maanden aan fulltime contract opnemen, (in totaal voor mij 416 uur: 13 weken x 32 uur per week). Die moet ik binnen een half jaar opgebruiken. Omdat ik maar 1 dag per week opneem, ga ik er dus maar de helft gebruiken: 208. Ik zou ze ook op mogen sparen in mijn CAO: als ik een tweede krijg, mag ik ook die uren achter elkaar opnemen. Ga ik echter binnen een half jaar nadat mijn ouderschapsverlof afloopt ergens anders werken, dan moet ik het terugbetalen. Omdat ik de kans groot acht dat ik nadat wij een tweede hebben gekregen, een eigen praktijk ga starten binnen korte tijd nadat ik terug ben van verlof, neem ik straks dus gewoon de uren van deze kleine op. Bij mij is het overigens wel zo dat ik tot aan het moment dat mijn kind 8 1/2 is mag besluiten om mijn uren op te nemen. Handig dus Maar als je gaat vragen dus even op de volgende zaken letten: betaald/onbetaald over hoe zo'n periode mag je het opnemen (minimaal half jaar is verplicht, baas mag besluiten om deze periode te verlengen, maar niet verkorten) moet je terugbetalen als je ergens anders gaat werken meestal gaat het wel om een urentotaal van 3 maanden fulltime werken, maar ook dat wijkt hier en daar nog wel eens af...
meiden, denken jullie ook aan de levensloopregeling. Als je hier aan deelneemt en het minimale bedrag spaart (15 euro geloof ik ) dan kom je via de belasting in aanmerking voor een vergoeding van 30 euro per dag. Ik neem dus 50% op, betaal 15 euro en krijg er 300 voor terug. Geloof dat 300 de max is. Je moet deelnemen in het jaar dat je het verlof op wilt nemen, eerder kan natuurlijk ook... zo is mijn verlof, dat 55% doorbetaald werd bijna 100% geworden.
Mijn man krijgt 70 procent zei hij gister. Meer dan ik had verwacht. Maar een dag opnemen nekt zijn carriere dus dat zal hij niet doen. En ik wil om die reden ook niet dat hij het doet (zijn werk is heel belangrijk voor hem en als wetenschapper moet hij gewoon veel uren draaien om zoveel mogelijk te publiceren).
Even een vraagje, want ik snap dit dan niet zo goed. Waarom heb je dan niet gewoon eerder je contract om laten zetten? Wat is het voordeel van een contract van 32 uur met een verlof van 8 uur per week die onbetaald is tov een contract van 24 uur?
Bij een contract van 32 uur, met 8 uur verlof, bouw je nog steeds pensioen, WW, vakantiedagen et cetera op over je hele dienstverband van 32 uur (en het daarbij behorende salaris, ook al krijg je dat nu niet volledig uitbetaald). Bij een contract van 24 uur bouw je die dingen op over 24 uur.
Plus dat je daarna het recht op die uren houdt, terwijl je, als je terug gaat in contract, maar af moet wachten of je baas je die uren wel wil geven...
Is het dan ook zo, dat wanneer je ouderschapsverlof 'op' is, dat je dan verplicht bent om die dag weer te gaan werken. Ik heb nu een contract van 4 dagen en wil uiteindelijk 2 blijven werken. Als ik dan nu 2 dagen verlof op zou nemen, moet ik dan als het op is weer vier gaan werken? Of kun je dan je contract om laten zetten zonder dat dat gevolgen heeft. Ik werk in het onderwijs, iemand ervaring?
Dat moet je natuurlijk overeenkomen met je baas. Je kunt niet zomaar zeggen: he ik kom niet meer terug voor die 2 dagen, regel jij het even?! Dat moet natuurlijk praktisch gezien wel haalbaar zijn. In principe zou je denken dat als je een tijdje 2 dagen verlof op kunt nemen, je ook daarna die 2 dagen minder zou kunnen werken. Maar dat moet je echt met je baas bespreken.
Dat je dat met je baas moet bespreken, dat is mij natuurlijk ook wel duidelijk. Het gaat mij erom of het wettelijk gezien mag. Ik heb al aangegeven dat ik uiteindelijk 2 dagen ga werken, dat is prima. Maar als ik dat meteen ga doen (dus dan wordt mijn aanstelling gewijzigd in 2 dagen), heb ik niks aan ouderschapsverlof. Ik bedoel dus of je na je ouderschapsverlof verplicht bent om die dagen (dat je verlof op hebt genomen) weer te gaan werken.