Ouderschapsverlof (bezwaar)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tina85, 6 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tina85

Tina85 Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.501
    0
    36
    Goedemiddag

Ik heb een vraagje over mijn ouderschapsverlof.
    Ik werk nu al bijna 5 jaar voor dezelfde werkgever. (40u contract)
    Sinds januari 2013 neem ik elke week 1 dag ouderschapsverlof op.

Vorig jaar heb ik met mijn huidige leidinggevende afgesproken dat dit op een wisselende dag zal zijn. Dit vooral om de afdeling zoveel mogelijk te ontlasten.
    Een collegaatje van me heeft standaard woensdag en vrijdag vrij. (32u-contract en 1 dag ouderschapsverlof) Ik probeerde dan zoveel mogelijk buiten deze dagen mijn vrije dag te nemen.
    Alleen in geval van nood neem ik op woensdag/vrijdag vrij.

Nu gaat de indeling van onze afdeling op de schop.
    Vanaf volgende maand moet ik met mijn collega op een andere afdeling werken.
    Het werk op zich blijft ongeveer hetzelfde, maar we krijgen een ander titeltje zeg maar :)
    Daarbij hoort ook een nieuwe leidinggevende.

Ik vermoed dat ze nu bezwaar gaan maken tegen mijn wisselende vrije dag. We zitten maar met 3 mensen op de nieuwe afdeling, waarvan 2 parttime.
    Ik wil uiteindelijk ook graag op woensdag (of woensdag- en vrijdagnamiddag) mijn ouderschapsverlof opnemen. Dat moet niet per direct, maar daar wil ik over x-aantal tijd wel naartoe.
    Jullie kunnen wel raden dat mijn nieuwe leidinggevende daar hoogstwaarschijnlijk niet mee akkoord zal gaan. En in het belang van de onderneming/bezetting van de afdeling, is dat zo gek nog niet.

Nu is mijn vraag: Wat zijn mijn rechten als de leidinggevende bezwaar maakt tegen de dag dat ik mijn ouderschapsverlof wil opnemen?
    Ik heb een schriftelijke overeenkomst dat ik 1 dag per week ouderschapsverlof opneem, maar er staat hierin geen dag omschreven. Met mijn huidige leidinggevende heb ik wel een mondelinge afspraak hierover.
    - Kan mijn nieuwe leidinggevende terugkomen op deze afspraak?
    - Kan de leidinggevende mij uitspelen tov van mijn collega en het ons onderling laten "uitvechten"? En wat als we daar dan samen niet uitkomen? Iedere moeder wil op woensdag vrij zijn ;)

Ik kan op internet namelijk overal vinden dat ze ouderschapsverlof op zich niet kunnen verbieden (m.u.v. bepaalde redenen), maar wel dat ze bezwaar kunnen maken tegen de manier waarop je het opneemt.
    Ik vermoed dat ik vrij vlug in deze situatie terecht ga komen. Heb ik dan nog bepaalde rechten / plichten betreffende mijn ouderschapsverlof?

Ik hoop dat jullie mij hiermee een beetje verder kunnen helpen.
    Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tina85,

Zoals je in ons openingstopic kunt lezen, beantwoord UWV geen vragen over het ouderschapsverlof.
    Dit is een regeling tussen werknemer en werkgever, die niet door UWV wordt uitgevoerd.

Informatie over het ouderschapsverlof vind je op de site van de Rijksoverheid.
    Je kan voor vragen ook contact opnemen met telefoonnummer 1400.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina