Hoi Dames, Ik ben van plan om na mijn zwangerschapsverlof aansluitend een paar dagen in de week ouderschapsverlof op te nemen. Nou zag ik dat dit jaar bepaalde feestdagen samenvalt op de dagen dat ik van plan om mijn ouderschapsverlof op te nemen. Ik heb navraag gedaan bij onze HR hoe dat precies zit en blijkt dat ik dan gewoon pech heb en deze feestdagen kwijt ben. Ik had wel zo een antwoord al verwacht, dus ging er verder niet echt op in. Maar nu vraag ik me af of dat inderdaad dus gewoon pech hebben is en of je toch niet recht hebt op die uren? Je levert tenslotte toch een deel van je inkomen in. Het gaat mij ook niet om de feestdag, want als het in de weekend zou vallen dan heb je er ook niks aan, maar om de uren ouderschapsverlof die ik dan kwijt ben. Weten jullie hoe dat precies zit? Ik heb zitten googlen, maar werd er niet echt wijzer van.
Hoe bedoel je, 'recht op die uren'?? Betaalt je werkgever een gedeelte door van je ouderschapsverlof ofzo?
Ik werk in het primair onderwijs en bij ons is het zo dat verlofdagen die op vrije dagen vallen, gewoon doorschuiven. Sla er je eigen CAO eens goed op na of neem contact op met de vakbond.
@Luvv en tupp, thanks. Zijn toch twee verschillende reacties haha, ga me maar verder in verdiepen. Zou wel fijn zijn als ik die dagen wel zou kunnen verschuiven.
bij mij is het ook gewoon pech. Ook bij ziekte is het pech. Je mag bij mij 1 malig je ouderschapsverlof onderbreken als je langer dan 2 weken arbeidsongeschikt bent. Verder is ook vakantie in je ouderschapsverlof geen reden om door te schuiven. De enige reden wanneer je ouderschapsverlof opgeschort wordt, is als je met zwangerschapsverlof gaat. Zo is het in mijn cao geregeld.
Dan hebben de dames in de onderwijs gewoon geluk . Heb verder navraag gedaan en ik heb inderdaad gewoon pech . Het is net als een parttime dag, zo kijken ze ernaar tenminste, en dan verlies je die dag ook. In ieder geval bedankt voor jullie reacties, dames!
Nee, maar in je vakantie dan hoef je gewoon 1 dag per week minder verlof op te nemen.... Ik werk 32 uur+4 uur OV. Wanneer ik vakantie opneem dan vraag ik iedere week 4 vrije dagen aan en de vijfde dag is mn OV-dag. Dus in die zin heb je er wel gewoon profijt van. Maar bij ziekte of feestdagen die net op "jouw" dag vallen is het meestal gewoon pech. Zoals hierboven genoemd, ik mag bij zwangerschaps- bevalllingsverlof wel het OV opschorten, maar dat is gewoon wettelijk geregeld.
Hier hetzelfde. Werk ook in het primair onderwijs, heb het vorige week nog even precies uitgezocht met mijn baas.
Ik heb ook pech op feestdagen, krijg net zo goed die uren niet betaald en maar de uren ook niet doorschuiven naar een andere dag. Ik zit in de zakelijke dienstverlening en zakelijk gezien is het ook wel logisch.