Oke.. Ik heb een dilemma.. Voor mezelf niet echt maar ik ben benieuwd naar de meningen.. In juni gaan wij stoppen met de pil omdat we graag een kindje wensen.. Ik studeer in juli af dus dat is geen probleem. Mocht ik uiteindelijk een kleine hebben zou ik alsnog 2 a 3 dagen willen werken.. Nu is het zo dat de huidige economy niet geweldig is en ik twijfel over een bbl studie. Dan moet ik 1 dag per week naar school en 2 dagen 'werken'. Dan haal ik uiteindelijk een diploma waar ik echt wat aan heb.. Nu heb ik dat niet.. Nu heb ik het idee dat dit prima kan, nast de school zit een kdv waar je je kindje heen kunt brengen en na school weer op kunt halen en de andere dagen kan mijn schoonmoeder prima oppassen.. Nu lijkt dit mij best een goed idee, ik vraag me alleen af, zijn hier meer moeders die nog naar school gaan?
Ik geloof zeker dat dat goed te doen is. Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan e dat ging prima. Volgens mij moet je bij een bbl opleiding wel minstens 24 uur werken, dus dat zou ik wel even uitzoeken en in je achterhoofd houden Veel succes in ieder geval!
Ik doe ook weer studie & cursussen naast werk. Als je kleine slaapt kan je s avonds nog studeren. Gewoon doen, het is pittig maar als je het niet doet kan je er spijt van krijgen. Hoe ouder je wordthoe moeilijker het is om te studeren en nog ergens tussen te komen. Succes met je keuze!
Zo denk ik dus ook.. Er zal ook altijd wel wat komen waardoor je dingen kunt uitstellen.. Ik zit te denken aan apothekers of doktersassistente. En daarvoor moet je per jaar ongeveer 65 dagen werken.. Dat valt dus wel mee.. Weten jullie per toeval ook hoe het zit met doorbetaling tijdens je verlof?
Binnenkort ga ik weer naar school. Nou ja, thuisstudie. Niet geheel wat ik zelf zou willen, maar het is een manier om toch verder te leren. Werk nu ook vanuit huis (eigen bedrijf) en gaat me goed af. Overdag bij de kids, s avonds werken. Het is soms wel pittig, vooral als je slechte nachten hebt, maar het is het (voor mij wel) allemaal waard.
Ik ben zwanger en in juni uitgerekend en in juni is mijn laatste examen, erg spannend dus! De zwangerschap was een verassing en was ook nog niet uitgeleerd. Ben van plan om in de loop der jaren weer terug naar school te gaan en een deeltijd HBO studie te gaan doen. Geen idee hoe dat zal zijn of ik het ook zal doorzetten (is nu makkelijk praten natuurlijk nog zonder kind). Ik denk dat een deeltijd studie of bbl of een thuis studie opzich wel kan alleen je moet er rekening mee houden dat het toch best zwaar kan zijn als je een kleintje hebt.
Hoi Meid, Ik heb een zoontje van 9,5 maand en op het moment zwanger van de tweede! En guess what! IK GA 5 DAGEN IN DE WEEK NAAR SCHOOL! Vind dit veel fijner dan werken.. Kan af en toe wat dagen 'spijbelen' als de kleine ziek is of ik merk dat hij en ik het even nodig hebben. En ik ben echt nooit 32 uur bezig aan school. Er vallen vaak uren uit en ik ben vaak in de middag vrij. Ik vind het ideaal.. De opleiding duurt na dit jaar nog 1 jaartje maar ben al aan het twijfelen of ik niet niveau 4 eraan plak dat zou dan nog 1 jaar zijn.
Als ik jou was zou ik een BOL opleiding gaan doen. Hier kun je namelijk studiefinanciering voor krijgen, en is in de regel absoluut niet zwaarder dan een BBL opleiding.
Ohja, voor ik het vergeet.. ik krijg veel studiefinanciering en veel toeslagen terug.. Dit betekend dat ik nu nog meer inkomsten heb dan als ik aan het werk zou zijn fulltime.. vandaar mijn beslissing toen! Ging er eigenlijk alleen maar op voorruit..
@kim11 ja dat klopt van de studiefinanciering alleen ik krijg dat nu ook en als ik over 4 maand mijn diploma krijg heb ik nog maar 1 jaar recht op stufi... Dus voor mij is bol geen optie. Plus dat ik baal van de stages waar je behandelt wordt als poetsmiep en nog geen euro of bedankje krijgt per dag.. Nee dankje.. Ik heb wel besloten te gaan studeren, alleen niet om zwanger te raken.. Ik dacht het goed besproken te hebben met mijn vriend en hij vond juli prima. Ik telde dus ook af.. Mja nu is het al februari en vind hij het toch wel dichtbij komen.. Hij heeft het liever nog niet, vind nog 7 jaar wachten prima.. Nou ik niet en dat weet hij.. Dus ik houd mijn mond er nu over, ga lekker een studie doen die ik wil en wacht tot hij er ooit over begint.. Na m'n 27ste begin in er niet meer aan en dat weet hij.. Heeft hij nog 4.5 jaar
Je hebt recht op 4 jaar stufi voor een mbo studie bol. Ik heb al 3 jaar gehad omdat ik nu ook studeer. Dus hou ik nog 1 jaar over. Mijn nieuwe opleiding in bol doen kan wel, alleen krijg ik dan 1 jaar stufi en daarna niet meer. Dat kan ik echt niet betalen.. Daarom dus bbl, waar ik bij ga werken, zodat ik ook geld verdien. Mag ik daarna nog hbo willen doen dan krijg ik weer 4 jaar stufi voor hbo.. Nu wel duidelijk?
Ja dat is wel duidelijk maar dat je je kinderwens zo even aan de kant schuift snap ik niet Je studie is investeren in jezelf. Je hebt ook nog recht op 3 jaar aanvullend lenen. Over dit bedrag rekenen ze een rente van ik dacht 0.6 procent. Je moet beginnen met afbetalen binnen 5 jaar na je laatst genoten studie. Je hebt er dan nog 15 jaar de tijd voor. In de tussentijd mag je 1x stoppen met afbetalen omdat t niet lukt. Minimaal bedrag per maand is 50 euro. Als ik jou was zou ik geen bbl gaan doen omdat je dan geen stufi nodig hebt. Ik dacht overigens ook dat bbl alleen voor niveau 1 of 2 was? Dan is je Stufi namelijk sowieso een gift. ......niet die lening natuurlijk. Wat ik je graag wil meegeven is dat studeren echt veel lekkerder is dan werken. Als jij een kindje wilt laat je studie dan geen reden zijn om je tegen te houden. Zelf studeer ik dus al 8 jaar met kind, gaat prima. Hiervan heb ik ook vele jaren een fulltime baan ernaast gehad. Dan wordt het wat zwaar omdat je dan in de problemen komt met tijd. Maar ook dat redt je wel uiteindelijk, kost misschien een jaar langer.
Ik snap dat hele bol gedeelte wel, alleen ik heb geen zin in een lening.. Bbl is ook niveau 3 of 4 in mijn geval 4. Ik vind het ook geen probleem om zwanger te worden alleen mijn vriend is echt niet blij.. En ik schuif het niet makkelijk aan de kant, ik vind het zwaar ..... Alleen ik respecteer mijn vriend zijn keuze ook, als hij er nog niet klaar voor is dan wacht ik tot hij dat wel is, ookal baal ik ervan. Ik hoop dat hij met een jaar alsnog zegt doen! En idd studie is beter, ik werk nu in totaal 60 uur p w. Stage school en werk,, vreselijk.. Ik wil dan ook geen baan meer naast m'n studie, nog meer reden om bbl te kiezen.. Dan verdien ik gewoon, en ik leer in m'n praktijk.. Ipv alles uit boeken en stages die niks opbrengen maar alleen geld kosten..
En bij bbl krijg je geen studiefinanciering maar wel loon. Bij bol krijg ik studiefinanciering maar geen loon dus moet ik er weer een baan bij naast nemen.. Ik merk gewoon dat ik daar geen puf meer voor heb. Geen bol dus voor mij