vaste nachtdiensten, zwanger en veel vragen..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door butterfly83, 10 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal,

Aangezien ik er steeds mee rond pieker zet ik hier mijn verhaal maar even neer. Hopelijk zijn er mensen met ervaring of kennis?
    Ik werk al 10 jaar bij een vaste werkgever in de thuiszorg, 2,5 jaar geleden is er een nieuwe functie gekomen. Namelijk de nachtdienst, ik heb hierop gesolliciteerd en samen met 3 anderen aangenomen voor vaste nachtdiensten. Mijn contract is dus ook specifiek op de nachtdiensten gebaseerd.

Nu ben ik zwanger van ons derde wondertje, een paar dagen geleden een heel gesprek met de verloskundige gehad. Zij raadde mij aan om zo snel mogelijk te stoppen met nachtdiensten. Ten eerste werken wij alleen in een heel groot gebied, wij hebben geen mogelijkheid om een collega op te roepen als er bijvoorbeeld iemand gevallen is. Dit kan volgens haar gevaarlijke situaties op leveren. Wij zijn via een alarm te bereiken en iedereen kan ons dus in de nacht oproepen. Dit gebeurd ook, de meeste gekke dingen kom je soms tegen. Van iemand die te dronken is om zijn bed te halen tot jongeren die onder de drugs zitten waarbij de dokterswacht weigert te komen. Dit laatste is zeldzaam maar gebeurd wel. Voornamelijk draaien wij onze eigen route met vaste cliënten en worden we opgeroepen bij valpartijen. Als een client echt te zwaar is om overheid te helpen mogen we de hulp van de politie in schakelen.

De uren die ik draai zijn gebaseerd op de nachtdiensten, door de ORT kan ik minder uren werken voor het zelfde loon als overdag.

Nu wil ik volgende week een gesprek met mijn teamhoofd aangaan, dit is een behoorlijk kenau en kan je met een paar woorden in een hoek drijven. Ik verwacht ook beslist geen positieve reactie van haar.

Ik hoef persoonlijk niet meteen te stoppen maar zal ook vast niet tot 30 weken door werken. Ik ben bang dat als ik aangeef dat ik het niet zie zitten dat ze vervangend werk aanbieden. Maar overdag krijg ik geen ORT dus heb ik een groot probleem betreft mijn loon. Daarbij heb ik bewust de overstap gemaakt omdat ik niet meer overdag in de zorg wil werken.

Wie weet hoe dit zit, moet ik vervangend werk beslist aannemen? Hoe komt het dan met mijn loon? Dat scheelt toch zo'n 400 euro per maand wat wij niet kunnen missen. Kunnen ze mij ziek melden alleen omdat ik niet verplicht ben om nachten te werken?

Ik hoor het graag, wil namelijk graag voorbereid het gesprek in gaan.
    Groetjes

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #2 Damay77, 10 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2013
    ben je aangesloten bij een vakbond? die kunnen je precies vertellen wat je rechten zijn. volgens mij ben je wel verplicht om vervangend werk aan te nemen. je bent immers niet ziek. ik werk overdag en avond in de thiuszorg en als ik dit niet red dan moet ik op een ander tijdstip vervangend werk doen. desnoods kantoorwerk. ik heb veel weekenddiensten vanwege de ort. daar houden ze echt geen rekening mee. dus dat zou dus vervangend werk worden tegen het loon wat daarbij hoort.

en anders kan je ook contact opnemen met de arbodienst..
    maar als ik het goed begrijp moet je iemand bij een valpartij alleen helpen?? evt. met hulp van politie:(

wij mogen absoluut geen mensen alleen helpen die gevallen zijn. ja, of ze moeten zelf met lichte ondersteuning op kunnen staan. wij kunnen altijd een collega bellen. s nachts rijd er een ambulant team rond die ook altijd hulp in kunnen roepen. moeilijke situatie....
    vlos raad het niet voor niets af natuurlijk. en leidinggevende mag je niet dwingen om die nachtdiensten te blijven doen. maar volgens mij wel vervangend werk..

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
  4. Gazy

Gazy Niet meer actief

Als je ziek bent krijg je alleen je basis loon volgensmij en geen ort..
    Vervelend meid!

ik hoop dat je eruit komt..

5. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Bedankt voor de reacties, als ik ziekgemeld wordt krijg ik wel ORT. Dat is juist het dubbele, als ik de ziektewet in ga krijg ik wel gewoon mijn normale loon.

Droebeltje, wij moeten inderdaad zelf mensen helpen! Onverantwoord soms hoor! Wij kunnen ook niemand anders oppiepen, er is geen achterwacht of collega.

Ik heb woensdag een echo en dan moet ik maar even kijken hoe en wat. Ik ben nu extreem misselijk, heb medicijnen gekregen maar daarbij mag je niet autorijden. In de nacht rij ik juist de hele nacht in de auto. Maar even kijken hoe het gaat lopen...

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    als die pillen neemt dan zou ik me ziek melden. je bent niet verzekerd als je een ongeluk krijgt...
    ik wilde ook gewoon gaan autorijden met die pillen maar dat werd door de vlos en HA sterk afgeraden. iig de eerste dagen als je lichaam nog aan die pillen moet wennen. ik werd er echt wat suffig van..

7. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Ik neem haast aan dat vervangend werk de eerste optie is, ook voor je werkgever. Je bent zwanger, en niet ziek, dus in hun ogen nog prima geschikt voor ander werk dan de nachtdienst. Denk daarom dat ze je niet in de ziektewet zullen doen, alleen maar omdat je niet meer 's nachts kunt werken.

Ik werk in een verpleeghuis, waar ik straks ook minder late diensten zal gaan werken, en wellicht ook steeds lichtere werkzaamheden zal gaan verrichten. Dit hebben we al een beetje besproken, en ze gaven aan dat ik uiteindelijk kantoorwerk kan doen tot mijn verlof. Geen ORT dan inderdaad, maar dat is het risico.

Ik zou er dus van uit gaan dat je vervangend werk zult moeten doen...

8. Sundew

Sundew Actief lid

7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Zou toch even naar je contract laten kijken door juridisch loket, vakbond of rechtsbijstand. Misschien zit het bij jouw wel anders met de ORT omdat het voor jou eigenlijk geen onregelmatigheid is, jij werkt altijd 's nachts en daarom is dit voor jouw vast onderdeel van je salaris geworden.. mede ook omdat je het bij ziek ook gewoo doorbetaald krijgt.. dus als meer basissalaris omdat het 's nachts is maar geen ort toeslag op een basissalaris... snap je? Maar dan moet je even kijken, of laten kijken, hoe dat in je contract of cao staat.. Als het vast salaris is zou het niet uit moeten maken als je vervangende werk overdag normaal minder betaald wordt...

Succes!

9. oO bloem 0o

oO bloem 0o Actief lid

23 feb 2013
    290
    0
    0
    Onveilig vrijen ;)
    Omg. Eindhoven
    Je krijgt toch geen ORT als je ziek bent?
    Dat is bij mij namelijk nog nooit het geval geweest.
    ORT is namelijk onregelmatigheidstoeslag, wat je krijgt als je onregelmatig werkt, of op "bijzondere uren". Als je ziek bent, werk je niet onregelmatig, en heb je daar ook geen recht op.

Als je zwanger bent, hoef je (ik meen na een x aantal weken) geen avond/nachtdiensten meer te draaien. Je werk heeft dan de inspanningsplicht om passend werk voor je te vinden overdag.
    Echter is het wel zo dat ORT extra is, wat je krijgt bij avondwerken en wat dan dus niet bij je loon zal horen.

Het niet kunnen missen van ORT is geen reden voor een ziekmelding, en dat zal je werk zeer zeker niet goed keuren.

Ik weet niet hoeveel uur jij werkt, maar als dat extra geld niet te missen is, kun je misschien voorstellen om overdag wat meer uren te werken?

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hoe dat zit weet ik niet precies, maar ik weet wel dat ORT meetelt voor je zwangerschapsverlof. Beide keren heb ik een gemiddelde van mijn ORT gekregen in mijn verlof.

11. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Je krijgt zover ik weet gewoon ORT dat is meestal een gemiddelde van een aantal maanden is wel wat minder maar dat valt wel mee, ik denk dat als jij door je zwangerschap jouw functie niet kunt uitoefenen dus nachtdienst dan kom je denk ik in de ziekte wet (de baas krijgt dit vergoed omdat het zwangerschapgerealteerd is) zou met je leiding het hierover hebben.

12. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Maar het zou toch erg sterk zijn als je 'zomaar' in de ziektewet terecht komt omdat je geen nachtdiensten meer kunt draaien, en nog prima overdag zou kunnen functioneren? Ik ben in ieder geval nog geen baas tegen gekomen (in de zorg!) die hier mee akkoord gaat. Ze zullen er alles aan doen om je productief te laten zijn...

13. oO bloem 0o

oO bloem 0o Actief lid

23 feb 2013
    290
    0
    0
    Onveilig vrijen ;)
    Omg. Eindhoven
    kan het niet zo zijn dat dat een "presentje" of een foutje geweest is?
    Bij ons krijgen collega's dat namelijk niet. (GZ)

14. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Fijn dat er reacties zijn!
    Ik krijg zeker weten een gemiddelde van mijn ORT bij ziekte, dat staat ook op mijn loonstrookje en heb ik uitgezocht toen ik op deze functie ging solliciteren. Ook bij zwangerschapsverlof en ziekte vanwege zwangerschap wordt een gemiddelde van je loon uitbetaald. Mijn loon is dus standaard met ORT dus dat wordt dan gewoon uitbetaald.

De nachtdiensten zijn mijn werk, ik werk niet overdag en heb ook geen contract voor overdag. Ik heb specifiek een contract voor de nacht. Het is niet zoals een verpleeghuis dat je in het zelfde rooster werkt. Wij zijn eigenlijk een apart onderdeel van de thuiszorg. Iemand anders kan ik ook niet verplicht worden om bijvoorbeeld 's nachts te werken bij te weinig uren. Dat kan gewoon niet. Als ik mijn functie in mijn huidige contract niet meer voort kan zetten vraag ik mij inderdaad af wat dat voor mij betekend. Ik werk al 2 jaar niet meer overdag, dat betekend ook dat ik ook veel voorbehouden handelingen niet meer mag doen.

Ik wacht de echo af en ga open het gesprek in, als ik woensdag ga werken neem ik uiteraard geen medicatie. Zal kijken hoe dat gaat.

15. Baboes

Baboes Actief lid

26 jan 2013
    252
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk ook in de zorg, overdag.
    Het normale werk werd me te zwaar.
    Binnen het budget voor de woning komt het niet uit om alternatieve werkzaamheden (deels) te verrichten.
    Nu ben ik voor de helft ziek gemeld. Ik kan de kortere diensten gewoon draaien en deze aanvullen op therapeutische basis met kantoor werk.

Ik kan me voorstellen dat zo een zelfde constructie ook voor nachten kan gelden. 100% ziek en ort behouden om vervolgens therapeutisch aan de slag te gaan op andere tijden met andere werkzaamheden.

16. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Dat verwacht ik inderdaad ookk, bij mijn vorige zwangerschappen ben ik er ook eerder uitgegaan vanwege mijn bekken en het zware werk. Ben toen ook 100 procent ziek gemeld en heb op kantoor gewerkt. Worden alleen dan wel hele lange weken als ik nu al op kantoor kom....

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik val onder de vv&t, maar voor zover ik weet heeft dat er niet zoveel mee te maken. Tenminste, zo is het toendertijd uitgelegd, dat het gewoon zo hoorde. Nu is mijn verlof alweer 4 jaar geleden, maar mijn zwangere collega's hebben ook allemaal ort gehad in hun verlof.

Wat wel kan is,dat het te maken heeft met de cijfertjes die jouw baas,doorgeeft het uwv. Als de werkgever de ort niet doorgeeft, zal het uwv ook niets uitbetalen.

*op foon*

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    mijn zwangerschapsuitkering was ook een gemiddelde incl ORT. ik had die laatste maanden door ziekte van collega's wat meer diensten in avond en weekend en hierdoor werd mn gemiddelde voor de zwangerschapsuitkering hoog.

mn collega's hebben ook een gemiddelde gehad met ORT mee gerekend.

19. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Droebeltje, hoe zit dat dan precies?
    Dat heb ik wel vaker gehoord namelijk? Als je in de maand voor je verlof meer werkt dat je dan ook meer uitkering hebt?

De vorige keren werd er het gemiddelde van volgens mij een jaar uitgekeerd. Maar toen werkte ik dus nog niet 's nachts.

Ik val ook onder VV&T, volgens mij heeft de GGZ een aparte CAO. Dat zou verklaren waarom zij geen ORT krijgen. Wel krom trouwens..

Ik moet deze week 2 nachten en ik zie wel hoe het loopt, begrijp de verloskundige wel maar ik hoop toch nog even door te kunnen werken.

20. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ga vannacht de nachtdienst weer in voor vijf nachten. Ik heb hier al over gepraat op mijn werk, maar ik mag geen diensten weigeren volgens hun. Ik had namelijk een ochtenddienst geweigerd een dag na mijn uitslaap dag ( had wel 7 nachten gewerkt hé! ) Ik baal van dit alles, maar ik heb geen poot om op te staan want ik ben daar sinds 2011 werkzaam als oproepkracht. Natuurlijk zat ik te azen op een uren contract, maar die ging aan m'n neus voorbij....zo naar de zzp-er die 31 nachten achter elkaar heeft gewerkt zonder te zeuren, en ik na 11 nachten huilend aan de telefoon zat om te vragen of ze een ander de nacht in konden doen ( toen was ik 7 weken zwanger en zo extreem vermoeid ) daar werd ik dus voor gestraft en geen uren contract gekregen. Nu moet ik de nachten dus blijven doen tot ik met verlof ga op 22 juli.
    Mijn advies is: neem contact op met de arbo of bedrijfsarts, die zou jouw kunnen helpen! Voor mij kunnen ze denk ik weinig doen want ik ben "maar" een oproeper. Ik ben nu zeker afhankelijk van mijn inkomen, aangezien dit ons eerste kindje is....pfffff baby's zijn duur:D
    Ik kan het me dus eventjes niet veroorloven om niet te werken, heb zojuist een kamertje en kinderwagen besteld ( auw auw, pijn in mijn portemonee:D )

Deel Deze Pagina