Hoi dames! Een vraagje mijn dagloon is berekend op 64,86 bruto en is 100% nu heb ik mijn eerste loon binnen en is maar 700 euro klopt dit?? Zit normaal rond de 900 per maand omdat ik variabel werk snap er niks van en kan zo niet mijn rekeningen betalen!!! Bel morgen naar het uwv ben echt geschrokken vandaar nu de vraag! Alvast bedankt
Als je langer dan 1 jaar hetzelfde werk doet en dezelfde werkgever hebt gaan ze uit van je loon van 1 jaar geleden. Ik had hier ook problemen mee en je kunt er geen bezwaar tegen maken zeiden ze tegen mij.
Kijk ook even in je arbeidsvoorwaarden en CAO. Vaak is het zo dat je werkgever je verplicht is door te betalen volgens de regels van het CAO. Hij kan dan een vergoeding krijgen vanuit het UWV die in principe 100% zou moeten zijn van je loonkosten. Maar als het UWV minder uit betaald is dat over het algemeen niet jouw probleem. Je werkgever betaald je loon door, en die is verantwoordelijk voor de juiste betalingen. Het ligt er nogmaals wel aan onder welk CAO je valt en eventueel wat er in je arbeidscontract staat met betrekking tot doorbetaling bij ziekte.
Hier de informatie van het UWV: Ziektewet Kan iemand voorafgaand aan of direct na afloop van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) niet of minder werken? En zijn de klachten volgens de verzekeringsarts het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling? Dan heeft zij recht op een ziektewet-uitkering van UWV. De uitkering is dan 100% van het dagloon, dat is het gemiddeld SV-loon van de twaalf maanden voor de ziektewetuitkering, tenzij iemand korter dan een jaar heeft gewerkt. WAZO Ook tijdens de WAZO heeft een werkneemster recht op een uitkering van 100% van het dagloon. Dit dagloon wordt echter gebaseerd op de laatste maand voorafgaand aan het verlof. Of voorafgaand aan de ziekteperiode, wanneer iemand voor het verlof ziek ten gevolge van zwangerschap was Betalingen Beide uitkeringen zijn het recht van de werknemer. De werknemer kan er voorkiezen of dit aan haar of aan de werkgever moet worden overgemaakt. Wanneer je de uitkering zelf ontvangt, en je geen loon van je werkgever krijgt, wordt de opbouw van vakantiegeld en pensioenen wel onderbroken, omdat UWV inclusief vakantiegeld betaalt, en geen pensioenafdracht overneemt.
Dat klopt inderdaad, maar als je de uitkering van het UWV zelf ontvangt dan heb je daar zelf voor gekozen en dat zou ik persoonlijk niet doen als die uitkering minder is dan de doorbetalingsverplichting van de werkgever. Met variabele uren kan je dagloon nog weleens ongunstig uitvallen en daarom is het belangrijk goed te kijken naar de verplichtingen van je werkgever die staan in je CAO. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven omdat het dus afhankelijk is van onder welke CAO je valt. Je zou voor informatie eens kunnen bellen met het juridisch loket of de vakbond. En daarmee bedoel ik niet dat je die op je werkgever af moet sturen maar dat je daar wellicht kan vragen welke regels er voor jou gelden.
ik heb dit probleem ook gehad weet niet of de situatie hetzelfde was..... ik werkte via een uitzendbureau voor een werkgever. ik kwam in de ziektewet door de zwangerschap en ze gingen kijken naar de afgelopen periode en daar kreeg ik dan een gemiddelde van. dat gemiddelde lag vele malen lager dan wat ik normaal gesproken kreeg. ik heb wel bezwaar aangeschreven en heb loonstroken van het afgelopen jaar opegstuurd en aangegeven dat ik het niet eens was met de uitkerig die ik kreeg omdat hij niet reeel was. het uwv heeft het toen opnieuw bekeken en heeft contact opgenomen en =zij hebben toen een nieuw voorstel gedaan (stuk hoger dan wat ik in eerste instantie zou krijgen) ik ebn daar toen mee akkoord gegaan. moest wel aangeven dat ik het dan verder zou laten rusten, anders had ik ze voor de rechter moeten slepen hahaha. maar ik kon dus wel bezwaar aanschrijven. heb je je eventuele reiskosten er wel af gehaald?? dat krijg je namelijk niet meer
Ik zou het op het werk toch even navragen als ik jou was,, Hier zelfde probleem alleen dan ander voorbeeld UWV betaald het geld na mijn werkgever alleen het is meer dan dat ik normaal verdien maar heb er wel recht op alleen werk betaald standaard loon uit en steekt 200 extra in eigen zak
Dank jullie wel dames voor de reacties. Ben vandaag eindelijk weer terug gebeld door salarisadministratie en klopt dat ze me te weinig uitkeerde! ze gaan het aanpassen en zal het verschil met mijn volgende loon krijgen ben benieuwd. Bedankt dames!