Beste mensen van het UWV, Op dit moment ziet het er naar uit dat ik per 1 februari 2014 boventallig gesteld zal worden op mijn werkplek. Nu maak ik sinds september 2009 gebruik van ouderschapsverlof, de hoeveelheid uren zijn echter verschillend per periode. Nu vraag ik me af wat dit zal gaan betekenen voor doorbetaling in de periode dat ik boventallig ben en ik in het "werken-naar-werk" traject kom en in eventueel de WW na die periode. Mijn situatie is als volgt; ik heb een contract van 36 uur (voltijd) voor onbepaalde duur. Mijn ouderschapsverlof opname is als volgt: * 21 september 2009- 10-08-2011 8 uur ouderschapsverlof * 11-08-2011 - 01-01-2012 geen ouderschapsverlof opname ivm zwangerschapsverlof met aansluitend vakantie-opname * 02-01-2012- 31-03-2012 8 uur ouderschapsverlof * 01-04-2012- 31-08-2012 1 uur ouderschapsverlof * 01-09-2012- 31-03-2013 6,5 uur ouderschapsverlof * 01-04-2013- 31-08-2013 1 uur ouderschapsverlof * 01-09-2013- heden (recht tot 4-10-2014) 7 uur ouderschapsverlofopname. Wanneer ik per 1 februari boventallig ben maar nog wel in dienst; geldt dan mijn voltijd salaris of de huidige constructie? Wanneer ik in de WW raak, van welk salaris wordt dan uitgegaan? Ik hoop dat u me kunt helpen, Alvast vriendelijke bedankt, Elize
Beste Elize, Je hebt een aantal vragen over de berekening van je WW-uitkering omdat je gebruik maakt van ouderschapsverlof. - Wanneer ik per 1 februari boventallig ben maar nog wel in dienst; geldt dan mijn voltijd salaris of de huidige constructie? Deze vraag kun je aan je werkgever stellen. UWV heeft hier geen invloed op. Wil je de (CAO) regels hier over weten? Neem dan even contact op met een vakbond, je rechtsbijstand of het juridisch loket. - Wanneer ik in de WW raak, van welk salaris wordt dan uitgegaan? UWV berekent een WW-uitkering over het inkomen van 1 jaar bij de laatste werkgever. Hierbij tellen we terug vanaf de voorlaatste maand of 4 weken voor de eerste werkloosheidsdag. We nemen dan je Sociale Verzekeringsloon en delen dit door 261 dagloondagen. De uren die je opgenomen hebt als ouderschapsverlof tellen mee voor de berekening van je WW-uitkering. Heb je langer dan 18 maanden achter elkaar verlof opgenomen? Dan heeft dit invloed op de gemiddelde aantal arbeidsuren die de omvang van je recht bepalen. We berekenen dit over het gemiddelde aantal uren van de laatste 26 weken voor de start van je verlof. We gaan hiervoor bij ouderschapsverlof maximaal 18 maanden terug. - Zou het, financieel gezien, verstandig zijn om de laastse maand weer fulltime te gaan werken? Dit is iets wat je zelf besluit. Deze maand telt niet mee voor de hoogte van je WW-uitkering. Bij meer dan 18 maanden verlof kan het wel invloed hebben om de omvang van het recht. Actuele informatie over het recht op WW na ouderschapsverlof vind je hier. Ik wens je veel succes bij je sollicitaties. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare