Ik heb een vraag over de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering. Ik ben momenteel zwanger en mijn contract loopt 28-2-2014 af. (wordt niet verlengd) Nu ben ik 18 mei uitgerekend en zou dus 6 april met verlof gaan (6 weken van te voren). Met de nieuwe regeling wordt de zwangerschapsuitkering berekend adv het gemiddelde jaarloon. Nu vraag ik mij af of dit ook gedaan wordt indien ik vanaf 1 maart een WW aanvraag en vanaf 6 april de zwangerschapsuitkering. Of dat de zwangerschapsuitkering in dat geval op de WW gebaseerd wordt?
Beste Whp, Je wilt weten hoe hoog je zwangerschapsverlof wordt aangezien je eerst WW zult gaan ontvangen. Wanneer je WW aanvraagt zal de WW je dagloon berekenen. De WW betaalt in de eerste twee maanden 75% van je dagloon en vanaf de derde maand 70%. De zwangerschapsuitkering zal 100% van dit WW dagloon zijn. Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsverlof vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ellen, Hartelijk dank voor je reactie. En hoe zal de zwangerschapsuitkering berekend worden als ik niet eerst de ww. ontvang voor ik met zwangerschapsverlof ga? Einde contract is 28-2, start verlof / zwangerschaps uitkering 6-4. De maand maart zou ik dan geen salaris en geen uitkering ontvangen. Ik hoop het graag. Vr gr
Beste Whp, Wanneer je zonder tussenkomst van de WW met zwangerschapsverlof gaat dan wordt het dagloon bij de afdeling Ziektewet berekend. De manier waarop de Ziektewet dat doet is op dezelfde manier als bij de WW. Voor de hoogte zal het dus niet uit maken. Kijk hier wel mee uit. Je moet namelijk binnen tien weken na einde dienstverband bevallen om zonder tussenkomst van de WW zwangerschapsverlof te kunnen krijgen. Die 10 weken zijn bij jou om op 9 mei. Wanneer je daarna bevalt is dat dus voor recht op zwangerschapsverlof te laat. Actuele informatie over nawerking van het recht na einde dienstverband vind je hier. Met vriendelijke groeten, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare