Hallo, Op basis van een tijdelijk contract ben ik tot en met eind december 2013 nog verzekerd van mijn baan. Ik werk op detacheringsbasis en fulltime gedurende 36 uur per week. Momenteel ben ik bijna 4 maanden zwanger en de zwangerschap verloopt niet geheel voorspoedig; in mijn urine is bloed getraceerd en op basis van klachten aan mijn urinewegen is de tijdelijke diagnose; nierstenen. Nu heb ik vandaag te horen gekregen van mijn verloskundige dat ik het rustig aan moet gaan doen; 36 uur per week inclusief 1,5 reizen wordt gevaarlijk. De kans is dus groot dat ik ziek uit dienst wordt gemeld omdat mijn contract ook niet verlengd wordt omdat gedeeltelijk werken/gedeeltelijk ziek in mijn branche simpelweg niet bestaat. Mijn bruto inkomen is momenteel 3100,- Netto is dit 2086,-. Dit inkomen heb ik sinds 1 oktober 2013 en loopt door tot en met 31 december 2013. Hiervoor heb ik een WW-uitkering genoten van 1426,- per 4 weken vanaf 1 januari 2013. Kan iemand mij vertellen wat mijn inkomen per 4 weken/maand wordt indien ik volledig ziek wordt met klachten gerelateerd aan mijn zwangerschap? Er zijn een aantal zaken waar ik op moet inspelen en wil niet voor verrassingen komen te staan. Alvast bedankt voor de genomen moeite. gr, Robertina
Beste Robertina, Je wilt graag weten hoe hoog je inkomen wordt als je ziek uit dienst gaat bij je werkgever. De hoogte van een Ziektewet-uitkering wordt berekend aan de hand van je Sociale Verzekeringsloon dat je verdiende bij je laatste werkgever. We kijken daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan uw eerste ziektedag. Deze periode is de referteperiode. Heb je niet de hele referteperiode bij je laatste werkgever gewerkt? We delen dan je SV-loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van het dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Je ontvangt van het dagloon dat op deze manier berekend wordt een percentage. Ben je ziek door je zwangerschap? Je ontvangt een 100% betaling. Ben je wel ziek maar niet als gevolg van je zwangerschap? Je ontvangt 70% van het berekende dagloon. De arts van UWV bepaalt welk percentage jij gaat ontvangen. Actuele informatie over de berekening van de Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare