Eerlijkheid duurt het langst.....?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Polletjepiek, 31 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

...niet als je in je proeftijd verteld net zwanger te zijn.

De zondag voor ik aan mijn nieuwe baan begon ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Dit heb ik eerlijkheidshalve verteld tegen mijn leidinggevende. Nou ja, ze willen niet verder met me.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel je eerlijkheid je natuurlijk siert, moet je dit soort dingen niet vertellen op je werk. Zwangerschap en werk hebben niets met elkaar te maken, zo schrijft ook de wet voor.
    Je moet alleen vertellen dat je zwanger bent als je door je zwangerschap niet in staat bent je gewone prestatie te leveren. In dat geval is het zelfs slim om te vertellen wat er aan de hand is.

Welke reden hebben ze bij jou opgegeven?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Balen zeg. L*llig van zo'n werkgever hoor.

@Cygnet: op zich hoeven ze tijdens de proeftijd niet aan te geven waarom ze niet met je verder willen. Maar wanneer ze hebben gezegd dat het te maken heeft met haar zwangerschap dan is het een vorm van discriminatie en zou ze kunnen "aanvechten", maar denk niet dat ze daarbij gebaat zou zijn.

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Bij zo'n werkgever zou ik dan ook niet eens willen werken!
    Het is natuurlijk heel erg balen, dat begrijp ik en ook voor veel vrouwen een reden om het nog even stil te houden..

Ik klap ook echt in mn handjes dat ik een hele goeie werkgever heb! In september 2010 begonnen als uitzendkracht, en in maart 2011 positief getest dit heb ik direct kenbaar gemaakt naar mijn leidinggevende en in juli 2011 heb ik een jaar contract getekend, ondanks mijn zwangerschap!

Ik was onzettend bang dat ik geen contract zou krijgen, maar mijn leidinggevende en HR heeft gezegd: Je bent zwanger, dat is iets moois en unieks! Je functioneerd goed binnen het bedrijf, dus geen reden voor ons om jou geen contact aan te bieden!
    En sinds augustus zat ik volledig in de ziekte wet vanwege bekken en rug klachten, ook toen was ik erg bang dat ik mijn baan kwijt zou raken, maar ook hier werd weer gezegd: Je gezondheid is het belangrijkste en wij hebben het risico genomen om jou een contact tijdens jou zwangerschap te geven, en dus ook onze verantwoording dat dit natuurlijk evt. zou kunnen gebeuren.

Niet iedereen is gezegend met zo'n werkgever natuurlijk, dat blijkt uit jou verhaal, maar ze bestaan wel!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee dat hoeft inderdaad niet. Veel werkgevers doen dat wel. Bij een melding 'vanwege de zwangerschap' zou ik in ieder geval een melding doen bij het Bureau Discriminatie. Je hoeft er dan verder niets meer mee maar de werkgever wordt wel op z'n vingers getikt en krijgt de kans om iets te leren ;)

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Daarin heb je idd wel gelijk. En dat ik zou ik zelf ook zeker doen (gelukkig bij mij niet nodig geweest)

TS: succes met het zoeken naar een nieuwe baan!

7. Polletjepiek

Ik zou iemand vervangen die met zw.verlof gaat. Ze zag het niet zitten om een zwangere door een zwangere te vervangen.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het wel een beetje stom! Tegen de tijd dat jij met verlof gaat is die ander alweer terug.

9. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wat slecht! En ze hebben dus aangegeven dat het vanwege je zwangerschap is. Dat mag niet! Je kan proberen er werk van te maken, maar daar moet je wel zin in hebben...

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Bedrijven zullen dat niet snel zo stellen, dan zullen ze eerder komen met 'past niet binnen het team' of een andere vage reden die altijd wel valt uit te leggen op een bepaalde manier.

11. Olaa

Olaa Lid

23 sep 2011
    81
    0
    0
    In een winkel werken
    Overijssel
    Bah wat naar zeg voor je:(

Ik zelf zit ook in een soort gelijke situatie..

Ben net door mijn proeftijd heen.. ( proeftijd van 2 maanden;) )
    en ben inmiddels 10 weken en 3 dagen zwanger, maar omdat ik de pil slikte en het dus niet de bedoeling was om zwanger te raken ( niet verkeerd opvatten, het kindje is hartstikke gewenst!;) )
    is het totaal onverwachts.

Ze weten nog van niks op me werk.. Donderdag heb ik mijn eerste echo en ik ben toch echt van plan het ze vrijdag te gaan vertellen helaas denk ik ook dat daarom mijn conctract niet verlengt wordt:(..

Liefs..

12. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Je kan het beter verzwijgen, dat heb ik geleerd.
    mijn contract word niet verlengd, reden staat in me onderschrift.
    zo zijn werkgevers, gooien je eruit of nemen je niet aan, je bent zwanger dus moeilijk.lullig gezecht misschien maar zo is het wel, dat heb ik zelf al gemerkt.

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb mijn eerste zwangerschap opgebiecht in mijn proeftijd. Heb nu een vast contract en twee kinderen. Er is ook net iemand aangenomen die al 18 weken zwanger is.

Dus er zijn ook werkgevers die er niet moeilijk over doen, gelukkig.

14. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    ik zit straks ook zonder werk ivm mijn zwangerschap

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zou het op het werk sowieso niet voor de 12 weken vertellen (tenzij het niet te verbergen is uiteraard) en al helemaal niet tijdens een proefperiode.
    ik zou willen dat het wel altijd zou kunnen, maar helaas zijn er gewoon veel werkgevers die liever geen zwangeren in dienst hebben.
    wel heel fijn om te lezen dat er nog wel fijne werkgevers zijn!
    onder mijn eerste manager kreeg ik tijdens de eerste zwangerschap een contractverlenging. onder de tweede manager, na de reorganisatie, was ik tijdens de tweede zwangerschap zeer ongewenst en kreeg dus geen contractverlenging. ze gingen zelfs zover om mij op mijn laatste dag van mijn contract, mij beter te melden bij het uwv, terwijl ik met BI en isschias in de zw zat, wat een ellende heb ik daar van gehad.

16. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    ik zou nooit als ik nog maar heel pril zwanger was tijdens een proeftijd het vertellen.
    Heel lullig gezegd maar het kan nog mis gaan en dan heb je straks ook nog eens geen werk.
    Na twaalf weken vindt ik het een ander verhaal

17. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    heb het ook meegemaakt, 16 mei ergens anders begonnen in juni testte ik positief waren wel al lang bezig. ik heb het verteld toen ik een 14 weken zwanger was en proeftijd voorbij,maar heb heel lang liggen dobben zou ik het eerder zeggen of niet, uiteindelijk vast contract gekregen na ik het gezegd had

18. Olaa

Olaa Lid

23 sep 2011
    81
    0
    0
    In een winkel werken
    Overijssel
    Ik zat ook heel erg te twijfelen.. Maar heb besloten om nog zeker 1 week te wachten als we de 12 weken hebben gehaal ga ik het waarschijnlijk wel vertellen op men werk:)

Ook omdat ik al een minibuikje begin te krijgen en het met werk wel opvalt..

19. Polletjepiek

Ik heb het ook een klein beetje gezegd omdat ik het anders ook zo raar zou vinden als ik het na mijn proeftijd had gezegd. Dan hadden ze zich misschien knap bedonderd gevoeld.
    Tenminst dat zou ik wel hebben.

20. Sweetheart86

Sweetheart86 Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.139
    0
    0
    Asisstent hypotheekadviseur
    Moet je ook nooit zeggen. Pas als je 20 weken ben ofzo, dan nog ben je nie verpkicht volgens mij. Maar ik zeg het op mn werk als laatst!

Deel Deze Pagina