Ouderschapsverlof en korting

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Kiwi1405, Apr 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    Ik heb een aantal vragen over het aanvragen van ouderschapsverlof. Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

- Mijn man wil vanaf juni 2013 tot en met Jan 2015 ouderschapsverlof aanvragen. Dit wil hij voor 1 dag in de 3 weken aanvragen. Hij wil eventueel na Jan 2015 ook nog een keer ouderschapsverlof aanvragen. De ouderschapsverlof zal hij dus in termijnen willen aanvragen.
    Vraag je voor nu eerst een goedkeuringsbrief voor de eerste termijn of moet ook daar duidelijk in vermeld staan dat je eventueel ook een tweede termijn wil opnemen? Spreek je de termijnen van te voren af of wanneer je er pas gebruik van wil maken?

- Ik zie verschillende brieven op internet staan, welke de werkgever kan invullen voor het goedkeuren van het ouderschapsverlof. Moet deze brief ook met ondertekening naar de BD voor ouderschapsverlofkorting? Of is dit vooral iets wat de BD alleen bij natrekken bijv. Nodig heeft?

Hopelijk heeft iemand hier al mee te maken gehad, die ons daarbij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt!!! :D

2. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
  3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    je tekent bij je baas een ouderschapsverlofverklaring en in je belasting aangifte geef je aan ouderschapsverlof hebt opgenomen.

Als je er uit wordt gepikt voor controle dan moet je die verklaring wel laten zien maar meestal hoeft dan niet.

Mag dat trouwens 1 x per 3 weken een dag?

4. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    Oke duidelijk, maar van termijnen is jou ook niet duidelijk?

Zijn werkgever geeft juist aan dat hij er op zijn manier gebruik van mag maken. Zij vinden het dus prima! :)

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je er over na denkt om je verlof in termijnen op te nemen, dan moet je wel duidelijk de begin- en einddatum aangeven. Doe je dat niet, dan is het "voor altijd" en dan mag je het niet meer aanpassen. Dus in dit geval zou je man moeten aangeven dat hij vanaf datum X tot datum Y OV wil opnemen voor Z uren per week/maand. Je hoeft dus niet aan te geven hoe je de overige periode's wilt invullen.

Ik heb vorig jaar naast mijn lopende verlof (4 uur p/w van oudste kind) nog 6 weken volledig OV opgenomen vanuit tegoed van mijn jongste. Ik heb dus aangegeven dat ik van 1 mei 2012 tmt 15 juni 2012 6 weken van 32 uur verlof wilde opnemen. De resterende uren blijven dus gewoon staan tot nader order.

Mbt de brieven voor de BD.... je werkgever (cq werkgever van je partner) geeft per jaar op hoeveel uren OV je hebt opgenomen over het voorgaande jaar. Die brief gebruik je bij het invullen van de aangifte. Pas bij controle door de BD moet je die brief laten zien.

6. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Wat staat er in de CAO? Het is namelijk erg wisselend of je het ouderschapsverlof wel in termijnen mag opnemen. Ik moet het bijv aansluitend opnemen.... Zou eerst de CAO er op na slaan...

7. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    @hopmarjanneke, super bedankt voor je uitleg! Dan ga ik dat erin zetten.

@ smile, maar dat is toch alleen van toepassing als de werkgever daarin niet mee wil werken. De werkgever van mijn man vindt dit namelijk helemaal prima. ;)

8. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Totdat ze het vervelend gaan vinden en je in de problemen komt! Dan heb je geen poot meer om op te staan en zeggen ze doodleuk dat de rest van je verlof is komen te vervallen.... Of je man krijgt een ander leidinggevende die de CAO er wel op na slaat...

Share This Page