ouderschapsverlof en toeslagen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Damay77, 8 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    wie weet het antwoord....
    ik ben aan het proberen uit te rekenen hoeveel ik erop achteruit ga als ik per week 5 uur ouderschapsverlof op zou nemen. volgens mn werkgever ga ik er 2180 euro per jaar op achteruit op loon. ik heb als proef in mn belastingaangifte aan gegeven dat ik verlof op nam en zag dat ik meer heffingskortingen kreeg. (ouderschapsverlofkorting. maar goed, dit dekt natuurlijk niet het gehele gat in mn inkomen.
    ook al is het niet veel, ik ben alleen dus het moet wel kunnen.

maar hoe zit het met de toeslagen??
    hier word het inkomen gevraagd. moet ik dan mn "orginele" inkomen dan invullen, dus zonder inkomensdaling door de ouderschapsverlof.

of moet ik het "nieuwe' inkomen invullen? dus mn huidige inkomen min die 2180 euro die ik erop achteruit ga?? dus wat ik echt van mn werkgever krijg....
    snappen jullie hem nog??:)

oftewel, gaan mn toeslagen omhoog omdat ik nu ook minder verdien??

van de belastingtelefoon word ik niet wijzer...

2. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik denk je nieuwe inkomen. Dat is namelijk ook wat er op je salarisstrookje staat en waar je belasting over betaald. Je toeslagen worden uiteindelijk berekend over je jaaroverzicht en dat is ook het bedrag wat je echt krijgt.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je moet uitgaan van je nieuwe inkomen!

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Inderdaad je nieuwe inkomen :)

5. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Je nieuwe inkomen is bepalend, dit geef je straks op met de belasting. Je kan natuurlijk een voorlopige terugvraag doen, maar het is lastig alles precies te berekenen.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ok Thanks!
    Zat ik toch goed. Het is inderdaad moeilijk uit te te rekenen. Maar als ik het nieuwe loon pak dan gaan inderdaad mn toeslagen een eind omhoog. En dan zal ik het zeker kunnen redden qua inkomen.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Let wel op dat de ouderschapsverlofkorting die meetelt als aftrekpost bij je inkomensbelasting alleen gaat over de terugval in loon, en dus zal vervallen als je bijvoorbeeld gedurende de periode van je ouderschapsverlof een salarisverhoging krijgt die je terugval in loon compenseert.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nou ja, ik werk in de thuiszorg dus die salarisverhoging hoef ik niet te verwachten:p

9. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Fijn he die belastingtelefoon... ik word er ook nooit wijzer van. Bij elke vraag die ik stel word ik in de wacht gezet omdat ze het even op moeten zoeken. Professioneel!

Deel Deze Pagina