werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door beebj, 18 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebj

beebj Niet meer actief

Ik heb erg veel stress doordat ik niet weet wat ik het beste kan doen en hoop dat jullie me een duidelijker beeld kunnen geven.

Ik had een 0 uren contract en werkte 10 uur per week. Helaas is m'n contract niet verlengd toen ik zwanger was.

Toen heb ik een WW aangevraagd en die kreeg ik voor 10 uur per week.

Nu heb ik sinds twee weken weer een baan. Een 0 uren contract en werk 6 uur per week. Helaas niet in m'n eigen branche, maar alles is beter dan geen werk hebben natuurlijk. Aangezien het werk is voor 6 uur per week, krijg ik de overige 4 uur per week aangevuld door de WW. Zodat ik toch salaris heb voor 10 uur per week. En voor elke week dat ik 6 uur werk, krijg ik een extra week WW.

Nu zit het zo dat het heel erg zwaar werk is. Vakantie huisjes schoonmaak. Tenminste, het valt voor mij heel zwaar. Na het werk heb ik altijd heel veel krampen in m'n buik en buikpijn. Zo erg dat ik meestal m'n bed in kruip. Ik ben nu 22 weken zwanger en de temperaturen buiten zijn nog redelijk normaal. Ik ben dus bang dat het steeds zwaarder en zwaarder zal worden voor me. Nu zit het zo dat dit contract stopt vlak voor m'n zwangerschap verlof en na m'n zwangerschap verlof mag ik terug komen voor een nieuw (0 uren) contract.

Wat adviseren jullie mij? Of zijn er voor mijn situatie nog andere opties binnen het UWV? Als ik nu m'n volledige WW en zwangerschap verlof 'op maak', zit ik vanaf januari zonder inkomen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Beebj,

Je vraagt of UWV Webcare Team je kan adviseren over je situatie.

UWV Webcare Team is niet bevoegd een oordeel te vellen over jouw situatie en daar een advies aan te verbinden. Wel kan ik je informeren over de verschillende mogelijkheden.

Je geeft aan dat je werkzaamheden je erg zwaar vallen en klachten veroorzaken die zijn gerelateerd aan je zwangerschap. Deze situatie kun je bespreken met je werkgever en vragen of zij aangepaste werkzaamheden voor je hebben. Je kunt dan toch blijven werken.

Een andere optie is je ziek melden bij je werkgever. De werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. In deze situatie dien je jezelf ook bij UWV ziek te melden in verband met je WW-uitkering.

Vanaf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum kun je vanuit de WW-uitkering en zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen. Vanuit je dienstverband regelt de werkgever dit voor je. De WAZO gaat, als je ziek gemeld bent, 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum in. Je ontvangt de uitkering tot minimaal 10 weken na je bevalling.

Tijdens de WAZO stopt de WW-uitkering. Het recht dat dan nog over is kun je na de WAZO verder gebruiken.

Actuele informatie over ziekte tijdens de zwangerschap en het recht op uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina