Beste webcaretam, Ik werk sinds 1 mei 2011 bij mijn huidige werkgever. Mijn contract loopt tot 1 sept. 2012 en wordt dan verlengd. Nu is het zo dat ik op 1 november 2012 uitgerekend ben van mijn kindje. Deze zal zeker 2 tot 3 weken hiervoor geboren worden ivm mijn diabetes. Nu is het zo dat de werkgever van mijn man ons naar het buitenland wil doen verhuizen. Datum hiervoor staat gepland in juli/augustus dit jaar. Hiervoor moet ik dan mijn baan opzeggen. Mijn vraag is, heb ik nog recht op zwangerschapsverlof als dit gebeurd en zo ja, hoe moet ik dat dan regelen aangezien ik dan niet meer werkzaam ben bij mijn huidige werkgever? Bedankt voor je antwoord! Hadassa
Beste Hadassa, Je hebt alleen recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je hiervoor verzekerd was in de 10 weken voor je uitgerekende datum. Je bent verzekerd voor de WAZO via je dienstverband of via een andere UWV-uitkering (ziektewet, werkloosheidswet of loongerelateerde WIA-uitkering). Daarnaast kun je alleen een uitkering in het buitenland krijgen als dit land een verdrag met Nederland heeft. Je dienstverband eindigt meer dan 10 weken voor je uitgerekende datum. Je hebt daarom geen recht op een WAZO op basis van dit dienstverband. Mogelijk heb je wel recht op een uitkering en kun je via deze uitkering ook WAZO krijgen. Dit hangt er echter vanaf naar welk land jullie gaan. In sommige EU-landen heb je recht op een WW-uitkering. Via deze WW-uitkering kun je vervolgens in sommige landen een WAZO-uitkering aanvragen. Actuele informatie over het recht op een uitkering in het buitenland vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team http://www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je antwoord. We gaan naar Dubai, dat valt onder de Verenigde Arabische Emiraten. Dus ook al zou ik tot 1 september werken en dan mijn verlof in laten gaan. Dit zou kunnen met mijn vakantiedagen, dan val ik met mijn uitgerekende datum binnen de 10 weken. Maar dan nog zal ik geen zwangerschapsverlof krijgen omdat dit land wellicht geen verdrag heeft met Nederland. Begrijp ik dat goed? Verder, wt is een WAZO en ik hoef helemaal geen ww uitkering. Ik vroeg me alleen af of ik recht heb op een zwangerschapsuitkering in deze situatie.
Beste Hadassa, De WAZO ís de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Op basis van je eerste bericht (waarin je aangeeft in juli of augustus te gaan verhuizen) zou je alleen WAZO kunnen krijgen op basis van een eventuele WW-uitkering. In je aanvullende bericht geef je aan dat je tot 1 september een dienstverband hebt. In dat geval zou je vanuit het dienstverband recht op WAZO hebben. De voorwaarde is dan wel dat het land waar je heen verhuist een verdrag met Nederland heeft over de sociale verzekeringen. Helaas geldt dit niet voor de Verenigde Arabische Emiraten. Je hebt daarom geen recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Actuele informatie over verdragslanden vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team http://www.uwv.nl/webcare
Dank je wel voor je reactie Robert, ik had het idd. al gedacht nav je eerste antwoord. Het is dan helaas niet anders, ik kan er weinig aan veranderen. Jammer is het natuurlijk wel. Dank je voor je heldere uitleg! Hartelijke groeten, Hadassa