goedendag, mijn werkgever heeft vorige week aan gegeven te reorganiseren, waardoor er grote kans bestaat dat ik op straat kom te staan, ik heb een contract voor 70%. onze dochter is op 6-6-2012 geboren en ik ben voor/tijdens/na de bevalling 19 weken thuis geweest (9 weken ervoor incl. ziekmelding) vanaf 18-8-2012 werk ik 50% met opname van 20% ouderschapsverlof. Nu las ik iets over 18 maanden ouderschapsverlof en ww... ik zou tot juni 2014 ouderschapsverlof opnemen, maar is het verstandiger dit zsm stop te zetten? (om binnen die 18 maanden te blijven) mijn werkgever meld ons ook bij zwangerschap voor een bepaald percentage ziek als wij niet tot aan 4 weken verlof diensten van 20.00-3.00 werken. Heeft deze ziekmelding ook nog uitwerking op mijn ww uitkering? alvast bedankt, groetjes Mireille
Beste Mireille, Wat vervelend dat je je baan dreigt te verliezen. Ouderschapsverlof kan inderdaad invloed hebben op je eventuele WW-uitkering. Dat is het geval als je meer dan 78 weken verlof hebt. Overigens beïnvloedt dit niet de hoogte van je WW-uitkering, maar alleen de omvang. Hoogte van de WW De hoogte van de WW wordt berekend aan de hand van het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de twaalf maanden voordat je werkloos werd. Als je (onbetaald) ouderschapsverof had in deze periode, berekenen we het loon dat je zou hebben verdiend als je geen verlof zou hebben gehad. Omvang van de WW UWV berekent normaal gesproken het gemiddeld aantal uren dat je werkte in de laatste 26 weken voordat je werkloos werd. Voor dat aantal uren krijg je een WW-uitkering. Als je minder dan 78 weken ouderschapsverlof had, berekenen we dit gemiddeld aantal arbeidsuren over de periode voor je verlof. Als je meer dan 78 weken verlof had, berekenen we het over (een deel van) de weken waarin je verlof had. Het gemiddeld aantal arbeidsuren wordt dan lager. Effect van ouderschapsverlof op WW Je merkt de invloed van het ouderschapsverlof pas als je gaat werken naast je WW. Stel, je werkte 40 uur per week. Je hebt twee jaar 25% verlof opgenomen, waardoor je een WW-uitkering krijgt voor 30 uur. Ga je vanuit de WW gedeeltelijk werken, bijvoorbeeld 20 uur per week, dan wordt deze 20 uur gekort op de 30 uur van je WW. Je krijgt dan alleen nog WW voor de tien uur dat je nog werkloos bent. Met andere woorden: je verliest tweederde deel van je uitkering. Had je geen verlof gehad, of minder dan 78 weken, dan zou je nog 20 uur WW overhouden, dus de helft. Ziektewet-uitkering De ziekmelding vanwege je zwangerschap heeft geen invloed op de WW. In deze periode heeft UWV je loon aangevuld, in de vorm van een ziektewet-uitkering. Je hebt tijdens je zwangerschapsgerelateerde ziekte dus je volledige loon gehad. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
super bedankt voor de duidelijke uitleg! nog een kleine vraag met betrekking tot het afspiegelen... als er 3 collega's in dezelfde leeftijdscategorie zitten én op dezelfde datum in dienst zíjn gekomen, wat is dan de volgende stap? op personeelsnummer of mag het bedrijf kiezen of wat anders??
Beste Mireille, Je wilt weten hoe het afspiegelingsbeginsel in zijn werk gaat. Dit is iets juridisch. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Loopt er al een ontslagaanvraag bij UWV? Dan kun je voor meer informatie contact opnemen met onze juridische afdeling op telefoonnummer: 088-8982050 Wanneer er nog geen ontslagaanvraag loopt raad, ik je aan juridisch advies in te winnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Voor actuele informatie over het afspiegelingsbeginsel kun je hier kijken. In hoofdstuk tien vind je het afspiegelingsbeginsel terug. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare