Beste UWV, Ik heb een aantal vraagjes omtrent zwanger zijn, WW en uitkering. Ik ben nu 3 maanden zwanger en uitgerekend begin augustus. Op 1 mei loopt mijn (tijdelijke) contract af wat niet verlengt kan worden omdat dit het 3e contract is van een jaar en op ze mijn werk momenteel geen vast contract kunnen geven. Ik ben druk aan het solliciteren maar tot nu toe weinig resultaat, en ik ben bang dat ik mede vanwege mijn zwanger zijn op 1 mei nog geen nieuwe baan gevonden heb. Begrijp ik het goed dat als deze situatie als hierboven zich voort zet, ik voor mei en juni een WW zal moeten aanvragen en dan 75% van mijn dagloon krijg wat ik momenteel verdien (ik voldoe aan de wekeneis en dergelijke, afgelopen jaren fulltime gewerkt bij deze werkgever) en daarna in juli (wk voor uitgerekende datum) een zwangerschapsuitkering van 100% van mijn dagloon wat ik momenteel verdien? Naast mijn fulltime (36uur) baan werk ik in de weekenden af en toe ook nog bij een ander bedrijf op basis van een 0-urencontract. Ik vroeg mij af hoe deze uren bij zowel WW als zwangerschapsuitkering worden berekend. Wordt dit ook berekent op basis van het afgelopen jaar en een dagloon hieraan gegeven en bij de berekening van mijn 36-urige baan opgetelt? Mijn laatste vraag; mocht ik in mei geen baan hebben gevonden maar af en toe nog bij het tweede bedrijf op basis van een 0 urencontract kunnen werken, wat heeft dit dan voor invloed op mijn WW? Ik hoor het graag, Groeten, Jit
Beste Jit, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je geeft aan dat je tijdelijke contract op 1 mei afloopt en je hebt een aantal vragen. Wat gebeurt er als je dan geen nieuwe baan hebt gevonden. Het klopt dat je eerst voor een WW-uitkering in aanmerking komt. De eerste 2 maanden krijg je 75% van het vastgestelde dagloon. Daarna wordt dit 70%. Je geeft aan dat je begin augustus bent uitgerekend. Het zwangerschapsverlof gaat in tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum. De hoogte van de zwangerschapsuitkering is inderdaad 100% van het vastgestelde dagloon. Actuele informatie over de hoogte van je WW-uitkering vind je hier, voor de zwangerschapsuitkering hier. Tellen de uren die ik daarnaast werk op basis van een 0-urencontract mee voor de berekening van de WW-uitkering en de zwangerschapsuitkering? WW-uitkering: er wordt gekeken naar het dienstverband waaruit je werkloos werd. Als dit 0-uren contract doorloopt telt deze dus niet mee voor de berekening van de hoogte van de WW-uitkering. Zwangerschapsuitkering: De werkgever waarbij je het 0-urencontract hebt kan een zwangerschapsuitkering aanvragen. De hoogte is 100% van het dagloon. Actuele informatie over berekening van de zwangerschapsuitkering bij dit 0-urencontract vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Yvonne, Bedankt voor je reactie, dat verheldert voor mij gelukkig al wat meer zaken. Toch wil ik je nog wat vragen over WW en mijn 0 urencontract. Ik zou dus voor mijn 36urige baan waaruit ik werkloos wordt per 1 mei WW kunnen krijgen, maar hoe zit het dan met de uren die ik tijdens de WW op basis van mijn 2e baan (0-urencontract) maak? Dit wisselt namelijk nogal per maand, en zou de ene maand 4 uur, de andere maand 20 uur kunnen zijn. Wordt dit dan niet gezien als 'bijverdiensten' waarop mijn WW dan gekort wordt? In principe werkte ik naast mijn huidige 36 uur deze wisselende aantallen ook al, dus ik vraag me dan af wat in mijn casus gezien wordt als bijverdiensten. Is er voor de aanvraag van WAZO door mijn werkgever waarbij ik een 0-urencontract heb ook een minimaal aantal dagen waaraan ik moet voldoen om dit te kunnen aanvragen? Ik hoop dat je me kan helpen, Groet, Jit
Beste Jit, Werkte je altijd naast de baan waaruit je nu werkloos wordt? Dan kort UWV het gemiddelde aantal uren dat je werkte in de 26 weken voor de eerste WW-dag niet. Het is wel belangrijk dat je de uren doorgeeft bij de WW-aanvraag. Werk je tijdens je WW-uitkering meer dan het gemiddelde aantal uren bij je 0-urencontract, dan worden de extra uren wel in mindering gebracht op je uitkering. De werkgever kan voor jou een WAZO-uitkering aanvragen. Ongeacht hoeveel uren je hebt gewerkt voor je 0-urencontract. Aan de hand van je verdiensten een jaar voorafgaande aan de ingang van je zwangerschapsverlof wordt het dagloon berekend. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare