Ik zit momenteel voor 50% in de ziektewet ivm zwangerschapsklachten. De overige uren werk ik gewoon. Nu kreeg ik gisteren een betaalspecificatie van zowel de werkgever als het uwv en blijkt dat ik aan beide loonheffing betaal. Klopt dit of moet er bij een van de twee iets worden aangepast, of is dit volgend jaar via de belastingdienst weer terug ge krijgen? Groetjes Nicole
Beste Nicole, Je wilt weten of het klopt dat er loonheffing wordt ingehouden op zowel je salaris en je Ziektewet-uitkering. Dit klopt. Loonheffing bestaat uit loonbelasting en sociale premies die worden afgedragen over je loon of Ziektewet-uitkering. Dit betaal je niet aan je werkgever of UWV. Dit wordt ingehouden op je inkomen en je werkgever en UWV betaalt dit aan de Belastingdienst. Ook als je twee werkgevers had gehad bijvoorbeeld. Dan was de situatie niet anders geweest. Ik denk dat je de loonheffingskorting bedoelt. Wanneer je meer dan een werkgever of uitkering hebt, kun je zelf kiezen waar je de loonheffingskorting laat toepassen. Dit mag maar door een werkgever of uitkeringsorganisatie worden toegepast. Vaak laten mensen de korting toepassen op het hoogste inkomen (immers; dan is de korting ook het hoogst en houden mensen er netto meer aan over). Je geeft aan, dat je zowel een Ziektewet-uitkering van UWV als loon van je werkgever ontvangt. Heb je er rekening mee gehouden dat wanneer UWV jou de Ziektewet-uitkering rechtstreeks betaalt je ook wekelijks een deel van je vakantiegeld al van UWV ontvangt? Je ontvangt dus minder vakantiegeld van je werkgever als dat je misschien verwacht zou hebben. Je zou dit kunnen opvangen door nu al een deel van je Ziektewet-uitkering te reserveren met betrekking tot het vakantiegeld. Ook bouw je geen pensioen op tijdens de Ziektewet-uitkering wanneer je dit rechtstreeks van UWV ontvangt. Misschien is het handiger om de Ziektewet-uitkering aan je werkgever over te laten maken. Je werkgever verrekent de Ziektewet-uitkering met je loon. Je ontvangt dan nog maar één loonstrook (die van je werkgever). Actuele informatie over de loonheffing en korting vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Allereerst dank voor uw snelle antwoord! Ik heb zojuist contact opgenomen met payroll ( zei gaan over de salarisbetaling ) en deze geven aan dat ze de betalingen gescheiden willen houden , mag dit zomaar of heb ik daar zelf ook iets over te zeggen? Wat betreft de korting , klopt het dat dit niet uit zou moeten maken of uwv of payroll dit toepast aangezien beide partijen allebei 50% van mijn salaris betalen. En het vakantiegeld wat ik op de loonstrook van de werkgever vind , is dat ook hetgeen wat uitbetaald word ? Groetjes Nicole
Beste Nicole, Je hebt nog een aantal aanvullende vragen. Mag de werkgever er voor kiezen om de uitkering rechtstreeks aan mij over te laten maken? Ja, de werkgever kan er voor kiezen dat UWV de uitkering aan jou overmaakt. Klopt het dat het niet uitmaakt wie de loonheffingskorting toepast? Dat klopt. Het maakt niet uit bij wie je de loonheffingskorting laat toepassen als de hoogte van beide bedragen gelijk is. Is het vakantiegeld op de loonstrook ook hetgeen wordt uitbetaald? Nee, je vakantiegeld wordt bruto weergegeven op de loonstrook. De uitbetaling is een nettobedrag. Voor meer informatie over dit vakantiegeld verwijs ik je naar de werkgever. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare