Geachte UWV, Ik woon sinds juni 2010 in Nederland en ik heb een 0-urencontract sinds juli 2010 maar ben al sinds december 2010 niet meer opgeroepen om te komen werken. Ondertussen ben ik wel zwanger en ben uitgerekend op 14 augustus 2011. Vandaag (pas) heb ik een brief van het UWV ontvangen dat ik geen recht heb op een WAZO-uitkering ontvang omdat mijn ziektewetverzekering beeindigd zou zijn en mijn vermoedelijke bevalling buiten tien weken van deze beeindiging. Ik snap hier helemaal niks van. Kunt u mij uitleggen wat aan de hand is? Alvast vriendelijk bedankt
Beste Pamazevedo, Om in aanmerking te komen voor een WAZO moet er een verzekeringsgrond bestaan. Dit betekent dat er Sociale Verzekeringspremies voor je worden afgedragen door een werkgever of een uitkeringsinstantie. Doordat jij vanaf december al niet meer hebt gewerkt, is dit bij jou vanaf december al niet meer gedaan. Hierdoor heb je geen recht op een WAZO. Als je uitgerekende datum binnen 10 weken na je laatste werkdag is, kan je wel aanspraak maken op een WAZO. Dit noemen we de nawerking van je verzekeringsgrond. Bij jou is ook dit helaas niet het geval. Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier. Ik wens je, ondanks het vervelende bericht dat je geen recht hebt op WAZO, toch een hele fijne kraamtijd. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare