Ik hoop dat iemand mij kan helpen, kan er zelf niks over vinden. Ik werk nu 5 jaar voor mijn werkgever. Vanaf het begin al 28 uur, verdeeld over 5 dagen. 4x6 uur en 1x4 uur, voordat ik daar kwam werken heb ik wel gevraagd of ik het kon verdelen over 3,5 dag, maar dat mocht niet Nu ben ik zwanger en wil ik straks ook 28 uur blijven werken, maar dan wel verdeeld over 3,5 dag. Ik zou het belachelijk vinden om voor mijn kind 4 dagen opvang te moeten regelen (vriend is 1 dag thuis) terwijl ik zo weinig werk, dus alleen omdat werkgever dat eist. Kinderopvang is al duur genoeg. Binnenkort zal ik het gesprek aan moeten gaan. Is er iemand die weet wat mijn en of zijn recht hierin is? Alvast bedankt
Helaas is er geen recht jou omdat je een kind hebt. Alles gaat in onderling overleg. Ze moeten jou wel het roosteren bijtijds geven zodat je opvang kunt regelen.
Ik denk dat je ook weinig 'recht' hebt op een andere urenindeling, al kun je het natuurlijk altijd bespreekbaar maken. Je kunt er altijd je cao even op naslaan of hierin nog iets aangegeven wordt over minimale werkuren/ tijden/ dagen etc, maar dat heb je wellicht ook al gedaan. Wat het misschien nog wel lastiger maakt is dat je het al 5 jaar zo gedaan hebt (zonder kind) en dit altijd geaccepteerd hebt. Dit is dus het verwachtingspatroon en wist je dus van tevoren. (even gedacht vanuit de werkgever dan hè) En heel vervelend, maar dat je meer dagen/ uren kinderopvang nodig hebt is ook niet het 'probleem' van je werkgever. Ik zou het gesprek goed voorbereid ingaan. Is er een reden waarom je uren zo verspreid zijn? Zo ja, bedenk argumenten waarmee het ook anders kan etc. Kijk de cao erop na, vraag evt na bij de vakbond wat de mogelijkheden zijn etc. Denk in gezamenlijke oplossingen en niet van 'jou' probleem het probleem van je werkgever maken. (in zijn ogen dan) Succes!