Deze vraag stel ik eigenlijk voor mijn man, alleen kon ik zo gauw niet vinden waar ik deze vraag anders kon stellen (ik ben wel zwanger, maar dat heeft dus geen invloed op de werksituatie van mijn man, haha) Op enige website kan ik allerlei tools vinden om uit te rekenen wat de ww uitkering zou zijn als mijn man nu ontslagen wordt. Toch is zijn situatie iets anders dan bij anderen, en vraag ik mij af hoeveel ww uitkering hij straks zal krijgen, mocht dit noodzakelijk blijken te zijn als mijn man geen ander werk kan krijgen. Situatie zit zo: jarenlang gewerkt bij bedrijf A, bedrijf A gaat stoppen einde van dit jaar. Ik heb in goed overleg samen beeindigingsovereenkomst getekend per 31-12-2013, en nieuw tijdelijk jaarcontract getekend per 1-1-2014 tot 31-12-2014. In dit contract zit hetzelfde loon als in 2013 , met daarin opgenomen elke maand een x percentage extra salarisverhoging, gedurende het hele jaar. Dus stel ik dat ik bruto 3000 euro per maand had, komt er nu elke maand bijv 20% bij, ofwel 3600 euro nu per maand. Gaan ze dan bij uwv uit van die 3600 euro per maand bij het bepalen van de ww uitkering? Op mijn loonstrook van januari staat nl salaris bruto : 3600 euro op mijn loonstrook van februari staat het iets anders: salaris 3000 extra loon 600 Op beide loonstroken staat "jaarloon BT" wat over mijn "oude loon" nog is berekend. Als ik het goed begrijp wordt ik nu dus twee maal benadeeld: 1. over het extra loon , zeg 600 euro, wordt geen heffingskorting toegepast en moet ik volle loonbelasting aldus betalen? 2.het jaarloon BT is het loon dat van uit wordt gegaan bij een eventuele ww uitkering? ofwel , wordt al dat extra loon niet meegerekend? Ik hoop dat u me kunt adviseren hierin. Alvast bedankt voor de reactie.
Beste koter, Je wilt weten hoe het dagloon van een WW-uitkering wordt berekend. Het dagloon is het loon dat je man gemiddeld per dag verdiende in het dienstverband waaruit hij werkloos raakt. UWV gaat daarbij uit van het SV-loon dat hij verdiende in een referteperiode van een jaar voordat hij werkloos werd. Het SV-loon is het loon waarover sociale premies en belasting wordt betaald. De referteperiode is een periode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voor de maand van werkloosheid. Wat betekent dit voor je man? Mocht je man vanaf 1 januari 2015 werkloos raken, dan zal al het SV-loon dat je man verdiende in de periode van 1 januari 2014 (begin nieuwe contract) tot en met 30 november 2014 (laatste dag van de referteperiode) bij elkaar worden opgeteld. Dit totale SV-loon wordt vervolgens gedeeld door het aantal werkbare dagen in deze periode. De uitkomst is het dagloon. Van dit dagloon ontvangt jouw man de eerste 2 maanden 75% en vervolgens de resterende duur van zijn WW-uitkering 70%. Het SV-loon is zoals gezegd al het loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald. Ik ga er ook vanuit dat dit over de 600 euro wordt gedaan aangezien je aangeeft dat er ook loonheffing over dit bedrag wordt afgedragen. UWV gaat dus uit van het bruto SV-loon. Dat je man meer belasting zou betalen over de extra 600 euro zegt meer over wat hij netto overhoudt vanuit zijn dienstverband bij zijn werkgever. Actuele informatie over de dagloonberekening WW vind je hier en de rekenhulp hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare