Ouderschapsverlof en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door nelta, 18 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ff een vraagje.
    Ik neem nu 1 dag in de week ouderschapsverlof. Ik heb een contract voor 32 uur, dus kan dit twee jaar lang doen.
    In mei 2010 is dit ingegaan en zou dus mei 2012 zijn afgelopen. Nu heb ik van eind nov dit jaar tot en met maart volgend jaar zwangerschapsverlof en ik begreep van personeelszaken dat in mn ouderschapsverlof tijdelijk stop kan zetten, zodat het niet tot mei, maar tot september doorloopt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    En hoe zit het dan in mn verlof? Krijg ik dan over 32 uur betaald en bouw ik vakantiedagen op over 32 uur?
    Begrijpelijk als dit niet zo is, maar mocht dit zou zijn is het mooi meegenomen ;)

2. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Hoi nelta,

ook ik heb momenteel ouderschapsverlof en we denken aan een tweede kindje. Mij is verteld dat als je zwangerschapsverlof neemt inderdaad je ouderschapsverlof opschuift. Je bent die uren niet kwijt maar kan ze later opnemen. In de tijd dat je zwverlof duurt krijg je (in jou geval) gewoon uitbetaald voor 32 uur per week. Dit geldt voor die weken ook voor je vakantieuren en pensioen ed. Voor je tweede kindje kan je vervolgens ook nog eens 2 jaar lang gebruik maken van die ene dag per week ouderschapsverlof.
    Maar goed dit is bij mijn werkgever zo geregeld dus weet niet of het wettelijk gezien ook zo geregeld is.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Opschuiven is idd mogelijk volgens personeelszaken.
    Pensioenopbouw heb ik al over 32 uur.
    En idd nog 2 jaar erna. Ik kwam op sept 2014 uit. Nog een hele poos dus. Alleen jammer dat alleen volgend jaar de ouderschapsverlofkorting nog is.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb het ook net allemaal gehad/gedaan. Zwangerschaps/bevallingsverlof is de enige reden waarom je je OV mag opschorten. Dit dien je schriftelijk aan te vragen. Let op dat je ook weer schriftelijk de aanvraag doet voor het opnieuw laten ingaan van je OV!!!!

Ik ben per 1 april met verlof gegaan en ga volgende week weer beginnen. Dus heb gevraagd mn OV per 1-8 weer te laten ingaan. Heb ook al een bevestiging van mn werkgever tot wanneer mn huidige OV nu dan doorloopt.... ergens in 2014 :$ Maar ik neem ook maar 4 uur per week op.

Mn werkgever heeft nu over de "normale" 36 urige werkweek WAZO aangevraagd en ook gekregen en betaald mij dus ongeveer 4 maanden lang ook voor 36 uur uit. Vanaf 1-8 krijg ik dus weer 32 uur uitbetaald en idd pensioenopbouw over 36 uur.

5. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 mama van ruben, 19 jul 2011
    Laatst bewerkt: 19 jul 2011
    Ik kan het verhaal van Hopmarjanneke alleen maar onderschrijven. mijn ouderschapsverlof is momenteel onderbroken wegens zwangerschapsverlof. Was voor werkgever geen enkel probleem, moest 2 maanden voor eind zwangerschapsverlof via mail melden wanneer ik ouderschapsverlof weer wilde laten ingaan. HR-dame belde rond die tijd zelf al om me eraan te herinneren...

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #6 nelta, 19 jul 2011
    Laatst bewerkt: 19 jul 2011
    Ok, wat een goede verhalen allemaal.
    Ik ga in principe na dit verlof eerst mn ouderschapsverlof van mn zoontje opmaken en daarna plak ik er nog twee jaar aan vast van beeb nr 2. Aanvraag ligt al klaar.
    Donderdag ga ik het inleveren, ben benieuwd.
    (heb niet al te beste ervaringen met personeelszaken bij ons)

7. p1982

p1982 Niet meer actief

hoe reageerde ze dat je tijdens je zwangerschapsverlof je ouderschapsverlof ging stopzetten en dan voor je oude contract uren uitbetaald kreeg?

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Daarvan heeft je werkgever helemaal geen last, die krijgt immers alles vergoed via het UWV. Dus je werkgever hoeft er helemaal niets van te vinden. En daar komt bij dat dit de enige reden is waarvoor je je OV mag opschorten.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ik was woensdag mn zwangerschapsverklaring vergeten bij de vk :)
    Dus nu maar morgen inleveren.

Deel Deze Pagina