zwangerschapsuitkering bij 2 banen?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by BLiS, Oct 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Ik zal kort proberen uit te leggen wat mijn vraag is en hoe mijn situatie eruit ziet.

Afgelopen jaar ben ik ontslagen als leerling-verpleegkundige, ik had een leer-werkovereenkomst tot april 2010. Het excuus wat ik hoorde was dat ik niet meer gemotiveerd genoeg overkwam om de opleiding met een voldoende te kunnen afronden. Ik zou per 1 september 2009 eruit geknikkerd worden. Natuurlijk was ik het hier niet mee eens en had al helemaal geen zin meer om ook maar iets nuttigs te betekenen op de afdeling waar ik werkte.
    Ik vroeg voor alle zekerheid even bij mijn leidinggevende na of ik, zodra ik een nieuwe baan gevonden had, hier gelijk aan de slag kon en dus de baan in het ziekenhuis kon opzeggen. Hier werd gelukkig niet moeilijk overgedaan en kreeg de garantie dat ik weg kon gaan wanneer ik wilde.

Eind juli startte mijn vakantie voor 3 wkn en keek hier reuze naar uit, in de 1e week van mijn vakantie ben ik gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe baan waar ik zsm kon beginnen. Al snel vond ik een vacature voor wijkziekenverzorgde voor 24u.....dit leek mij ideaal om mee te starten in mijn zwangerschap en straks weer op te pakken nadat de kleine geboren is. Na 2 gesprekken waren ze erg enthousiast over mij en wilden graag in zee met mij.....alleen was er 1 probleem. Het aantal uren van 24 was helaas niet haalbaar op contract. Ik kon wel een contract krijgen voor minimaal 7u p/wk met daarbij de mogelijkheid om zoveel mogelijk de losse uren op te vullen. Ik vond het een erg moeilijke keuze aangezien ik +/- 21wkn zwanger was en de kans op een baan elders erg klein was en ik niet her risico wilde lopen per 1 sept. zonder baan komen te zitten en dus in de WW te raken.
    Nu heb ik er toen dus voor gekozen om per 10 aug. deze baan aan te nemen.....al gauw kwam ik erachter dat ik niet zoveel uren ging maken. Zo haalde ik de eerste 2wkn amper de 15 uurtjes in een week.
    Ik baalde enorm aangezien mijn inkomen flink daalde en ik veel meer thuis kwam te zitten en me ging 'vervelen'.
    In overleg met mijn partner heb ik besloten om wat werk erbij te zoeken, ik ging naar het uitzendbureau (randstad) en vroeg wat de mogelijkheden voor mij waren voor de duur van ongeveer nog 2 maanden werken. Nou om heel eerlijk te zijn stonden ze te springen om me....ik was dan wel zwanger maar werken kon ik zeker nog!
    Ik heb veel diensten naast mijn werk als wijkziekenverzorgende gedraaid.

Nu is dus mijn vraag heb ik recht op een zwangerschapsuitkering als ik gewerkt heb voor een uitzendbureau.
    Ik belde gisteren namelijk met het UWV en daar was helemaal niet bekend dat ik zeg maar 2 werkgevers heb.
    Ik weet namelijk dat je uitkering bepaald wordt aan de hand van wat je gewerkt hebt de laatste 4wkn voordat je verlof ingaat.....maar ik ben er een beetje bang voor dat mijn gewerkte uren die ik gemaakt heb voor het uitzendbureau hier niet in meeberekent worden, wat dus inhoudt dat ik er behoorlijk op gekort ga worden.
    Zit ik er nu naast of niet? Wie kan me helpen?

2. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    ook voor je baan als uitzendkracht heb je recht op een zwangerschapsuitkering.
    Misschien reageerde het uwv een beetje raar omdat het uitzendburo het zwangerschapsverlof nog niet voor je heeft aangevraagt en je andere werkgever wel.

2 werkgevers betekend 2 zwangerschapsuitkeringen. Elk voor het aantal uren / inkomen passend bij die werkgever.

3. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Bedankt voor je reactie!

Morgen maar weer eens bellen met het uitzendbureau :)

4. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Meid wat ben je mooi zwanger zeg! zo had ik het ook precies..
    Succes ermee.. kan je geen tips gevne maar heb je site even bekeken..

Share This Page