Oké, ik heb heel de middag zitten uitzoeken hoe het nu in zijn werk gaat met ouderschapsverlof en ben ook wel wat dingen wijzer geworden. Maar wat ik nergens kan terug vinden is gewoon een makkelijk en duidelijk uitgelegd rekentooltje zodat ik kan berekenen wat ik nu als ouderschapsverlofkorting krijg... Ik wil graag na mijn zwangerschapsverlof, ergens in mei 2014 overgaan om van 38 uur werken, naar 24 uur werken te gaan. P&O heeft hiervoor een nieuwe berekening voor mij voor gemaakt, zodat ik kan zien wat ik over ga houden. Nu wil ik mijn ouderschapsverlof inzetten om de 14 uur per week daarmee op te vangen. Zodat ik, mocht ik willen ik daarna weer terug zou kunnen naar mijn oude 38 uur. (Hoogst waarschijnlijk niet, maar dat terzijde) Nu heb ik gelezen dat het in 2013 zo was dat je 4,24 krijgt per uur tijdens de ouderschapsverlof. Is dit bruto of netto? Oké ik ga dus van 38 naar 24 en dit scheelt mij netto 460,- in de maand. Kan ik nu gewoon heel simpel berekenen 14x4,24=59,36 per week x 52 (1jaar) =3086,72:12= 257,22 per maand?? Of reken ik het dan helemaal verkeerd uit? Kan ik er dus vanuit gaan dat ik per maand zo'n 200,- op achteruit ga? Of is dit nog meer? Zijn er nog dingen waar je dan rekening mee moet houden dat er nog van af gaat? Ik zou graag willen weten of ik het maandelijks ga halen met mijn salaris op basis van 24 uur of dat ik toch moet kijken naar meer uren zoals 28 of 32..
Hoe het precies met netto/bruto zit weet ik niet, maar ik weet wel dat je niet van je maandsalaris uit moet gaan. De belastingdienst kijkt naar het verschil in jaarsalaris. In jouw geval dus het verschil tussen 2013 en 2014. Over het verschil krijg je dan ouderschapsverlofkorting. Wat je ook in de gaten moet houden is een eventuele loonsverhoging in 2014. Dan ga je meer verdienen en krijg je minder korting. De belasting dienst: leuker kunnen ze het niet maken, wel ingewikkelder...
Die korting is een heffingskorting die verrekend wordt op je inkomstenbelasting. Dus je 'krijgt' niks, je betaalt alleen minder belasting. Een heffingskorting is per definitie een netto korting op de verschuldigde ib. Verder wordt het idd berekend over het bedrag dat je in een kalenderjaar achteruitgaat in salaris. Hoe dat uur bedrag bepaald is weet ik niet..
En omdat het zo ingewikkeld is, wordt de ouderschapsverlofkorting waarschijnlijk sowieso afgeschaft per 2015. Ik hoor op verschillende plekken dat de belastingdienst heel boos wordt van dit soort constructies. Afhankelijk van CAO enzo *moet* je vaak ten minste 3 maanden je oude uren (38 uur) weer werken na je ouderschapsverlof. Anders moet je allerlei geld terugbetalen. Weet niet precies hoe het zit, omdat het voor mij niet geldt, maar als je toch bezig bent met uitzoeken zou ik dit ook even goed checken.
Nee, dat doet de belasting dienst ook als je ouderschapsverlof opneemt. Dan kijken ze naar het verschil in jaarsalaris tussen het jaar waarin je het opneemt en het jaar daarvoor. Daarover berekenen ze hoeveel OV je uitbetaald krijgt. Van de website van de belastingdienst:
@jongenenmeisje nee het wordt pas vanaf 2015 waarschijnlijk afgeschaft. Pff wat een gedoe zeg, ik dacht dat het heel wat makkelijker zou zijn. @Bluesky daar had ik nog niks van gehoord dat je terug moet naar je 38 uur, ik dacht dat het vrijblijvend was..toch nog maar eens uitzoeken dan.
Het terugbetalen van ontvangen bedragen, geldt juist vaak bij bedrijven/organisaties waar een deel van het OV wordt doorbetaald. TS Gewoon goed je CAO/bedrijfsregelement er op naslaan en zien wat er voor jou geldt. Staan er verder geen aanvullende regelingen in, dan gelden de wettelijke regels.
Dit is correct. Ik vraag mijn bijdrage dan ook pas aan bij het doen van belastingaangifte. Dan wordt er specifiek naar gevraagd. En is het verschil in jaarsalaris duidelijk. Voorkomt geld terug betalen. Kijk verder ook even goed in je eigen CAO of je na het opnemen van ouderschapsverlof wel mag minderen met werken. Succes!