Hallo allemaal. Ik heb een vraag. Ik ben momenteel zwanger en vraag me af hoe het straks zit met mijn zwangerschapsuitkering. Ik werk bij 1 werkgever, op 1 locatie. Hierbij heb ik 2x een nul uren contract in 2 verschillende functies. Voor beide functies wordt ik regelmatig opgeroepen. Als ik over een tijdje met verlof ga. Hoe werkt dat dan? Moet mijn werkgever dat dan regelen? Of regelt het uwv dit omdat het om 0 uren contracten gaat? En moet het dubbel worden aangevraagd ivm 2 contracten en krijg ik het dan ook in 2 gedeeltes uitbetaald? Of wordt het gewoon samengetrokken? Alvast bedankt voor het meedenken
Poe ik weet behoorlijk wat over uitkeringen etc. Maar dit is toch wel een heel specifieke vraag. Ik zout dit even uitzetten bij het forum voor t UWV. Denk dat hun je het beste kunnen informeren betreft de Wazo uitkering.
Ik weet wel hoe het zit met een nul-urencontract. Maar niet als je er daar twee van hebt.. Bij mij was het dat ze keken naar hoeveel uren je gemiddeld per maand hebt gewerkt in het afgelopen jaar. (tot 3 maanden voor je verlof ingaat). Dat aantal uren krijg je dan uitbetaald. Ik denk dat ze dit voor jou beide functies gaan bekijken. Krijg je nu 2x apart salaris? Dan krijg je denk ik ook je zwangerschapsuitkering in tweeën. Maar als je baas alles bij elkaar optelt en je gewoon 1 bedrag salaris krijgt zal je zwangerschapsuitkering ook gewoon in 1 bedrag worden gestort.
het uwv kijkt naar je loon van het afgelopen jaar, daar nemen ze het gemiddelde van en dan berekenen ze een dagloon. dit krijg je dus uitbetaald.
idd op uwv.nl kun je sv dagloon zien van het afgelopen jaar. dit tellen ze allemaal bij elkaar op en delen ze door ik geloof 262 dit word je dagloon. dus als jou dagloon 70 euro is. krijg je 5 x 70 euro = 350 euro bruto per week.
Ik zit met hetzelfde, maar mijn werkgever wil me niets uitbetalen helaas.. een 0-uren contract betekent volgens hem geen inkomen tijdens zwangerschapsverlof. Ik heb ook al contact opgenomen met het UWV maar ze zeggen dat de werkgever het moet betalen, hij doet dit niet.. het enige wat ik nog kan doen is een rechtszaak. Heel vervelend want ik ben bang dat ik het toch verlies en ineens veel kosten moet maken.
Onzin, iedereen heeft recht op zwangerschapsuitkering, ook al heb je 0 uren contract. zelfs zzp-ers hebben daar recht op Heb je rechtsbijstandverzekering? die zou je kunnen inschakelen.
dit lees ik op de site van het FNV Als je zwanger bent en een arbeidsovereenkomst hebt, kun je aanspraak maken op wettelijke bepalingen voor zwangerschaps- en bevallingsverlof. De rechten gelden ook als je een 0-uren contract hebt of een contract voor een beperkt aantal uur. Het is goed om te weten dat je zwangerschapsverlofuitkering gebaseerd wordt op het inkomen in het kalenderjaar voordat je de uitkering krijgt. En dus niet op basis van het aantal uren waarvoor je een contract hebt. Voor meer informatie: Particulieren (Home) - UWV - Voor Particulieren
Grote misvatting, als je in een bepaalde periode opgeroepen bent tellen die uren als je gemiddeld gewerkte uren en hierover heb je recht op een uitkering. Ik zou zeker eerst naar het bureau van rechtshulp gaan (=gratis). En je werkgever kan de uitkering zo aanvragen bij het uwv en dient deze door te betalen. Even uit mijn hoofd kost het de werkgever alleen pensioen. Ik weet alleen niet of je te laat bent met aanvragen, want volgens mijn zit daar een termijn op.
Het gemiddeld aantal uren dat je de afgelopen tijdd hebt gewerkt, die krijg je uitbetaald tijdens je verlof. Heel simpel eigenlijk
Dan moet je werkgever de wetten nalezen. Iedereen heeft recht op een zwangerschapsuitkering. Sterker nog dit betaald het uwv dus kost jouw werkgever niks. Tenminste niet aan salaris. Enige wat hij moet doen is je aanmelden bij het uwv. Hier vindt je alle info over zwangerschapsuitkeringen. Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren
Wat een onzin! Weet niet waar je hebt geinformeerd bij het UWV, maar daar klopt weinig van. Als je werkt, heb je recht op zwangerschapsuitkering en -verlof. Zelfs als je contract wordt beeindigtd binnen 10 weken voor jouw vermoedelijke bevallingsdatum, behoud je het recht op een zwangerschapsuitkering en -verlof. Indien je een werkgever hebt, betaalt jou werkgever dit direct aan jou en betaalt het UWV het aan je werkgever. Het kost je werkgever dus grofgezegd (vrijwel) niets. Je kunt de uitkering echter ook zelf aanvragen via het UWV en verzoeken dat het UWV het rechtstreeks aan jou betaalt. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je contract afloopt tijdens je verlof, of bijvoorbeeld als jouw werkgever niet wilt meewerken. Hoe koppig jouw werkgever ook is, jij behoudt altijd je recht op je zwangerschapsuitkering. Ga er dus zeker achteraan, want je hebt er gewoon recht op! Leg je situatie anders even voor in het subforum van het UWV hier, zij reageren vrij vlot en uitgebreid en voor zover ik weet altijd met de juiste info.