ouderschapsverlof, hoe zit het eigenlijk?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by iellie, Jun 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. iellie

iellie Niet meer actief

Vandaag stelde mijn baas (directeur van een school) de vraag of ik ouderschapverlof op ging nemen. Nu ben ik nog neit zo lang zwanger, maar i.v.m. inplannen van alle leerkrachten per klas heb ik het alvast aan mijn directeur verteld.
    Nu weet ik dat ik 16 weken zwangerschapsverlof krijg, volledig uitbetaald.
    Maar he zit dat emt ouderschapsverlof? Krijg je dat betaald, of zijn dat onbetaalde vrije dagen die je opneemt? Ik begirjp het nog niet helemaal. :)

2. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Dat zijn idd dagen die je onbetaald op kan nemen. Bij grote bedrijven zijn er soms regelingen dat je deels betaald krijgt maar dat staat dan in het cao

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,249
    36,045
    113
    Het hangt van je cao af. In het onderwijs is het trouwens vaak deels doorbetaald, dus even navragen.

4. Faye80

Faye80 Actief lid

Apr 13, 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bij ons krijg je 25% doorbetaald maar hierna ben je wel verplicht om je eigen aantal uren te blijven draaien wanneer je weer terugkomt na je ouderschapsverlof (geheel of gedeeltelijk) moet je dus weer terug naar je volle aantal werkuren, anders moet je die 25% weer terugbetalen aan je werkgever. Ikzelf heb 9 uur ouderschapsverlof in de week. Werk normaal 25 uur en nu 16 uur voor anderhalf jaar. Je kunt je uren ook in 1 keer opnemen of verspreid. Ik zou even contact opnemen met personeelzaken, die weten dat precies voor jouw organisatie.

5. Lunadog

Lunadog Actief lid

Apr 4, 2012
    116
    0
    0
    NULL
    NULL
  6. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik begrijp het nut eigenlijk niet van dit verlof als het toch niet betaald wordt. Waarom niet in een conract vastleggen dat je voor een x aantal tijd minder of niet werkt?
    Het zal wel nodig zijn....

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Op dit moment nog (gaat wel verdwijnen) ouderschafsverlofkorting.
    Dus je krijgt van de belastingdienst een vergoeding over je inkomensverlies.

En je blijft in de meeste gevallen pensioen opbouwen over je oude contract uren.

8. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    werk je in het VO of PO.

De regeling is voor VO nl gunstiger! Wij hoeven niet terug naar de uren van je oorspronkelijke contract. Je moet alleen meer werken dan tijdens het opnemen van het ouderschapsverlof.

Werk je bv 1.0 fte... en daarna 0,5 fte met 0,5 ouderschapsverlof, dan kun je daarna voor 0,51 terugkomen... of meer natuurlijk. Je hoeft dan niks terug te betalen.

VO krijgt trouwens 55% doorbetaald!

9. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    okee dank je

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,253
    6,140
    113
    Als je ouderschapsverlof opneemt, blijf je recht houden op het aantal uren van je contract (die blijven immers ongewijzigd) bijv: je werkt 32 uur, je neemt 16 uur ov op voor een jaar. Na een half jaar verliest je man zn baan. Dan kan jij tegen je werkgever zeggen: ik ga weer 32 uur werken. Als je je contract had laten aanpassen had dat niet gegaan.
    Ook als je ten tijde van je ov weer zwanger bent en een zwangerschapsuitkering krijgt, krijg je dat over je oude uren (in voorbeeld dus 32 uur ipv 16).
    Dus zeker wel voordelen, ook al is het onbetaald :)

11. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    wat betekent VO en PO?

12. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    VO= voortgezet onderwijs
    PO= primair onderwijs

13. liefebees

liefebees VIP lid

Dec 6, 2010
    6,936
    204
    63
    Overijssel
    Kan 1 van jullie me antwoord geven?

Ik ben 21 mei weer begonnen met werken. Ik werkte altijd 32 uur en ben na mn zwangerschap 24 uur gaan werken. Eigenlijk vind ik dit nog teveel en zou heel graag voorlopig maar 16 uur willen werken. Kan ik nu dan nog voor 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen? Of kan dit niet omdat ik ook al mn contract aan heb laten passen naar minder uren?
    En kan ik ergens een proefberekening maken hoeveel we er financieel op achter uit gaan?

14. iellie

iellie Niet meer actief

Dankje voor de reacties!
    Ik werk in het PO. Wat ik begrijp is het dus bij elke organisatie anders. Ik zal met mijn werkgever moeten overleggen wat het voor mij gaat betekenen dus.
    Iig bedankt, het is nu wel wat duidelijker! :)

15. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    In het MBO mag je maximaal 50% van je aanstelling aan ouderschapsverlof opnemen.

Je MOET het binnen één kalenderjaar opmaken.
    Je mag de wijze van opname tussentijds niet veranderen.
    Je krijgt de eerste helft 55% betaald.
    Na het verlof moet je voor tenminste de helft van je aantstelling van voor het verlof terugkomen.
    Je mag niet binnen een jaar je werk opzeggen, dan moet je die 55% terugbetalen.

Bah, lastig gedoe... Volgens de algemene regels van de Rijksoverheid zou het allemaal flexibel moeten zijn, maar in ce CAO-BVE is het weer voorzien van haken en ogen.

16. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,341
    5
    38
    Je kan zeker nog ouderschapsverlof opnemen! Dit kan tot je kindje 6 of 7 (weet niet precies) jaar oud is. Een bedrijf mag dit niet weigeren. Op de website van de belastingdienst (googlen op ouderschapsverlof korting) kun je vinden hoeveel je via de belasting terug kunt vragen. Voor 2012 is dit eur 4.18 per uur. ik hoorde vandaag dat dit zeer waarschijnlijk in 2013 gaat verdwijnen :(

Hoop dat je er iets aan hebt!

17. Rozaly

Rozaly Bekend lid

Apr 26, 2011
    736
    0
    16
    Ik werk in het po en heb afgelopen jaar ook ouderschapsverlof opgenomen. Ik kreeg 55% van mijn salaris. Ik had een wtf van 1.0 en nu 0,54 Over de 0,54 heb ik verlof opgenomen. Je moet minimaal een half jaar na je laatste verlofdag het aantal dagen werken waarover je verlof opnam. Vandaar dat ik het niet over de 1.0 heb gedaan. Ik heb van 5 december tot eind februari ouderschapsverlof gehad. Vakanties tellen niet mee. Wij kunnen het opnemen tot je kind 8 jaar oud is, het moet aaneengesloten. Je kunt bijvoorbeeld elke woensdagochtend doen (een jaar lang) of echt aan elkaar geplakt zoals ik deed, van december tot februari.
    Wij mogen het in overleg ook over 2 jaar spreiden.

18. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Klopt het nu dat het ouderschapsverlof 26 x het aantal werkuren per week is? Dus als ik 24 uur per week blijf werken dat ik recht heb op 26 x 24 uur = 624 uur?

En dat je van het rijk 4,18 euro per uur terug krijgt (ouderschapsverlofkorting)? Dat dit een vast bedrag is?

Je moet het toch niet altijd in 1 jaar opmaken??

19. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    De ouderschapsverlofkorting van het rijk geldt in ieder geval nog in 2012, maar voor 2013 is het nog onzeker.

Het opmaken binnen een jaar is cao afhankelijk.

Share This Page