Hallo, Ik moet even wat kwijt hoor. Vandaag ben ik zo goed als aangenomen op een klantenservice. Vrijdag nog even een formeel gesprekje en dan maandag de training in. Op zich vind ik het werk wel leuk, heb het ongeveer 2,5 jaar gedaan. Het enige is, dat ik een SPW opleiding heb gedaan ( net als heel veel anderen) en daar niet mee aan de bak kom. ( vanwege al die anderen) Dit vind ik heel jammer, maar er moet geld op de plank komen, dus dan maar weer op de klantenservice. Echter zijn er een paar dingen die me soort van tegenstaan. 1) het salaris. Het verdient 8,58 bruto per uur en ik ben vanuit mijn vorige baan 12 netto gewend. Goed, thuis op de bank zitten verdient 0 per uur, dus daar kan ik me overheen zetten 2) Ze verwachten dat ik élke zaterdag werk. Ik vind eens per twee weken acceptabel voor mijn gezinssituatie, dus ik hoop dat zij hiermee akkoord kunnen gaan vrijdag, tijdens het gesprekje. 3) Ze willen van mij min of meer een mondelinge garantie dat ik minimaal een jaar blijf. Ik heb vandaag al aangegeven dat ik me 180% in zal zetten op de functie waar ik voor aangenomen word, maar dat ik geen garanties kan geven. Ik blijf namelijk zoeken naar werk in de woon of activiteiten begeleiding. Nu heeft de recruiter vandaag gezegd dat ik daar vrijdag beter mn mond over kan houden. Dit gaat eigenlijk tegen mijn principes in. Al met al, om het werk zelf gaat het niet. Dat is prima. Maar ik heb er geen goed gevoel bij eerlijk gezegd. Ik kan ook niet echt blij zijn, ondanks dat er meerdere mensen jaloers zijn op het feit dat ik een baan heb. Ik wil hier verder niet echt iets mee, gewoon even delen.
Ik snap het. Natuurlijk wil je liever een andere baan, daar heb je opleiding voor gevolgd! Maar zoals je zegt die is er nu niet en thuis zitten is ook niet ideaal. Het werk zelf vind je niet heel vervelend dus dat valt mee. Dat je niet elke zaterdag wil werken vind ik logisch, zeker nu met jong gezinnetje een vind best dat je dat mag aangeven. Wat betreft het wen jaar blijven, ja ik zoude zeggen dat je dat wel doet. Ja, normaal gesproken ben je dat van plan en, er moet toch maar net iets geschikts voorbij komen. Het zou naïef van ze zijn om te denken dat je niet verder aan het kijken bent. Je schiet er niets mee op om daarin perse heel eerlijk te zíjn.
De garantie dat jij een jaar blijft kunnen ze niet eisen, net zo min dat ze jou garanderen een jaar te blijven mits je een jaarcontract krijgt En daarbij je weet niet wat er in een jaar gebeurd... Dus gewoon ja zeggen en als er in het contract geen voorwaarden over staan lekker zwijgen...
Over puntje 3 zou ik inderdaad gewoon net doen alsof je die garantie zelf wel geeft. Ik heb op een klantenservice gewerkt en hoe ze daar met mensen omgaan is echt ongelofelijk. Je bent ontzettend inwisselbaar. Soms kwam er een nieuw groepje van 10 collega's en na een half jaar was de helft alweer weg Ontslagen of gewoon zelf weggegaan. Ik ben daar nu zelf twee jaar weg en van de 40 collega's die er toen werkten zijn er nog maar 7 over en de rest is allemaal vervangen Ze zijn daar wel wat gewend. Ik zou daar dus niet te diep over nadenken of schuldig over voelen
Ten eerste wat fijn dat je(bijna). Een nieuwe baan hebt, Qua salaris zit ik in het zelfde schuitje, ook sowieso gedaan en nu in een winkel aan het werk, en dus flink salaris moeten inleveren, Marja je moet iets... Ik zou niet te veel zeggen over het jaar moeten blijven, en dat je graag in je oude functie een baan zou willen. Ontslag nemen mag je altijd maar wie weet is er een groot personeelsverloop geweest en willen ze nu vast personeel voor langere tijd.
Kijk wel wat er in je contract staat over een opzegtermijn. Vaak heb je bij een jaarcontract (of tijdelijk contract) niet de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. Als je dit toch wilt moet je in zo'n geval overeenstemming zien te bereiken met je werkgever. Wel iets om rekening mee te houden. Al zal in de meeste gevallen een werkgever je niet aan je contract houden als je echt weg wilt.
Thx voor de tips! Ja, ik wil inderdaad graag weer werken. Nou ja, ik ga vrijdag nog even mn beste beentje voorzetten in het gesprek en dan ga ik me gewoon 180% inzetten en blij zijn dat ik werk en dus inkomen heb. En inderdaad niet teveel nadruk leggen op ander werk etc. Gewoon eerst lekker werken.